Aká bola Divadelná Nitra

Dvadsiaty ročník medzinárodného festivalu ukázal nové trendy divadla, vypredal sály a prilákal aj zahraničné publikum.

(Zdroj: COLLAVINO, CTIBOR BACHRATÝ (fotografie z predstavení))

To jubileum bolo cítiť každý deň. Na dvadsiatom ročníku Divadelnej Nitry, ktorý trval od 23. do 28. septembra sa okrem množstva predstavení aj bilancovalo a otvárali sa otázky ďalšieho profilovania festivalu.

Jubilejný dvadsiaty ročník festivalu Divadelná Nitra priniesol experimenty a ukázal nové trendy divadla, vypredal sály, prilákal domáce i zahraničné publikum. Sviatočnosť dvadsiatky bola neustále vo vzduchu – na diskusiách sa bilancovalo, otvárali sa otázky ďalšieho profilovania festivalu. Riaditeľka si za vypiplanie svojho dvadsaťročného „dieťaťa“ prevzala špeciálne DOSKY, Cenu primátora aj Rád českého časopisu Svět a divadlo (SAD).

Aké divadlá (ne)prezradili svoje tajomstvo?

K dramaturgii festivalu zámerne patrí aj prezentovanie iných podôb javiskovej tvorby. Experimenty a krajné polohy, o ktorých sa dá polemizovať, či to ešte divadlo je, nechýbali ani jeden ročník. Premietaný komiks ozvučovaný hlasmi štyroch ľudí prítomných na javisku. Dá sa ešte hovoriť o divadle, keď chýba to podstatné - herec? Prázdny príbeh divadla Forced Entertainment Tima Etchellsa preveroval naše predstavy o divadelnosti a napriek zábavnosti priniesol skôr rozpaky.

Podobne diskutabilné bolo poľské Malé rozprávanie Wojteka Ziemilského: ponúklo monológ, ktorý viac vychádzal z tradícií performance skríženej s akousi multimediálnou sebaprezentáciou.

Že existujú aj silná diela súčasnej drámy, naplno potvrdilo poľské divadlo TR Varšava. Medzi nami v pohode Doroty Maslowskej je skvelý literárny text, ktorý s veľkou dávkou sarkazmu a sebairónie komentuje prejavy malosti. Aj keď sa cielene vysmieva z poľských reálií, dokonale sa v nich nájdeme aj my sami – sú aplikovateľné na neduhy všetkých stredoeurópskych krajiny.

V ponuke festivalu neboli len nové texty, ale aj prehodnotenie klasických príbehov a ich zosúčasnenie bez násilných aktualizácií. Veľké meno ruského divadla, režisér Kama Ginkas interpretoval Médeu ako novodobý mýtus. Jeho Médea je krutou štúdiou o rozpade vzťahu, o nemožnosti života vo dvojici, ktorý je plný bolesti napriek fatálnej láske.

Veľkou udalosťou bolo hosťovanie súboru, ktorý patrí medzi najzaujímavejšie zjavy českého divadla posledného desaťročia. Pre slovenských divákov bolo predstavenie Weissensteina akousi slávnostnou derniérou, keďže pre Divadlo Komedie je aktuálna sezóna už posledná. David Jařab originálne zdivadelnil útlu Urzidilovu poviedku– hlavnú postavu rozštiepil do troch hercov, ktorým okrem dvoch partneriek pridal na javisko aj speváčku.

Národné divadlá a divácke výzvy

Otázky fungovania, repertoáru, tém a úloh národných divadiel otvorilo predstavenie maďarského Národného divadla Poľovnícke zápisky z Dolného Bavorska. Robert Alföldi, jeho režisér a zároveň riaditeľ predstavil príbeh o krvilačnej nenávisti voči inakosti, ktorej jediným možným výsledkom je tragédia.

„Národné divadlo má najexpresívnejšie reagovať na problémy a na spoločenskú situáciu. Preto štát dotuje toto divadlo viac, aby sme v ňom mohli slobodnejšie hovoriť o vlastnej minulosti aj budúcnosti,“ zdôraznil svoje presvedčenie Alföldi, ktorému sa v Maďarsku darí skĺbiť umelecky hodnotný repertoár a obrovskú návštevnosť najmä mladých divákov.

Naliehavosť príbehu vyhrocuje špecifické usadenie divákov do centra hracieho priestoru, čím nás nielen približuje, ale doslova zahŕňa do komunity, ktorá rieši problém. Precízne a autentické výkony hercov národného divadla s kontroverzným Andrásom Stohlom v hlavnej postave spravili z inscenácie jeden z vrcholov festivalu.

Belgický súbor Needcompany kládol cez Dom jeleňov otázky sebe aj divákom: čím je pre divadlo príbeh, ako vzniká, aké môže mať alternatívy? Čo sa stane, ak divadlo rezignuje na zrozumiteľnosť, pravdepodobnosť, celistvosť? Čo urobí divák s takouto dobrodružnou, no náročnou ponukou – príjme ju a spolupracuje vlastnou fantáziou, alebo ju odmietne ako znôšku nezmyslov? Divák sám odhaľuje, čo je preňho lákavé a vzrušujúce, čomu sa smeje, od čoho odvracia zrak.

Komplicov z divákov si urobili aj litovskí herci v Gorkého hre Na dne. Oskaras Koršunovas si vybral skvelý herecký súbor OKT Vilnius, s ktorým ho spojila už predošlá práca na inscenácii Hamlet, aby slávnu ruskú predlohu uchopil ako existenciálne spovede spoločenských outsiderov.

Otázky pre slovenské divadlo

Prítomnosť zahraničných odborníkov a domácich tvorcov robí z festivalu priestor, na ktorom sa diskutuje o stave slovenského divadla. Opakovane sa objavovali hlasy volajúce po potrebe hľadania systémových riešení v oblasti kultúrnej politiky na Slovensku.

Problémov, ktoré komplikujú život slovenskému divadlu je neúrekom. Neexistujúca platforma na diskusiu o takýchto problémoch, odumierajúca divadelná kritika, opodstatnenosť a správna forma divadelných ocenení, absencia agendy, ktorá by umožňovala slovenskému divadlu cestu k zahraničnému divákovi, to všetko pôsobí negatívne na stav divadla.

Pozitívne slová renomovaných zahraničných divadelníkov z Fínska, Maďarska, Anglicka a ďalších krajín nám pripomínajú, aký jedinečný a dôležitý je festival v stredoeurópskom kontexte, a že jeho 20-ročná tradícia je niečo ako malý zázrak. Aj také slová odzneli na festivale Divadelná Nitra 2011, na ktorom sa z domácich „kultúrnych“ politikov nikto nemihol.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 649
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 917
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 719
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 484
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 470
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 115
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 491
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 567
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 511
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 188

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

DOMOV

Prieskum Polis: Voľby by vyhral Smer, SNS preferencie klesli

Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

Neprehliadnite tiež

Denzel Washington nevyzeral šťastne. Je za černošskými Oscarmi politika?

Vlani na Oscara stačil priemer, tento rok už nie.

Vedel som, že tie Oscary pokašlem, hovoril moderátor (najlepšie komentáre)

Filmové hviezdy priniesli na pódium rôzne poďakovania, ako aj politické komentáre.

Matt, Ben a Casey. Z hercov na odstrel sa stali oscaroví víťazi

Bratia Affleckovci a Matt Damon to dotiahli ďaleko. Ale inde, ako si mysleli.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop