VYDAVATEĽSTVO VEREJNOPRÁVNEHO SLOVENSKÉHO ROZHLASU PYRAMÍDA ŽIJE VĎAKA KOMERCII – AJ Z PESNIČIEK PROGRAMU REPETE

Dáte si Repete pod Pyramídou?

Slovenský rozhlas má vlastné hudobné vydavateľstvo. Jeho existencia je povinná, vyplýva totiž zo zákona.


Súkromná predajňa v priestoroch Slovenského rozhlasu je jediná v Bratislave, ktorá ponúka len hudobné nosiče vydavateľstva Pyramída. Okrem nich predáva napríklad aj doplnky z kože. FOTO SME – LUBOŠ PILC

Pyramída pokrýva široký záber titulov od hovoreného slova cez ľudovú, vážnu a populárnu hudbu až po Repete.

„Prvotným cieľom nie je zisk, ale poskytnutie kultúrnej informácie poslucháčskej verejnosti. Komerčné tituly dotujú kultúrne edičné činy, ktoré si nenachádzajú priestor v komerčných vydavateľstvách,“ hovorí vedúci vydavateľstva Marián Brezáni. Hudobní publicisti však vydavateľstvu verejnoprávneho Slovenského rozhlasu, ktorý žije aj z koncesionárskych poplatkov a daní, vyčítajú nízku úroveň niektorých vydaných titulov.

Pyramída vydávala v minulosti ročne 30 až 40 projektov. Na tento rok je naplánovaných 15 titulov. „Máme obmedzené finančné prostriedky. Chceme skvalitniť výber a zároveň vydávať takých interpretov, ktorí by nám zaručili určitú finančnú návratnosť,“ hovorí Marián Brezáni.

Vydavateľstvo nie je podľa Brezániho ziskové ani stratové – hospodári s vyrovnaným rozpočtom. V minulom roku sa výdavky a príjmy pohybovali okolo 3 miliónov korún. Na schválených tohtoročných 15 titulov sa počíta so sumou 2,4 milióna korún.

Najúspešnejší je Kazík

Za najväčší komerčný úspech vydavateľstva sa považuje album Roba Kazíka, ktorého sa podľa Brezániho predalo okolo 70-tisíc kusov. Popri ňom vyšli na tejto značke aj ďalšie nosiče, ktoré spadajú do kategórie Repete, šlágrovej hudby určenej pre staršiu generáciu. Marián Brezáni to odmieta: „Okrem takzvaného stredného prúdu, ktorý, mimochodom, neodmysliteľne patrí k rozhlasu, vydávame nosiče s vážnou hudbou, ľudovou hudbou, rozhlasovými dramatizáciami rozprávok, rozhlasovým humorom, titulmi s náboženskou tematikou. Konštatovanie o Repete je neodborné a nepravdivé.“

Niektorí z týchto interpretov sa objavovali v polovici 90. rokov v estrádnych programoch Slovenskej televízie alebo spievali na mítingoch HZDS. „Ťažko sa mi vyjadruje, nebol som pri tom, keď sa to vyrábalo. Aj Repete má svoju cieľovú kategóriu a vydávame aj albumy pre iné generácie. Aj týmto sme splnili verejnoprávnosť,“ tvrdí Brezáni.

Hudobní publicisti sa zhodujú. Takéto tituly odzrkadľujú približný vkus poslucháčov Slovenského rozhlasu, aj keď vo vydavateľstve vznikli hodnotné nahrávky worldmusicového Ghymesu, skupiny Jej Družina, Polemicu alebo nahrávky džezmanov Petra Lipu a Juraja Lehotského. To sú tituly, ktoré dnes stále zaujímajú predajcov hudby. „A ešte niektoré tituly ľudovej hudby. Šlágre ma nezaujímajú,“ hovorí šéf predajne CD Dr. Horák Pavol Maruščák.

Vzrušujúce archívy

Podľa hudobného publicistu Mariana Jaslovského vydavateľstvo nedostatočne narába s archívom: „Keď som robil po vysokej škole dva mesiace v Slovenskom rozhlase, vzrušovali ma archívy. Dalo sa tam nájsť naozaj všeličo možné. Od rozhlasového vydavateľstva očakávam aj vydávanie kvalitných antológií. Pokiaľ viem, svojho času vyšla len jedna, veľmi zlá, ktorá akože mapovala bigbítovú scénu 60. rokov. Džez v rozhlase napriek skvelým nahrávkam, ktoré sú v archíve, myslím kompletné koncerty, akoby neexistoval, ale ja ho chcem. Vopred odmietam námietku o nekomerčnosti džezu, pretože je to štátny rozhlas a nejde o nové nahrávky, pri ktorých treba platiť štúdio. Zato garnitúra Repete si, pokiaľ viem, veselo vydáva, akoby ani nebol rok 2002.“

Mariana Jaslovského zaujali dva tituly – Ghymes a Ursinyho posledný koncert. „Rád by som sa pozrel na katalóg, či náhodou vydavateľstvu nekrivdím, ale na internetovej stránke som našiel iba novinku hokejistické cédečko s hlasmi zlatých chlapcov,“ dodáva.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 037
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 351
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 868
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 573
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 564
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 345
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 286
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 266
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 187
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 102

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Po kríze pokračujeme

Trauma Dankovi ale prospeje, viac bude počítať vlastné limity a „žetóny“, ktorými disponuje.

EKONOMIKA

Ak si kúpite kuracinu v Tescu, môže vás zastaviť esbéeskár

V niektorých predajniach dáva Tesco bezpečnostné prvky aj na mäso.

Neprehliadnite tiež

Organizátor Grapu: Zvažovali sme evakuáciu festivalu

Piešťanský festival potrápilo najmä počasie, návštevníci mu vyčítali hygienu a zvuk.

Michal Novinski: Fujara je geniálny nástroj, ale orchestru sa nechce prispôsobiť

Úspešný autor filmovej a divadelnej hudby rozpráva o spolupráci s oscarovým režisérom Janom Svěrákom.