Aká bola Divadelná Nitra

Dvadsiaty ročník medzinárodného festivalu ukázal nové trendy divadla, vypredal sály a prilákal aj zahraničné publikum.

(Zdroj: COLLAVINO, CTIBOR BACHRATÝ (fotografie z predstavení))

To jubileum bolo cítiť každý deň. Na dvadsiatom ročníku Divadelnej Nitry, ktorý trval od 23. do 28. septembra sa okrem množstva predstavení aj bilancovalo a otvárali sa otázky ďalšieho profilovania festivalu.

Jubilejný dvadsiaty ročník festivalu Divadelná Nitra priniesol experimenty a ukázal nové trendy divadla, vypredal sály, prilákal domáce i zahraničné publikum. Sviatočnosť dvadsiatky bola neustále vo vzduchu – na diskusiách sa bilancovalo, otvárali sa otázky ďalšieho profilovania festivalu. Riaditeľka si za vypiplanie svojho dvadsaťročného „dieťaťa“ prevzala špeciálne DOSKY, Cenu primátora aj Rád českého časopisu Svět a divadlo (SAD).

Aké divadlá (ne)prezradili svoje tajomstvo?

K dramaturgii festivalu zámerne patrí aj prezentovanie iných podôb javiskovej tvorby. Experimenty a krajné polohy, o ktorých sa dá polemizovať, či to ešte divadlo je, nechýbali ani jeden ročník. Premietaný komiks ozvučovaný hlasmi štyroch ľudí prítomných na javisku. Dá sa ešte hovoriť o divadle, keď chýba to podstatné - herec? Prázdny príbeh divadla Forced Entertainment Tima Etchellsa preveroval naše predstavy o divadelnosti a napriek zábavnosti priniesol skôr rozpaky.

Podobne diskutabilné bolo poľské Malé rozprávanie Wojteka Ziemilského: ponúklo monológ, ktorý viac vychádzal z tradícií performance skríženej s akousi multimediálnou sebaprezentáciou.

Že existujú aj silná diela súčasnej drámy, naplno potvrdilo poľské divadlo TR Varšava. Medzi nami v pohode Doroty Maslowskej je skvelý literárny text, ktorý s veľkou dávkou sarkazmu a sebairónie komentuje prejavy malosti. Aj keď sa cielene vysmieva z poľských reálií, dokonale sa v nich nájdeme aj my sami – sú aplikovateľné na neduhy všetkých stredoeurópskych krajiny.

V ponuke festivalu neboli len nové texty, ale aj prehodnotenie klasických príbehov a ich zosúčasnenie bez násilných aktualizácií. Veľké meno ruského divadla, režisér Kama Ginkas interpretoval Médeu ako novodobý mýtus. Jeho Médea je krutou štúdiou o rozpade vzťahu, o nemožnosti života vo dvojici, ktorý je plný bolesti napriek fatálnej láske.

Veľkou udalosťou bolo hosťovanie súboru, ktorý patrí medzi najzaujímavejšie zjavy českého divadla posledného desaťročia. Pre slovenských divákov bolo predstavenie Weissensteina akousi slávnostnou derniérou, keďže pre Divadlo Komedie je aktuálna sezóna už posledná. David Jařab originálne zdivadelnil útlu Urzidilovu poviedku– hlavnú postavu rozštiepil do troch hercov, ktorým okrem dvoch partneriek pridal na javisko aj speváčku.

Národné divadlá a divácke výzvy

Otázky fungovania, repertoáru, tém a úloh národných divadiel otvorilo predstavenie maďarského Národného divadla Poľovnícke zápisky z Dolného Bavorska. Robert Alföldi, jeho režisér a zároveň riaditeľ predstavil príbeh o krvilačnej nenávisti voči inakosti, ktorej jediným možným výsledkom je tragédia.

„Národné divadlo má najexpresívnejšie reagovať na problémy a na spoločenskú situáciu. Preto štát dotuje toto divadlo viac, aby sme v ňom mohli slobodnejšie hovoriť o vlastnej minulosti aj budúcnosti,“ zdôraznil svoje presvedčenie Alföldi, ktorému sa v Maďarsku darí skĺbiť umelecky hodnotný repertoár a obrovskú návštevnosť najmä mladých divákov.

