Aká bola Divadelná Nitra

Dvadsiaty ročník medzinárodného festivalu ukázal nové trendy divadla, vypredal sály a prilákal aj zahraničné publikum.

(Zdroj: COLLAVINO, CTIBOR BACHRATÝ (fotografie z predstavení))

To jubileum bolo cítiť každý deň. Na dvadsiatom ročníku Divadelnej Nitry, ktorý trval od 23. do 28. septembra sa okrem množstva predstavení aj bilancovalo a otvárali sa otázky ďalšieho profilovania festivalu.

Jubilejný dvadsiaty ročník festivalu Divadelná Nitra priniesol experimenty a ukázal nové trendy divadla, vypredal sály, prilákal domáce i zahraničné publikum. Sviatočnosť dvadsiatky bola neustále vo vzduchu – na diskusiách sa bilancovalo, otvárali sa otázky ďalšieho profilovania festivalu. Riaditeľka si za vypiplanie svojho dvadsaťročného „dieťaťa“ prevzala špeciálne DOSKY, Cenu primátora aj Rád českého časopisu Svět a divadlo (SAD).

Aké divadlá (ne)prezradili svoje tajomstvo?

K dramaturgii festivalu zámerne patrí aj prezentovanie iných podôb javiskovej tvorby. Experimenty a krajné polohy, o ktorých sa dá polemizovať, či to ešte divadlo je, nechýbali ani jeden ročník. Premietaný komiks ozvučovaný hlasmi štyroch ľudí prítomných na javisku. Dá sa ešte hovoriť o divadle, keď chýba to podstatné - herec? Prázdny príbeh divadla Forced Entertainment Tima Etchellsa preveroval naše predstavy o divadelnosti a napriek zábavnosti priniesol skôr rozpaky.

Podobne diskutabilné bolo poľské Malé rozprávanie Wojteka Ziemilského: ponúklo monológ, ktorý viac vychádzal z tradícií performance skríženej s akousi multimediálnou sebaprezentáciou.

Že existujú aj silná diela súčasnej drámy, naplno potvrdilo poľské divadlo TR Varšava. Medzi nami v pohode Doroty Maslowskej je skvelý literárny text, ktorý s veľkou dávkou sarkazmu a sebairónie komentuje prejavy malosti. Aj keď sa cielene vysmieva z poľských reálií, dokonale sa v nich nájdeme aj my sami – sú aplikovateľné na neduhy všetkých stredoeurópskych krajiny.

V ponuke festivalu neboli len nové texty, ale aj prehodnotenie klasických príbehov a ich zosúčasnenie bez násilných aktualizácií. Veľké meno ruského divadla, režisér Kama Ginkas interpretoval Médeu ako novodobý mýtus. Jeho Médea je krutou štúdiou o rozpade vzťahu, o nemožnosti života vo dvojici, ktorý je plný bolesti napriek fatálnej láske.

Veľkou udalosťou bolo hosťovanie súboru, ktorý patrí medzi najzaujímavejšie zjavy českého divadla posledného desaťročia. Pre slovenských divákov bolo predstavenie Weissensteina akousi slávnostnou derniérou, keďže pre Divadlo Komedie je aktuálna sezóna už posledná. David Jařab originálne zdivadelnil útlu Urzidilovu poviedku– hlavnú postavu rozštiepil do troch hercov, ktorým okrem dvoch partneriek pridal na javisko aj speváčku.

Národné divadlá a divácke výzvy

Otázky fungovania, repertoáru, tém a úloh národných divadiel otvorilo predstavenie maďarského Národného divadla Poľovnícke zápisky z Dolného Bavorska. Robert Alföldi, jeho režisér a zároveň riaditeľ predstavil príbeh o krvilačnej nenávisti voči inakosti, ktorej jediným možným výsledkom je tragédia.

