FÓRUM

Tie vzácne chvíle, keď sami sebe nepatríme

Tohtoročnou novinkou českej výročnej literárnej súťaže Magnesia Litera bolo vyhlásenie knihy desaťročia. Stal sa ňou súbor poviedok Jana Balabána Možná že odcházíme, ktorý v roku 2004 zvíťazil v tejto súťaži v kategórii prózy.

Tohtoročnou novinkou českej výročnej literárnej súťaže Magnesia Litera bolo vyhlásenie knihy desaťročia. Stal sa ňou súbor poviedok Jana Balabána Možná že odcházíme, ktorý v roku 2004 zvíťazil v tejto súťaži v kategórii prózy.

Možno, že už si o knihách nestihneme porozprávať. A tak hlasujeme. Vytvárame stále nové a stále hlasnejšie súťaže a príležitosti, aby sme na knihy aspoň upozornili. Pritom vždy, keď nahlas poukážeme na jednu, desať ďalších ticho spadne pod stôl.

To platí tiež o knihách Jana Balabána (1961 – 2010). Ťažko medzi nimi vybrať len jednu jedinú. Do nominácie knihy desaťročia sa dostal okrem jeho poviedok Možná že odcházíme (Host 2004, tiež vo výbere Poviedky, Host 2010), ktorá zvíťazila, i román Zeptej se táty (kniha roka 2010 v ankete Lidových novín i Magnesie Litera). Mohla by ňou však byť i poviedková kniha Jsme tady z roku 2006, ktorú akékoľvek ocenenia minuli. A nebolo to ničím iným než vrtkavosťou šťasteny – alebo rozptýlením pozornosti.

Sám Jan Balabán vynikal pozornosťou k nepovšimnutému, sústredením k postavám, miestam i časom, ktoré sú obvykle „mimo záberu“. S jeho knihami nemožno relaxovať ani baviť sa, to ani trochu. Skôr sa očistiť a nadýchnuť a vidieť inak. Pretože tu je život so všetkou svojou zložitosťou, slabosťou, so všetkými krachmi, nedokonalosťami a nedoriešenosťami – ale nie je to svet nezmyselný a jeho obyvatelia nie sú poľutovaniahodní ani zbytoční.

Ja a my

Dvadsať krátkych próz knihy Možná že odcházíme uvádza na scénu najčastejšie nie jednu, ale dve postavy – a často i dva príbehy. V poviedke Cedr a kladivo sa v rozhovore vo fajčiarni na psychiatrii prelína živelné rozprávanie nezamestnaného zvárača s myšlienkami zrúteného intelektuála. O tajomnom súrodenectve medzi dvoma neznámymi ľuďmi rozpráva aj próza U komunistů... Zdvojenie postáv i príbehov a ich prepájanie je pre autora typické: jeho pôvodný, autentický pohľad na svet nie je individualistický, omnoho viac než ústredná postava alebo „ja“ ho zaujímame „my“.

Keď sa kniha Možná že odcházíme stala knihou roku v ankete Lidových novín, Jan Balabán v rozhovore hovoril o samote: „Kurt Vonnegut v 80. rokoch povedal, že number one american killer nie je infarkt myokardu, ale loneliness. To je diagnóza aj našej spoločnosti a je pri koreni mnohých patologických javov a mnohého nešťastia. Tieto veci cítim a chcel by som ich prekonávať, ale netrúfam si na to, nejako ideologicky alebo povedzme kresťansky to dotlačiť vždy k pozitívnemu výsledku. Myslím, že spisovateľ je povinný – či už Bohu, alebo pravde, či tomu, v čom žijeme – byť presný, neklamať a nevymýšľať si.“

Čo je za obzorom

V Balabánových poviedkach sa veľa hovorí, ale tiež veľa vidí – sú veľmi obrazové. Autorovým nevtieravým „pozitívom“ je rozostavenie postáv a rozohranie situácie. Jeho prózy obvykle nemajú pointu, nekončia sa, skôr sa otvárajú niečomu novému, neznámemu, čo je za obzorom.

„Vykročili spolu do pálivého svetla septembrového dňa.“ Tak sa končí záverečná poviedka Ray Bradbury. Rozprávajú sa v nej vnuk s dedkom, ktorý stráca pamäť. Alzheimerova choroba starého lekára, ktorý jasne vie, čo sa s ním deje len vo chvíľach, keď sa to s ním nedeje, je u Balabána podobenstvom. Symbolizuje umierajúce ľudské vedomie i čas, v ktorom čosi vieme vo chvíli, keď nám to nie je nič platné, ale tiež niektoré vzácne svetlé chvíle, keď sami sebe nepatríme.

