Bolesť spôsobuje hlavne to, čo nevidno

Maďarský filmár Béla Tarr sa rozhodol rozprávať o osude bičovaného koňa, pre ktorého sa Friedrich Nietzsche pomiatol.

Erika Bók a János Derzsi (na snímke nižšie) - hlavné postavy Tarrovho Turínskeho koňa.(Zdroj: OUTNOW)

Projekt 100 uvádza výnimočný film Turínsky kôň, ktorý získal Cenu poroty na festivale Berlinale.

Béla Tarr nemá rád tradičné filmové prostriedky. Stačí vidieť niektorý z jeho posledných filmov a je zrejmé, že ich nemá rád natoľko, že sa im radšej vyhýba obrovským oblúkom. „Filmári sa držia ustáleného scenára – akcia, strih, akcia, strih. Sledujú iba pohyb dejovej línie. Ale príbeh netvoria iba ľudské činnosti,“ hovoril Tarr vo februári počas festivalu v Berlíne, „všetko môže byť príbehom. Muž čakajúci na rohu môže byť príbehom. Ale filmári to považujú za nudné. Ja nie.“

Turínsky kôň sa nesie v duchu týchto slov. Akcie v pravom zmysle slova sa nedočkáte, Tarrov zmysel pre „neakciu“ je úplný a priam dokonalý azda v každej scéne viac ako dvojhodinovej snímky.

sm-0926-015-turinsky.rw_res.jpg

O bičovanom koňovi

László Krasznahorkai spolupracuje s Tarrom už niekoľko rokov. Na základe jeho románu natočil Tarr aj jeden z najdlhších filmov v našich končinách – Satanské tango trvajúce presne 450 minút. Krasznahorkai je aj autorom príbehu o udalosti, ktorá vraj stála na počiatku šialenosti filozofa Friedricha Nietzscheho po tom, čo sa stal svedkom ohavného bičovania koňa. V jej závere, ktorý je úvodom filmu, sa Krasznahorkai pýta, čo sa stalo s koňom potom.

Fiktívna filmová odpoveď Tarra na túto otázku už viac meno Nietzscheho nespomína. Aj osud koňa je vlastne zobrazený akoby na pozadí. Nedočkáte sa vysvetľujúcich dialógov, vlastne, takmer žiadnych dialógov a ani ničoho iného, čo by utvrdilo v konkrétnom dešifrovaní nejakého finálneho posolstva.

Kamera je v blízkosti dvoch ľudí žijúcich na akejsi pustatine – vonku je víchrica, v stodole je kôň, každé ráno treba ísť do studne po vodu, obliecť sa, zjesť varený zemiak, vytiahnuť a zapriahnuť koňa. Dni sa začínajú a končia v postupnom tušení ťaživého konca, opakujúc sa znova a znova.

sm-0926-015-erika.rw_res.jpg

Stačí sa pozerať

Tarr nehrá nijakú hru. Práve naopak – akoby sa vracal kamsi na začiatok. Rozpráva film tak, ako je pred kamerou, využíva „iba“ to, čo má. Nepotrebuje doň vkladať zbytočné symboly, znaky či slová, aby dával zmysel.
Kladie dôraz na atmosféru a ľudí, hovorí, že ich nepozoruje, lebo sám je jedným z nich, a to celkom rovnakým. Vietor za oknami preniká pod kožu rovnako ako hudba. Kamera je brilantná. V ovzduší niečo je. To niečo však nedefinuje ani Tarr, ktorý stále hovorí o filme ako o príbehu koňa.

Bolo by neúplné označiť čosi konkrétne ako napríklad zánik sveta za finálny odkaz Tarrovej snímky. Lebo aj po odchode z kina, prudko zasiahnutí ťaživou tmou, zostane najmä pocit toho, čo zániku vzťahov, života, nádeje či lásky predchádza. A to má rôzne formy. Takmer vždy však paralyzuje človeka podobným spôsobom – nielen psychicky, ale aj fyzicky.

Turínsky kôňsm-0926-015-tarr.rw_res.jpg

A torinói ló

Francúzsko / Maďarsko / Nemecko / Švajčiarkso / USA,

2011, ČB, 146 min.

Réžia: Béla Tarr (na snímke vpravo)

Scenár: László Krasznahorkai, Béla Tarr plus Ricsi (kôň)

Strih: Ágnes Hranitzky

Hudba: Mihály Vig

Hrajú: János Derzsi, Erika Bók, Mihály Kormos

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  4. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  5. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  6. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  7. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  8. Accessible Urban Living
  9. RPSP – A good intention ruined by execution
  10. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 7 266
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 335
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 339
  4. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 123
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 260
  6. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 1 932
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 893
  8. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 1 817
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 790
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 572

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kiska je bližšie k tomu, že bude vyberať zo straníkov aj šéfa Ústavného súdu

Prezident v najbližších mesiacoch obmení celý Ústavný súd. Súčasné dianie by malo byť podľa odborníkov mementom, čo by sa nemalo opakovať.

SVET

Ak zomriem, viete, kto ma zabil, hovorí Saakašvili

Na nový majdan to zatiaľ nevyzerá.

Neprehliadnite tiež

ROZHOVOR

Dominik Hrbatý: Tenisti sú ako autisti, jeden telefonát im prehrá zápas

Náš tenisový šampión komentuje svoj zážitok z kina. Videl film Borg/McEnroe.

Skvelý seriál ukázal rozhovory z kráľovninej postele. Diváka trochu podvádza

Druhá séria seriálu The Crown o Alžbete II. by mohla získať Zlatý glóbus. Netflix ho už zverejnil.

Myslite naňho, keď budú hrať jeho vianočnú. Chris Rea to teraz potrebuje

Pesnička Driving Home For Christmas vznikla v kritickom stave. Aj dnes je v ňom.

Smrť už nebude prekážkou. Nové Star Wars kritikov dojali, aj keď ešte musia mlčať

Film Poslední Jediovia napĺňa starú veštbu stvoriteľa.