Bolesť spôsobuje hlavne to, čo nevidno

Maďarský filmár Béla Tarr sa rozhodol rozprávať o osude bičovaného koňa, pre ktorého sa Friedrich Nietzsche pomiatol.

Erika Bók a János Derzsi (na snímke nižšie) - hlavné postavy Tarrovho Turínskeho koňa.(Zdroj: OUTNOW)

Projekt 100 uvádza výnimočný film Turínsky kôň, ktorý získal Cenu poroty na festivale Berlinale.

Béla Tarr nemá rád tradičné filmové prostriedky. Stačí vidieť niektorý z jeho posledných filmov a je zrejmé, že ich nemá rád natoľko, že sa im radšej vyhýba obrovským oblúkom. „Filmári sa držia ustáleného scenára – akcia, strih, akcia, strih. Sledujú iba pohyb dejovej línie. Ale príbeh netvoria iba ľudské činnosti,“ hovoril Tarr vo februári počas festivalu v Berlíne, „všetko môže byť príbehom. Muž čakajúci na rohu môže byť príbehom. Ale filmári to považujú za nudné. Ja nie.“

Turínsky kôň sa nesie v duchu týchto slov. Akcie v pravom zmysle slova sa nedočkáte, Tarrov zmysel pre „neakciu“ je úplný a priam dokonalý azda v každej scéne viac ako dvojhodinovej snímky.

sm-0926-015-turinsky.rw_res.jpg

O bičovanom koňovi

László Krasznahorkai spolupracuje s Tarrom už niekoľko rokov. Na základe jeho románu natočil Tarr aj jeden z najdlhších filmov v našich končinách – Satanské tango trvajúce presne 450 minút. Krasznahorkai je aj autorom príbehu o udalosti, ktorá vraj stála na počiatku šialenosti filozofa Friedricha Nietzscheho po tom, čo sa stal svedkom ohavného bičovania koňa. V jej závere, ktorý je úvodom filmu, sa Krasznahorkai pýta, čo sa stalo s koňom potom.

Fiktívna filmová odpoveď Tarra na túto otázku už viac meno Nietzscheho nespomína. Aj osud koňa je vlastne zobrazený akoby na pozadí. Nedočkáte sa vysvetľujúcich dialógov, vlastne, takmer žiadnych dialógov a ani ničoho iného, čo by utvrdilo v konkrétnom dešifrovaní nejakého finálneho posolstva.

Kamera je v blízkosti dvoch ľudí žijúcich na akejsi pustatine – vonku je víchrica, v stodole je kôň, každé ráno treba ísť do studne po vodu, obliecť sa, zjesť varený zemiak, vytiahnuť a zapriahnuť koňa. Dni sa začínajú a končia v postupnom tušení ťaživého konca, opakujúc sa znova a znova.

sm-0926-015-erika.rw_res.jpg

Stačí sa pozerať

Tarr nehrá nijakú hru. Práve naopak – akoby sa vracal kamsi na začiatok. Rozpráva film tak, ako je pred kamerou, využíva „iba“ to, čo má. Nepotrebuje doň vkladať zbytočné symboly, znaky či slová, aby dával zmysel.
Kladie dôraz na atmosféru a ľudí, hovorí, že ich nepozoruje, lebo sám je jedným z nich, a to celkom rovnakým. Vietor za oknami preniká pod kožu rovnako ako hudba. Kamera je brilantná. V ovzduší niečo je. To niečo však nedefinuje ani Tarr, ktorý stále hovorí o filme ako o príbehu koňa.

Bolo by neúplné označiť čosi konkrétne ako napríklad zánik sveta za finálny odkaz Tarrovej snímky. Lebo aj po odchode z kina, prudko zasiahnutí ťaživou tmou, zostane najmä pocit toho, čo zániku vzťahov, života, nádeje či lásky predchádza. A to má rôzne formy. Takmer vždy však paralyzuje človeka podobným spôsobom – nielen psychicky, ale aj fyzicky.

Turínsky kôňsm-0926-015-tarr.rw_res.jpg

A torinói ló

Francúzsko / Maďarsko / Nemecko / Švajčiarkso / USA,

2011, ČB, 146 min.

Réžia: Béla Tarr (na snímke vpravo)

Scenár: László Krasznahorkai, Béla Tarr plus Ricsi (kôň)

Strih: Ágnes Hranitzky

Hudba: Mihály Vig

Hrajú: János Derzsi, Erika Bók, Mihály Kormos

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 790
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 874
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 535
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 255
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 106
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 090
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 624
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 452
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 300
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 203

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

PLUS

Kto bol záhadný génius Jan Blažej Santini, staviteľ barokovej gotiky

Pompéznosť, lesk a gestá vyvažovala zanietená zbožnosť. Do Čiech ju priniesol velikán dávnej architektúry.

Neprehliadnite tiež

Pre hudobníkov sa blížia Vianoce. Toto sú najočakávanejšie albumy do konca roka

Bolo to niekoľko plodných mesiacov. Môže to potvrdiť Beck, U2 alebo Jana Kirschnerová.

Juraj Lehotský: Rodičia často strácajú niečo, čo by ich mohlo robiť šťastnejšími

Režisér filmu Nina hľadá vo svojich filmoch paralely k vlastnému životu.

Zarába rekordne veľa, ale žije ako vojak. Stačilo, hovorí Madonna

Trvá dvadsať minút, kým jej po koncerte prestane pískať v ušiach.

Slovensko bude o Oscara súťažiť s Čiarou

Americká akadémia uvidí príbeh nelegálneho pašeráka Adama.