SME

Hru Arzenik a staré dámy museli v Aréne preobsadiť

Divadlo Aréna pripravuje na 21. novembra obnovenú premiéru úspešnej inscenácie hry Arzenik a staré dámy. Dušana Jamricha a Emila Horvátha nahradia v hlavných úlohách Táňa Pauhofová a Gabriela Dzúriková. Réžie sa opäť ujal Martin Čičvák. Mierne morbídna ko

"staré dámy" - Gabriela Dzúriková a Táňa Pauhofová"staré dámy" - Gabriela Dzúriková a Táňa Pauhofová

média s kriminálnou zápletkou balansuje na hrane hororu a frašky. Vitajte vo svete, v ktorom sa svet obrátil naruby.

- Prečo došlo k preobsadeniu hlavných postáv?

Martin Čičvák: Je úžasné občas laškovať aj s ľahšou múzou. Ale za podmienky, že páni Jamrich a Horváth budú hrať tie dve krvilačné tetušky. V tejto travestii je niečo, čo je iné, divadelné, kúzelné. Niečo, čo ponúka viac, ako len realizáciu síce veľmi vtipného, ale v istom zmysle dosť jednoduchého princípu. Potom nám to zakázali, pretože „cross-gender cast“ nemôže podľa licencie Američanov existovať. Nedovolili nám to ani ako precedens, pretože by to podľa nich robil každý. Bolo treba hľadať nové riešenie, nový prístup, postaviť to inak. Obsadiť staršie herečky nás v prípade tejto hry nezaujímalo. No a tým, že to robia mladé, krásne dievčatá, ktoré sa štylizujú do staručkých, nemohúcich tetušiek, sa roly modelujú zvonku, artistne. To znamená, že musia samé seba prerábať, štylizovať sa – a divadlo je v každom prípade vždy hlavne štylizácia. Hlas, reč, aj telo. Tým to naberá novú a dovolím si povedať ešte väčšiu divadelnú kvalitu, ako to malo doteraz.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

- Akými metódami sa „modelujú“?

Martin Čičvák: Analyzovali sme vonkajšie prejavy staroby. Začínali sme tým, že sme uberali 40% vitálnych schopností. Život je dych – ak má človek dych, má v ňom oporu. Začali sme hľadať (ne)oporu v dychu. Dych dáva rytmus, dáva telu a tiež mysleniu a spôsobu reči signály. A potom sme pridávali ďalšie vrstvy. Napríklad výslovnosť v slovenčine podobnej tej z 20. rokov minulého storočia. Znamená to nemodulovať reč moderným spôsobom, ale tak, ako sme na to zvyknutí zo starých filmov. Vzorom je napríklad František Krištof Veselý a to, ako sa za jeho čias modulovali hlásky. No a to samozrejme spolu s pohybovou štylizáciou robí dievčatá staršími. Navyše, keď má jedna z tetušiek dve paličky, určuje to rytmus. Čiže ide o vonkajšie výrazové prostriedky – dych, spôsob reči, pohybová štylizácia. Tým pádom to dostáva obrovskú artistnosť a pripomína to možno aj nový cirkus, ktorý je teraz veľkým trendom. Zároveň sa inscenácia štylizačne zladila. Pretože predtým Janko Koleník, Milan Chalmovský a Ľubo Kostelný hrali vo veľkej štylizácii a páni Jamrich a Horváth boli – a museli byť, inak by to samozrejme nefungovalo – v podstate civilní. Teraz sa nám podarilo niečo iné – a síce zjednotiť u všetkých postáv výrazové prostriedky.

SkryťVypnúť reklamu

- Ako sa toho Táňa Pauhofová a Gabika Dzúriková zhostili?

Martin Čičvák: Je to drina. Je to pre nich fyzicky nesmierne náročné, aj keď sa to nezdá. Budujeme postupne situáciu po situácii, snažíme sa ju vždy rozanalyzovať. Najprv prirodzene, potom postaviť myslenie, situáciu spolu s myslením, vnútorný aranžmán, teda to, ako by to skúšali, keby to bola psychorealistická hra. A potom sa to snažíme pretaviť do výrazových prostriedkov, ktoré majú k dispozícii ony. Je mi ľúto pôvodnej verzie s pánmi, lebo som ju mal veľmi rád. Dúfam, že sa ešte niekedy tieto obsadenia stretnú. Je mi ľúto, že bolo nutné pristúpiť k preobsadeniu, ale keď už sa stalo, tak som momentálne zamilovaný do inscenácie s týmto sviežim prínosom, ktoré tam dievčatá priniesli. Dúfam, že to bude mať rovnakú odozvu, ako keď to hrali páni profesori.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Zdroj: Divadlo Aréna

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú, čo ľudia budú chcieť
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 12 256
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 10 930
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 5 807
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 706
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 2 543
  6. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 209
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 1 661
  8. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 1 608
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  2. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  3. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  5. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  6. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  7. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  8. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 18 852
  2. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 14 950
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 353
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 798
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 701
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 9 798
  7. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 9 746
  8. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 4 898
  1. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  2. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  3. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  4. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  5. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  6. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  7. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  8. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
SkryťZatvoriť reklamu