„Národné divadlo má najexpresívnejšie reagovať na problémy a na spoločenskú situáciu. Preto štát dotuje toto divadlo viac, aby sme v ňom mohli slobodnejšie hovoriť o vlastnej minulosti aj budúcnosti,“ zdôraznil svoje presvedčenie Alföldi, ktorému sa v Maďarsku darí skĺbiť umelecky hodnotný repertoár a obrovskú návštevnosť najmä mladých divákov.

Naliehavosť príbehu vyhrocuje špecifické usadenie divákov do centra hracieho priestoru, čím nás nielen približuje, ale doslova zahŕňa do komunity, ktorá rieši problém. Precízne a autentické výkony hercov národného divadla s kontroverzným Andrásom Stohlom v hlavnej postave spravili z inscenácie jeden z vrcholov festivalu.

Belgický súbor Needcompany kládol cez Dom jeleňov otázky sebe aj divákom: čím je pre divadlo príbeh, ako vzniká, aké môže mať alternatívy? Čo sa stane, ak divadlo rezignuje na zrozumiteľnosť, pravdepodobnosť, celistvosť? Čo urobí divák s takouto dobrodružnou, no náročnou ponukou – príjme ju a spolupracuje vlastnou fantáziou, alebo ju odmietne ako znôšku nezmyslov? Divák sám odhaľuje, čo je preňho lákavé a vzrušujúce, čomu sa smeje, od čoho odvracia zrak.

Komplicov z divákov si urobili aj litovskí herci v Gorkého hre Na dne. Oskaras Koršunovas si vybral skvelý herecký súbor OKT Vilnius, s ktorým ho spojila už predošlá práca na inscenácii Hamlet, aby slávnu ruskú predlohu uchopil ako existenciálne spovede spoločenských outsiderov.

Otázky pre slovenské divadlo

Prítomnosť zahraničných odborníkov a domácich tvorcov robí z festivalu priestor, na ktorom sa diskutuje o stave slovenského divadla. Opakovane sa objavovali hlasy volajúce po potrebe hľadania systémových riešení v oblasti kultúrnej politiky na Slovensku.

Problémov, ktoré komplikujú život slovenskému divadlu je neúrekom. Neexistujúca platforma na diskusiu o takýchto problémoch, odumierajúca divadelná kritika, opodstatnenosť a správna forma divadelných ocenení, absencia agendy, ktorá by umožňovala slovenskému divadlu cestu k zahraničnému divákovi, to všetko pôsobí negatívne na stav divadla.

Pozitívne slová renomovaných zahraničných divadelníkov z Fínska, Maďarska, Anglicka a ďalších krajín nám pripomínajú, aký jedinečný a dôležitý je festival v stredoeurópskom kontexte, a že jeho 20-ročná tradícia je niečo ako malý zázrak. Aj také slová odzneli na festivale Divadelná Nitra 2011, na ktorom sa z domácich „kultúrnych“ politikov nikto nemihol.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 356
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 144
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 625
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 419
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 050
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 011
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 903
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 797
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 602
  10. Inteligencia vo všetkom 1 542

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

KOMENTÁRE

Voľby vo Francúzsku. Čo vlastne prospeje ľuďom?

Napäté voľby zakrývali podstatnejšiu tému.

SVET

Macron k politike pristupuje ako k startupu (profil)

Emmanuel Macron bol bankárom aj ministrom hospodárstva.

Neprehliadnite tiež

Teroristický útok vo vlaku nevyšiel, Eastwood má tému na ďalší hrdinský film

Mladíci zachránili cestujúcich na trase Amsterdam - Paríž.

Písanie pre facebook znamená vzburu, hovorí sýrsky spisovateľ

Assaf Al Assaf využil platformu, kde sýrsku revolúciu najviac počuť. Rozprával sa s ním MICHAL HVORECKÝ.

Ewan McGregor sa trápi s akcentom. Je dvojnásobnou hviezdou Farga

Kriminálny seriál je na obrazovkách tretí raz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop