SME

Aká bola Divadelná Nitra

Dvadsiaty ročník medzinárodného festivalu ukázal nové trendy divadla, vypredal sály a prilákal aj zahraničné publikum.

(Zdroj: COLLAVINO, CTIBOR BACHRATÝ (fotografie z predstavení))

To jubileum bolo cítiť každý deň. Na dvadsiatom ročníku Divadelnej Nitry, ktorý trval od 23. do 28. septembra sa okrem množstva predstavení aj bilancovalo a otvárali sa otázky ďalšieho profilovania festivalu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jubilejný dvadsiaty ročník festivalu Divadelná Nitra priniesol experimenty a ukázal nové trendy divadla, vypredal sály, prilákal domáce i zahraničné publikum. Sviatočnosť dvadsiatky bola neustále vo vzduchu – na diskusiách sa bilancovalo, otvárali sa otázky ďalšieho profilovania festivalu. Riaditeľka si za vypiplanie svojho dvadsaťročného „dieťaťa“ prevzala špeciálne DOSKY, Cenu primátora aj Rád českého časopisu Svět a divadlo (SAD).

SkryťVypnúť reklamu

Aké divadlá (ne)prezradili svoje tajomstvo?

K dramaturgii festivalu zámerne patrí aj prezentovanie iných podôb javiskovej tvorby. Experimenty a krajné polohy, o ktorých sa dá polemizovať, či to ešte divadlo je, nechýbali ani jeden ročník. Premietaný komiks ozvučovaný hlasmi štyroch ľudí prítomných na javisku. Dá sa ešte hovoriť o divadle, keď chýba to podstatné - herec? Prázdny príbeh divadla Forced Entertainment Tima Etchellsa preveroval naše predstavy o divadelnosti a napriek zábavnosti priniesol skôr rozpaky.

Podobne diskutabilné bolo poľské Malé rozprávanie Wojteka Ziemilského: ponúklo monológ, ktorý viac vychádzal z tradícií performance skríženej s akousi multimediálnou sebaprezentáciou.

Že existujú aj silná diela súčasnej drámy, naplno potvrdilo poľské divadlo TR Varšava. Medzi nami v pohode Doroty Maslowskej je skvelý literárny text, ktorý s veľkou dávkou sarkazmu a sebairónie komentuje prejavy malosti. Aj keď sa cielene vysmieva z poľských reálií, dokonale sa v nich nájdeme aj my sami – sú aplikovateľné na neduhy všetkých stredoeurópskych krajiny.

SkryťVypnúť reklamu

V ponuke festivalu neboli len nové texty, ale aj prehodnotenie klasických príbehov a ich zosúčasnenie bez násilných aktualizácií. Veľké meno ruského divadla, režisér Kama Ginkas interpretoval Médeu ako novodobý mýtus. Jeho Médea je krutou štúdiou o rozpade vzťahu, o nemožnosti života vo dvojici, ktorý je plný bolesti napriek fatálnej láske.

Veľkou udalosťou bolo hosťovanie súboru, ktorý patrí medzi najzaujímavejšie zjavy českého divadla posledného desaťročia. Pre slovenských divákov bolo predstavenie Weissensteina akousi slávnostnou derniérou, keďže pre Divadlo Komedie je aktuálna sezóna už posledná. David Jařab originálne zdivadelnil útlu Urzidilovu poviedku– hlavnú postavu rozštiepil do troch hercov, ktorým okrem dvoch partneriek pridal na javisko aj speváčku.

SkryťVypnúť reklamu

Národné divadlá a divácke výzvy

Otázky fungovania, repertoáru, tém a úloh národných divadiel otvorilo predstavenie maďarského Národného divadla Poľovnícke zápisky z Dolného Bavorska. Robert Alföldi, jeho režisér a zároveň riaditeľ predstavil príbeh o krvilačnej nenávisti voči inakosti, ktorej jediným možným výsledkom je tragédia.

