VÍKEND

Štyridsaťštyri odsúdencov na smrť

Pochodujú mestom na miesto popravy. Na Slovensku vzniklo veľa filmových protivojnových drám, no Štyridsaťštyri zostane navždy neprekonanou klasikou.

Mestom pochoduje štyridsaťštyri odsúdencov. Nohy ich nesú na miesto popravy. Na Slovensku vzniklo veľa filmových protivojnových drám, no Štyridsaťštyri zostane navždy neprekonanou klasikou.

info
Slovenský film 40. a 50. rokov

Vážení čitatelia,

túto jeseň sa Slovenský filmový ústav a vydavateľstvo Petit Press vracajú k edícii DVD Slovenský film. Najlepšie filmy z obdobia 40. a 50. rokov minulého storočia si budete môcť spolu s denníkom SME kúpiť v novinových stánkoch každý piatok za cenu 3,50 eura. Vo Víkende vám vždy predstavíme film, ktorý je aktuálne v predaji. Prajeme vám príjemné čítanie a príjemné divácke zážitky.

Kapitán Dabač (1959), r. Paľo Bielik, vyšlo 30. septembra 2011

Šťastie príde v nedeľu (1958), r. Ján Lacko, vyšlo 7. októbra 2011

Rodná zem (1953), r. Josef Mach, vyšlo 14. októbra 2011

Štyridsaťštyri (1957), r. Paľo Bielik, vychádza 21. októbra 2011

Štvorylka (1955), r. Jozef Medveď, Karol Krška, vychádza 28. októbra 2011

Varuj...! (1946), r. Martin Frič, vychádza 4. novembra 2011

Vlčie diery (1948), r. Paľo Bielik, vychádza 11. novembra 2011

Katka (1949), r. Ján Kadár, vychádza 18. novembra 2011

Čert nespí (1956), r. Peter Solan, František Žáček, vychádza 25. novembra 2011

Dáždnik svätého Petra (1959), r. Vladislav Pavlovič, Frigyes Bán, vychádza 2. decembra 2011

„Prvý, druhý, tretí vystúpiť! Prvý, druhý, tretí vystúpiť!“ Táto dnes legendárna scéna z filmu Štyridsaťštyri vohnala kedysi mnohým chlapcom slzy do očí a pôsobila omnoho silnejšie ako všetky ostatné výjavy zomierajúcich a zranených vojakov.

Film Štyridsaťštyri zaslúžene nesie označenie protivojnová dráma a režisérovi Paľovi Bielikovi sa podaril bravúrny kúsok – vytvoril dielo, v ktorom je nevídané množstvo masových bojových scén, dokonca aj útok ruského jazdectva so šabľami, popri tom však celý príbeh stojí na silných emóciách, ktoré žiadneho diváka nenechajú ľahostajným.

K námetu prišiel Paľo Bielik podľa vlastných slov náhodne, po prečítaní článku o vzbure 71. trenčianskeho pešieho pluku rakúsko-uhorskej armády, ktorá vypukla v roku 1918 v srbskom mestečku Kragujevac. Téme sa niekoľko rokov venoval, vyhľadával rôzne články v archívoch, doklady, súdne spisy, hovoril s priamymi účastníkmi vzbury a navštívil jej dejisko v Kragujevaci.

O filme sa v období príprav uvažovalo aj ako o juhoslovansko-československej koprodukcii, no k spolupráci napokon nedošlo a film sa realizoval iba v slovenskej produkcii. Rozpočet dosiahol 5 884 444 československých korún. Do hlavných úloh filmu obsadil Bielik mladých začínajúcich hercov –Juraja Sarvaša (Viktor Kolibec) a Dušana Blaškoviča (Tóno Mikleš), pre ktorých to bola prvá herecká príležitosť vo filme.

„To bola pokora, úcta. Aj tréma pred takým idolom, ako bol Paľo Bielik!“ spomína Juraj Sarvaš. Bielik aj pri tomto projekte potvrdil svoju povesť nekompromisného režiséra. „Naozaj nemal rád fingované bitky. Keď bitka, tak bitka, keď do vody, tak do vody, keď pod koňa, tak pod koňa. Vedel sa veľmi nahnevať,“ opisuje Sarvaš. V čase nakrúcania si dokonca viedol denník. „Niektoré veci neznášal. Robili sme záverečnú scénu – pochod smrti. Ulice boli plné divákov. A kone ako na zlosť zašpinili cestu. Opakovali sme záber a nikto sa nemal k odprataniu konského trusu. Bielik zobral lopatu a sám vyčistil cestu. Žiadal dôslednosť v každom detaile. Bol odvážny. Do záveru filmu vsunul verše Ladislava Novomeského, vtedy odsúdeného ako buržoázneho nacionalistu. Neskôr sa to redukovalo. V niektorej kópii verše zostali, v inej nie,“ vysvetľuje Sarvaš.

