Eco, Solženicyn, Llosa, Halík a ďalších šesť autorov zaútočí na českého čitateľa v jeden deň. Naši vydavatelia o podobnom nápade neuvažujú.
BRATISLAVA. Zajtra má v českých kníhkupectvách premiéru nový projekt Veľký knižný štvrtok. Distribučná sieť Kosmas sa v spolupráci s renomovanými vydavateľstvami rozhodla uviesť na trh v jeden deň desať atraktívnych titulov, akými sú napríklad Pražský hřbitov od Umberta Eca, Keltův sen Maria Vargasa Llosu, Souostroví Gulag Alexandra Solženicyna či Úvahy na prahu tisíciletí Tomáša Halíka.
„Inšpiroval nás britský Super Thursday, keď tam každý rok v prvý októbrový štvrtok vychádza množstvo knižných noviniek od populárnych autorov,“ povedal pre SME obchodný riaditeľ Kosmasu Josef Žák.
Na fenomén knižného štvrtka si mnohí spomínajú ešte z prednovembrových čias, v centrálne riadenej distribúcii to bol oficiálne deň príchodu noviniek na knižné pulty v celom Československu. Pravidelné rady čitateľov, ktoré sa tvorili pred bratislavskou špecializovanou predajňou Českej knihy na Kamennom námestí skoro ráno už niekoľko hodín pred jej otvorením, sú dodnes v živej pamäti.
Bez Viewegha
Podľa Žáka výber desiatich titulov robili na základe edičných plánov jednotlivých vydavateľov. „Až na jednu výnimku, vydavateľa kníh Michala Viewegha, sa všetci správali ústretovo, dokázali zabudnúť na vzájomnú konkurenciu a projekt podporili.“
Zajtrajšok by tak v Česku mal touto akciou symbolicky odštartovať jesenný knižný trh a organizátori si sľubujú, že aj vďaka mnohým sprievodným akciám, ako autogramiády, čítačky či rôzne zľavy, sa kníhkupectvá zaplnia nielen v tento deň, ale projekt sa odrazí aj dlhodobejšie v ich návštevnosti.
„Marketingové akcie sú záležitosťou vydavateľov a kníhkupcov, pre nás je v záverečnej fáze najnáročnejšie logisticky zvládnuť doručenie vybraných kníh v stredu večer do predajní,“ povedal Žák. „Verím, že akcia bude mať úspech a vytvorí sa základ tradície, ktorá prospeje čitateľom, vydavateľom a kníhkupcom.“
Čím skôr k čitateľovi
Na Slovensku, zdá sa, podobná akcia predbežne nie je reálna. „Na podporu predaja robíme množstvo akcií, občas pri tom spojíme sily s kolegami z brandže, ako napríklad na Bibliotéke,“ povedala PR manažérka Ikaru Mária Lešková. Skeptický názor na náročný český projekt priznal Vladimír Michal z Artfora, ale snahu o istú pravidelnosť má Artforum pri novinkách z vlastnej produkcie. „Do konca roka by sme vždy v pondelok chceli ponúknuť jeden titul.“
Vydavateľ Albert Marenčin, naopak, o pevných termínoch uvádzania kníh vôbec neuvažuje. „Pri problémoch s výrobou knihy som rád, keď je konečne hotová, takže nečakám ani hodinu a snažím sa ju okamžite dostať k čitateľovi.“ Cestu k lepšej propagácii a predaju kníh vidí napríklad v spolupráci s printovými médiami, v organizovaní rôznych systémov zliav, kupónov či poukazov.