Naliehavosť príbehu vyhrocuje špecifické usadenie divákov do centra hracieho priestoru, čím nás nielen približuje, ale doslova zahŕňa do komunity, ktorá rieši problém. Precízne a autentické výkony hercov národného divadla s kontroverzným Andrásom Stohlom v hlavnej postave spravili z inscenácie jeden z vrcholov festivalu.

Belgický súbor Needcompany kládol cez Dom jeleňov otázky sebe aj divákom: čím je pre divadlo príbeh, ako vzniká, aké môže mať alternatívy? Čo sa stane, ak divadlo rezignuje na zrozumiteľnosť, pravdepodobnosť, celistvosť? Čo urobí divák s takouto dobrodružnou, no náročnou ponukou – príjme ju a spolupracuje vlastnou fantáziou, alebo ju odmietne ako znôšku nezmyslov? Divák sám odhaľuje, čo je preňho lákavé a vzrušujúce, čomu sa smeje, od čoho odvracia zrak.

Komplicov z divákov si urobili aj litovskí herci v Gorkého hre Na dne. Oskaras Koršunovas si vybral skvelý herecký súbor OKT Vilnius, s ktorým ho spojila už predošlá práca na inscenácii Hamlet, aby slávnu ruskú predlohu uchopil ako existenciálne spovede spoločenských outsiderov.

Otázky pre slovenské divadlo

Prítomnosť zahraničných odborníkov a domácich tvorcov robí z festivalu priestor, na ktorom sa diskutuje o stave slovenského divadla. Opakovane sa objavovali hlasy volajúce po potrebe hľadania systémových riešení v oblasti kultúrnej politiky na Slovensku.

Problémov, ktoré komplikujú život slovenskému divadlu je neúrekom. Neexistujúca platforma na diskusiu o takýchto problémoch, odumierajúca divadelná kritika, opodstatnenosť a správna forma divadelných ocenení, absencia agendy, ktorá by umožňovala slovenskému divadlu cestu k zahraničnému divákovi, to všetko pôsobí negatívne na stav divadla.

Pozitívne slová renomovaných zahraničných divadelníkov z Fínska, Maďarska, Anglicka a ďalších krajín nám pripomínajú, aký jedinečný a dôležitý je festival v stredoeurópskom kontexte, a že jeho 20-ročná tradícia je niečo ako malý zázrak. Aj také slová odzneli na festivale Divadelná Nitra 2011, na ktorom sa z domácich „kultúrnych“ politikov nikto nemihol.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 888
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 154
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 669
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 987
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 1 918
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 193
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 181
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 121
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 963
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 931

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kažimír prezidentovi Kiskovi odporučil, aby sa vzdal daňového tajomstva

Kiskovi sa do vysvetľovania financovania kampane nechce.

DOMOV

Župan by ma v prvom rade mohol presvedčiť, na čo mi je a čo robí

Podnikateľka by od úradov chcela pokoj.

Čo je nové na SME

Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý. Kandidáti na župana budú odpovedať na vaše otázky

SMEnaživo: Príďte diskutovať s kandidátmi na bratislavského župana.

DOMOV

Ľudí “na konci sveta“ župan v Prešove nezaujíma

Ľudí v Prešovskom samosprávnom kraji trápia cesty a nezamestnanosť.

Neprehliadnite tiež

Písať je dobré, keď sa necítite pod psa

Víťaz súťaže Poviedka vsadil na poviedku, ktorá nie je o psoch. Pomohla mu čeština

Chýbal nám dobrý album od speváka. Dal nám ho bývalý bubeník IMT Smile

Marián Slávka na svojom debute pekne spieva, básnicky recituje, hrá na klavíri a má cit pre koncepčné myslenie.

Ešte v marci robil v obleku kľuky. Železná vôľa urobila z Jana Třísku Američana

Legendárny herec z Obecnej školy sa už v Česku necítil doma.