Film Štyridsaťštyri má vynikajúco zaranžované bojové scény. Pre hercov, komparzistov i pre štáb však bolo ich natáčanie mimoriadne náročné. „V jednej scéne ma mal zraziť kôň. Režisér rozhodol, že tam bude iba jeden kôň, ktorý ma zrazí. Ale potom pustil na mňa aj ďalšieho. Chcel autentické zábery. Alebo v inej scéne mal oficier zabiť vojaka, ale zastrelia ho. Paškova šabľa zasiahla Režuchu rovno do oka. Zaliala ho krv, nevedeli sme, či nemá vypichnuté oko. Bielik dostal šok. Našťastie mal Paška iba preseknuté viečko. Boli to nebezpečné scény a my sme boli uprostred, ale odhodlaní na všetko,“ hovorí Sarvaš.

Film napokon získal veľký ohlas nielen u divákov, ale aj u kritiky. Na festivale v Karlových Varoch dostal cenu Fipresci.

ico

Z dobových recenzií

Nezvonili zvony na poplach. Nekolovali historky okolo filmu. Hlučný film sa tvoril, rástol bez veľkého hluku. Z času na čas zo stupavského bojového poľa dovial vietor len zvesti, ako režisér Bielik zatajuje dych v dramatických chvíľach streľby v obave, či herci nepadnú tam, kde nemajú. Potom už išli len chýry – film? Vraj je dobrý. Vraj výborný. A čím viac ľudí ho videlo, tým viac chvály bolo.

V. Protušová, Kultúrny život, 25. 1. 1958

Prišiel v naozaj pravú chvíľu, lebo nad slovenským filmom sa už lámala palica, ba aj o Paľovi Bielikovi sa pochybovalo, či sa bude ešte vedieť nájsť. Široký záber životnej reality vojnových čias, budovaný aj pomocou otrasných epizódnych detailov (šialený chlapec, degradácia kaprála, ruskí „zajatci“, hladujúce deti a pod.) našiel vo filme hodnotný výraz a bol vhodným tmelivom jednotlivých postáv jeho príbehu.

Večerník, 10. 1. 1958

Na filme vidieť, ako hlboko vzrušili Bielika osudy jednoduchých, ale srdcom bohatých ľudí, zahnaných ako stádo z hôr do kasárenských štvorcov a poslaných na márnu smrť do cudzieho kraja, kde pred artilériou vraždila bieda rovnako ako u nich doma. Hlavnú prácu tu vykonala fantázia, vznietená naliehavou rečou faktov, umelcovo svedomie, otrasené poznanými zločinmi imperialistickej vojny a snažiace sa zo všetkých síl vykríknuť varovné svedectvo.

Jiří Plachetka, Rudé Právo, 11. 2. 1958

Je pozoruhodné, ako sa Bielik nepošmykol, ako vytvoril ovzdušie drámy – keď mu drámou nie je celok, sú drámami jeho zložky. Tak dobre pozná svojich hrdinov a tak plasticky ich vie zobraziť, hoci im často venuje iba niekoľko letmých epizód, že pred nami žijú. Bielik vie aj zo štatistov vyvážiť obrovské bohatstvo emócií, na ktoré sa u iných zavše nezmôže ani herec. Veď aká široká je galéria postáv a skoro všetky majú vlastnú tvár a vlastné konanie!

Pavol Branko, Predvoj, 25. 1. 1958

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 11 088
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 808
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 623
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 2 150
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 962
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 500
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 426
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 411
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 230
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 060

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Fotografka z Tour: Sagan má výraznú tvár, je fotogenický. Je to prosto chlap

Češka Markéta Navrátilová bola dlhé roky jedinou ženou, ktorá fotila Tour de France z motorky.

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Za dva roky dali prácu 80 ľuďom.

AUTO

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič.

Neprehliadnite tiež

Nové Káčerovo lahodí oku. Pravé dobrodružstvo však neukázalo

Animované seriály za tridsať rokov vyrástli. Musia si to uvedomiť aj disneyovky.

Organizátor Grapu: Zvažovali sme evakuáciu festivalu

Piešťanský festival potrápilo najmä počasie, návštevníci mu vyčítali hygienu a zvuk.