RECENZIA / HUDBA

Päť sekúnd, desať sekúnd

Akufen: My Way * Force Inc 2002


Akufen. FOTO – INZINE

„Sampling sa stal pre tvorcov a hudobný priemysel hrozbou. Nekonečné dohadovanie sa v súdnych sieňach a právnické debaty o tom, kto porušil zákon. Päť sekúnd, 10 sekúnd, akoby na tom záležalo! Moje stanovisko je postavené na presvedčení, že treba vdýchnuť nový život zlomku sekundy z piesne, ktorá možno nikdy nemala úspech, alebo povedomému hlasu začutému v nejakej relácii v rádiu. Je načase zariskovať a zrušiť niektoré pravidlá,“ napísal do bookletu svojho debutového albumu My Way Marc Leclair alias Akufen z kanadského Montrealu.

Akufen je bývalý džezový hudobník, ktorého „už nebavilo robiť zo seba cvičenú opicu“. Počas uplynulých dvoch rokov sa mu podarilo etablovať na svetovej scéne elektronickej hudby. Jeho samplingová tvorivá metóda inšpiruje k úvahám o podstate hudobnej tvorby v súčasnosti. Akufen je muzikantom s nepopierateľne originálnou hudobnou víziou. Jeho producentská kreativita má presvedčivý nárok na uznanie aj u konzervatívnych poslucháčov či akademikov, a to bez toho, aby vybočila z teritória popkultúry či dokonca hitovosti.

Akufenova platňa My Way, ktorá sa vo svojom žánri stala bestsellerom, je zostavená výlučne zo samplov. Sú ich stovky, ak nie tisícky. Samplingové úryvky dopĺňa párnodobá tanečná rytmika, ktorá obrovskú masu „ukradnutých“ zvukových častí drží pohromade, a vytvára dominantný groove. Výsledok sa vzpiera žánrovému zaradeniu, no najvýstižnejšie je asi označenie digitálny funk.

Takáto kompozičná metóda zákonite vyvoláva polemiku. Treba podotknúť, že staronovú. Ide o krádež alebo o regulárny spôsob hudobnej tvorby? Je hotová skladba originálom alebo len ďalším bezcenným plagiátom? Možno sampling vôbec považovať za metódu hudobnej produkcie, keď „to predsa dokáže každý“, aj keď nemá hudobný sluch, kompozičné nadanie, muzikantské vzdelanie či inštrumentálnu zručnosť?

Sampling sa však využíval už v stredoveku pri tvorbe chorálnych melódií. V baroku sa bežne transkribovali nielen melódie, ale i celé skladby. Odmietanie takéhoto autorského prístupu priniesol až romantizmus, ktorý kládol na najvyššie miesto originalitu umelca a jeho jedinečnú invenciu. Vtedajšia kritika sa opierala o pojem intelektuálneho vlastníctva, ktorý zaviedol anglický filozof John Locke. Šlo o radikálne novú koncepciu práva, podľa ktorej človek môže vlastniť aj ideu. Vlastníctvom už nemusela byť len manuálna, ale aj mentálna práca.

No dnes je čoraz ťažšie určiť, čo je v tej-ktorej skladbe originálne a čo „ukradnuté“. Nadnárodné hudobné vydavateľstvá sa estetický problém pokúšajú zúžiť na ekonomický a právnický. Umenie sa však nedá zjednodušiť iba na metódu, akou vzniklo. Londýnsky spisovateľ a hudobník David Toop tvrdí, že dnes už „nikoho nezaujíma, či ste svoju skladbu tvorili dvadsať rokov, alebo ste ju vysamplovali z hotovej cudzej nahrávky“.

Ak by sme zotrvávali na stanovisku romantizmu, ktorému sa veľmi podobá celkom neromantické stanovisko takzvaných major labelov, Akufen by bol nutne vyhlásený za podvodníka a zlodeja. A spolu s ním zástupy ďalších tvorcov najrôznejších žánrov. Vyriešiť často diskutovanú požiadavku legalizovania pravidiel využívania cudzieho zvukového materiálu bude čoraz ťažšie. Odhaliť plagiátorstvo alebo kopírovanie pri použití digitálnych zvukových technológií je často nemožné.

My Way je odvážna, radikálna, no aj mimoriadne zábavná platňa. Je len na samotnom poslucháčovi, či mu poslúži ako inšpirácia k bezodným interpretáciám, alebo ju využije na empatické počúvanie, či sa na ňu do sýtosti vytancuje počas víkendovej noci v hudobnom klube. Sampling je umenie charakteristické pre éru kultúrnej entropie, strateného zmyslu dejín. To však neznamená, že diela vytvorené touto metódou nemôžu byť krásne.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 814
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 714
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 395
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 027
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 955
  6. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 924
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 719
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 322
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 283
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 868

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Chcel zachrániť svoj klub. Poprosil o pomoc diktátora

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

ŠPORT

V sledovanom madridskom derby gól nepadol

Atlético Madrid remizovalo s Realom Madrid 0:0.

Neprehliadnite tiež

Cena Oskára Čepána upozorňuje, že umenie nie je šport. Nemá jedného víťaza

Finalisti vydali spoločné stanovisko a porota súťaže im vyhovela.

Zomrel spoluzakladateľ skupiny AC/DC Malcolm Young

Legendárny gitarista trpel v posledných rokoch demenciou.

Jim Carrey komika nehral, bol posadnutý. Teraz sa chystá na úlohu Ježiša

Nový film na Netflixe zverejnil také zábery, ktoré sa kedysi producenti báli ukázať.

Jan Hřebejk: Som veľký Eurohujer (rozhovor)

Režisér legendárnych Pelíškov neprestal riešiť boľševika.