„Národné divadlo má najexpresívnejšie reagovať na problémy a na spoločenskú situáciu. Preto štát dotuje toto divadlo viac, aby sme v ňom mohli slobodnejšie hovoriť o vlastnej minulosti aj budúcnosti,“ zdôraznil svoje presvedčenie Alföldi, ktorému sa v Maďarsku darí skĺbiť umelecky hodnotný repertoár a obrovskú návštevnosť najmä mladých divákov.

Naliehavosť príbehu vyhrocuje špecifické usadenie divákov do centra hracieho priestoru, čím nás nielen približuje, ale doslova zahŕňa do komunity, ktorá rieši problém. Precízne a autentické výkony hercov národného divadla s kontroverzným Andrásom Stohlom v hlavnej postave spravili z inscenácie jeden z vrcholov festivalu.

SkryťVypnúť reklamu

Belgický súbor Needcompany kládol cez Dom jeleňov otázky sebe aj divákom: čím je pre divadlo príbeh, ako vzniká, aké môže mať alternatívy? Čo sa stane, ak divadlo rezignuje na zrozumiteľnosť, pravdepodobnosť, celistvosť? Čo urobí divák s takouto dobrodružnou, no náročnou ponukou – príjme ju a spolupracuje vlastnou fantáziou, alebo ju odmietne ako znôšku nezmyslov? Divák sám odhaľuje, čo je preňho lákavé a vzrušujúce, čomu sa smeje, od čoho odvracia zrak.

Komplicov z divákov si urobili aj litovskí herci v Gorkého hre Na dne. Oskaras Koršunovas si vybral skvelý herecký súbor OKT Vilnius, s ktorým ho spojila už predošlá práca na inscenácii Hamlet, aby slávnu ruskú predlohu uchopil ako existenciálne spovede spoločenských outsiderov.

Otázky pre slovenské divadlo

Prítomnosť zahraničných odborníkov a domácich tvorcov robí z festivalu priestor, na ktorom sa diskutuje o stave slovenského divadla. Opakovane sa objavovali hlasy volajúce po potrebe hľadania systémových riešení v oblasti kultúrnej politiky na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Problémov, ktoré komplikujú život slovenskému divadlu je neúrekom. Neexistujúca platforma na diskusiu o takýchto problémoch, odumierajúca divadelná kritika, opodstatnenosť a správna forma divadelných ocenení, absencia agendy, ktorá by umožňovala slovenskému divadlu cestu k zahraničnému divákovi, to všetko pôsobí negatívne na stav divadla.

Pozitívne slová renomovaných zahraničných divadelníkov z Fínska, Maďarska, Anglicka a ďalších krajín nám pripomínajú, aký jedinečný a dôležitý je festival v stredoeurópskom kontexte, a že jeho 20-ročná tradícia je niečo ako malý zázrak. Aj také slová odzneli na festivale Divadelná Nitra 2011, na ktorom sa z domácich „kultúrnych“ politikov nikto nemihol.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Osadili štadióny špeciálnymi turniketmi
  2. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  3. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí?
  4. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  5. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  6. Keď sa z brigády stane kariéra
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  8. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  1. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  2. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  3. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  4. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  5. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí?
  6. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  7. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  8. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  1. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí? 7 476
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 658
  3. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 003
  4. Keď sa z brigády stane kariéra 2 259
  5. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 1 883
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 1 774
  7. Bez nich by elektrina netiekla. 1 666
  8. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky 1 338
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  2. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  4. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  5. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  6. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  7. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  8. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  1. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 918
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 15 054
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 738
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 12 501
  5. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 11 335
  6. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 987
  7. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 349
  8. Rastislav Puchala: Veľký deň slovenskej diplomacie 6 869
  1. Marian Nanias: Na členstvo v EÚ Slovensko dopláca, alebo získava?
  2. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  3. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  4. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  5. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  6. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  7. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  8. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
SkryťZatvoriť reklamu