SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Čínske televízie dostali slobodu – zarábať

Čína sa mení každý deň - modernizuje sa a v mnohom sa začína podobať na Západ. Možno najviac je to vidieť na televíznom vysielaní. Je plné reklamy a zábavy.


Čína je stále modernejšia - kúpiť sa dá všetko. Najmodernejšie laptopy aj vysielací čas v reklame.

FOTO - TASR/AP

Obyvatelia strednej a východnej Európy si možno spomenú na záver druhej polovice osemdesiatych rokov minulého storočia. Komunistické štáty vtedy začali povoľovať a nenápadne sa menilo aj televízne vysielanie. Niektoré programy sa dokonca snažili vyzerať ako západné. Niečo podobné sa s takmer 20-ročným oneskorením práve deje v Číne.

Hovorí sa o donedávna tabuizovaných témach - korupcii, narastajúcich sociálnych rozdieloch v spoločnosti alebo homosexualite. Komunisti povolili, ale nechystajú sa vzdať moci. Treba preto vedieť, kde je hranica. Zákaz zhora príde rýchlo.

Komunistická strana sa pevne drží novej línie, ktorú minulý rok ohlásil prezident Ťiang Ce-min. Strana sa otvorila aj pre kapitalistov, ktorí zapadli do teórie troch reprezentantov - robotníkov, vyspelejšej produktívnej zložky a „vyspelej kultúry“, inými slovami spoločenskej elity. Peniaze strane nesmrdia, skôr naopak.

Aj televízie sa tak ocitli v novej situácii. „Pred 30 rokmi sme vysielali len vládnu propagandu a staré filmy. Teraz ľudí zabávame. Ináč by si u nás nikto nekúpil reklamný čas a nemali by sme peniaze,“ zdôveril sa reportérovi BBC v Číne šéf jednej z najsledovanejších televízií Hunan.

Za minulý rok sa Čína umiestnila na treťom mieste v rebríčku krajín, ktoré mali najväčšie reklamné výdavky do televízie, za Spojenými štátmi a Japonskom. Číňania v televíznych reklamách „utopili“ v prepočte na eurá 11, 869 miliardy.

V Číne vysiela viac než 1500 televíznych staníc. Nie sú súkromné, ale štát od nich teraz očakáva, že sa dokážu uživiť bez príspevkov zo štátneho rozpočtu. Začala sa tak bitka o diváka - prežijú len tí najlepší. V tejto situácii už nekonečné opakovanie štátnej propagandy nemá šancu.

Televízie majú viac autonómie rozhodovať o svojej programovej skladbe, neznamená to však, že by novinári dostali aj slobodu prejavu. Tú Čína podľa novinárskych organizácií porušuje.

Zvlášť pred straníckym zjazdom v septembri, kde veľmi pravdepodobne príde k zmenám na najvyšších postoch v strane, musia novinári držať so stranou krok. Zrejme najlepší príklad o pomeroch dáva osud ľavicového časopisu Hľadanie pravdy, ktorý kritizoval ešte minulý rok prezidentovo rozhodnutie povoliť kapitalistom vstup do komunistickej strany. Vzápätí ho zakázali. MAREK CHORVATOVIČ

Diváci majú najradšej veľkolepé estrády

Čo je najväčší ťahák pre divákov v Číne? Podobne ako Európania majú radi veľké estrádne programy. Každú sobotnú noc sa vysiela program Šťastný tábor. Autori programu úplne otvorene nadbiehajú dopytu po pokleslej televíznej zábave. Moderátorom sa občas pošmykne jazyk a povedia oplzlejší vtip. Pozvaným hviezdam zasa pripravia neočakávaný podraz, ktorý ich má pred miliónmi divákov zaskočiť.

Vďačné publikum v hľadisku sa vždy skvele zabáva - spieva a tlieska kedykoľvek je to možné. Tento program priťahuje obrovské televízne publikum - sto miliónov ľudí každý týždeň. Európski televízni magnáti o takýchto číslach ani nesnívajú. (r)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 37 612
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 36 203
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 175
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 342
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 011
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 7 915
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 353
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 957
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 719
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 621
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Snímka z odberového miesta v športovej hale v Pezinku počas celoplošného  skríningového testovania ľudí na ochorenie COVID-19 na Slovensku.

Covidu podľahlo ďalších 71 pacientov.

7 h
Petra Vlhová po zjazde v Crans Montane.

Slovenka obsadila siedme miesto.

14m
Daniel Lipšic.

Poslanci zabudli neprokurátorom umožniť, aby požiadali o previerku.

18 h
Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

20 h