O tejto knihe a o Balabánových knihách vôbec nemožno uvažovať v kategóriách pesimizmu ani optimizmu, skôr v perspektíve nádeje. Niekoľko poviedok zachytáva rozhovor pri výstupe na kopec alebo kdesi na predmestí, periférii, kde sa ocitli výletníci skoro omylom, rozhovory v nehostinných baroch „kdesi“ na sídlisku alebo v nemocnici. Niekde v diaľke pred nami je pálivý septembrový deň, ale vždy k nemu musíme dôjsť – alebo do neho odísť.

Po náhlej smrti Jana Balabána začalo nakladateľstvo Host vydávať jeho súborné dielo. A tak knihu Možná že odcházíme môžeme dnes čítať aj ako jednu kapitolu celého prozaického diela. Tak ako sa Balabánovi nenásilne prepájajú poviedky vo vnútri jednej knihy, spájajú sa na príbuzenskom princípe i jednotlivé knihy, majú spoločné motívy, situácie, charaktery. A nekončia sa, skôr pokračujú, odovzdávajú si slovo. Preto u Balabána stojí za pozornosť nielen jeho knihy rokov či desaťročí, stojí za to od neho čítať všetko.

Ďalšie knihy

Povídky

Host, 2010

Súborné vydanie poviedkovej tvorby jedného z najvýznamnejších českých autorov posledného dvadsaťročia. Poviedky patria ku klenotom českej literatúry a to nielen podľa kritiky, ale aj podľa čitateľského ohlasu. Zväzok obsahuje poviedky z kníh: Středověk, Prázdniny, Možná že odcházíme, Jsme tady a niekoľko nezaradených textov.

Romány a novely

Host, 2011

Balabánove diela vždy balansovali na hranici medzi poviedkou a románom. Postavy v jeho poviedkach sa vracali a situácie, v ktorých sa ocitali, tvorili rozsiahlejšie a komplikovanejšie príbehy. A naopak, dej románov sa rozvolňoval do epizód, z ktorých každá ako by mohla žiť vlastným životom. Druhý zväzok predstavuje autora práve v tejto „románovej“ polohe.

Zeptej se táty

Host, 2010

Ústrednou udalosťou posledného románu Jana Balabána je umieranie a smrť človeka, jeho vlastným vnútorným dejom je však náročné hľadanie života. Lebo ten sa vo svojej hĺbke vždy musí najskôr nájsť. Všetci sme v istom zmysle podobní postavám z toho podivuhodného, príbehu. Príbehu, v ktorom sa hľadá pravda a nachádza opravdivosť.

Kudy šel anděl

Host, 2005

Príbeh sa začína v 70. rokoch na ostravskom sídlisku, kde vyrastá tiež Martin Vrána. Sledujeme jeho životnú púť od vlasatého študenta cez dráhu prekladateľa až k osobným stroskotaniam. Protagonista bilancuje svoj život pred zmenou režimu i po nej a rozpoznáva, ako sa doňho vkráda rozčarovanie a únava. No napriek všetkému sme tu.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  7. Splnený sen
  8. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  9. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  1. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  2. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  7. Vysoká hra o súdne trovy
  8. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  9. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  10. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 225
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 207
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 728
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 312
  5. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 2 793
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 553
  7. Splnený sen 2 128
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 469
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 245
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 070

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Facky, traumy, málo ľudskosti. Aj tak zobrazuje dokument slovenské pôrodníctvo

Na Slovensku sa znova hovorí o pôrodoch, začínajú sa ozývať hlasy traumatizovaných žien.

DOMOV

Za nástenku dostali dlhoročné tresty Janušek a Štefanov

Exministri výstavby za SNS budú jediní odsúdení.

KOMENTÁRE

Rusi majú radi teplo. Moja žena spí v ponožkách

Marc Bennetts je jedným z top pozorovateľov ruskej reality.

Neprehliadnite tiež

Hrobári mali súťaž, rozhodcom bola smrtka. Česi oceňujú reportáž fotografa zo SME

Jozef Jakubčo nechcel znevažovať súťaž hrobárov, ale musel sa smiať.

Aké je počúvať Trosky po dvadsiatich rokoch

Debut Trosiek z roku 1997 je jedným z najzásadnejších albumov slovenskej modernej hudby.

Recenzia

On má kariéru, ona buduje domov. Film matka! je strašný, ale nie je to horor

Klamlivá reklama na nový Aronofského film divákov nahnevá.