Divadelné umenie má provokovať

Hry, ktoré ešte na domácich javiskách neboli doteraz uvedené, pôvodná hra s témou dotýkajúcou sa kontroverzných období národných dejín, ale aj multižánrový projekt pre detského diváka. O (nielen) programových novinkách, ktoré pre diváka pripravuje v aktuá

M. Čičvák: KUKURA

lnej sezóne Divadlo Aréna hovorí dramaturgička Zuzana Šajgalíková.

- Aký je hlavný dramaturgický zámer pre aktuálnu sezónu?

Dramaturgická skladba Divadla Aréna sa skladá z rôznych stavebných prvkov. V aktuálnej sezóne pokračujeme s pravidelnými jazzovými koncertmi, s veľmi úspešnými prenosmi z Metropolitnej Opery a pripravujeme štyri nové premiéry. Každá z nich má zámer osloviť iný typ diváka, žánrovo a poetikou sa líšia. Spoločné majú však jedno: ide o tituly doteraz na Slovensku neuvádzané a nepreložené - Divadlo Aréna tak prinesie na slovenské javisko štyri úplne nové tituly v nových slovenských prekladoch.


- Aréna pravidelne uvádza slovenských autorov. Bude tento trend pokračovať aj v tejto sezóne?

Divadlo Aréna pravidelne do svojho repertoáru zaraďuje hry slovenských dramatikov, či je to slovenská klasika (VHV: Zem), dosiaľ na profesionálnom javisku neuvedená slovenská komédia (Štefan Kršňák: S brokovnicou na manžela), alebo adaptácia úspešného pôvodného románu (Michal Hvorecký: Plyš). Jedným zo základných pilierov dramaturgického profilu Divadla Aréna sú hry, ktoré vznikli exkluzívne pre naše divadlo: Tiso (Rastislav Ballek), Dr. Gustáv Husák, Komunizmus (obe Viliam Klimáček), a naposledy Kukura (Martin Čičvák). V tejto chvíli môžem prezradiť len toľko, že túto tendenciu divadlo neopúšťa a v nasledujúcom kalendárnom roku prinesie na javisko ďalšiu hru z tejto série. Téma hry sa opäť bude týkať kontroverzných období našich národných dejín a ich vplyve na našu súčasnosť.

- Pribudnú opäť aj nové netradičné projekty a spolupráce?

Momentálne Divadlo Aréna rozbieha projekt sprístupňovania divadelných predstavení nepočujúcim divákom. Špeciálnymi titulkami pre túto skupinu sme zatiaľ vybavili inscenáciu Zem a pribudnú ďalšie. Chystáme mimoriadne zaujímavý multižánrový projekt pre detského diváka.


- Podľa akého kľúča boli nové tituly do repertoáru vyberané?

Divadlo Aréna sa v prvom rade snaží reagovať na momentálnu spoločenskú objednávku. Z toho dôvodu sa dramaturgický plán konštituuje niekedy až počas prebiehajúcej sezóny. Zároveň sa usilujeme o udržanie rozmanitosti repertoáru a vyváženú ponuku ľahších a závažnejších žánrov. No a v neposlednom rade o predstavovanie nových, doteraz neinscenovaných titulov, či už tých najmodernejších, alebo naopak opomenutých, a o prizývanie zaujímavých divadelných tvorcov. Podľa tohto kľúča vznikol aj plán nasledujúcej sezóny.


- Zostáva cieľom Arény i v tejto sezóne ponúkať aj náročnejšie tituly?

Je našou prioritou provokovať vznik inscenácií, ktoré posúvajú slovenskú divadelnú kultúru vpred. Niekedy sa môže stať, že takéto dielo neosloví dostatočne široké spektrum divákov. Vytvárať priestor pre progres, experiment, nápad, však považujeme za svoju povinnosť. I preto sa veľmi tešíme, keď sa takáto produkcia stretne s pozitívnym kritickým ohlasom: v ostatnej sezóne sa tak stalo napríklad pri inscenáciách Zem a Kukura (druhá z nich bola nominovaná na tri ocenenia Dosky), a tým sa dostali do povedomia divákov.


- Do akej miery sledujete európsku divadelnú scénu (so zámerom preniesť zaujímavé tituly a autorov na javisko Arény)?

Existencia v európskom kontexte je pre Divadlo Aréna dôležitá a okrem toho, že sa usiluje o uvádzanie titulov, ktoré bežia na európskych javiskách, snaží sa i o spoluprácu s divadelnými tvorcami zo zahraničia. Za všetkých spomeniem napr. scénografa Hansa Hoffera, výtvarníčku Ninu A.Stillmark, režiséra Hansa Hollmanna, Michala Dočekala, režisérku Máriu Záchenskú a jej scénografa Georgesa Vafiasa atď. Na javisku Arény boli premiérovo uvedené hry Yasminy Rezy, Pera Olova Enquista, Liz Lochhead, Hadar Galron, či Moisésa Kaufmana.


- Je o náročnejšie kusy menší záujem, tak ako sa všeobecne tvrdí? Alebo si už Aréna svojho diváka "vychovala"? Majú sa divadlá prispôsobiť mainstreamovému vkusu diváka, alebo sa i naďalej snažiť ponúkať aj inscenácie, ktoré provokujú k diskusii, premýšľaniu...?

Je pravda, že záujem o náročnejšiu kultúru nie je enormný. Pocítili sme to i v Aréne. Snažíme sa o to, aby aj tituly ľahšie stráviteľného repertoáru v našej ponuke boli na vysokej profesionálnej úrovni, aby im nechýbal nápad a aby neklesali k bulváru a braku. Ctíme si divadelné umenie ako to, ktoré má provokovať, klásť otázky, neustále atakovať ľudskú pohodlnosť. Preto si myslím, že divadlo by sa nemalo prispôsobovať väčšinovému vkusu. Na to sú iné médiá.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 381
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 844
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 730
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 977
  5. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 962
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 673
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 135
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 014
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 678
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 334

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Dobrovoľníci a štátna drogová politika sú v napätí

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Neprehliadnite tiež

Vieme milovať, keď nevieme, kedy toto slovo môžeme použiť?

Člen skupiny Osamelých bežcov Ivan Štrpka hovorí, že sme sa dostali do slovného smogu.

Folklór zrkadlí, akí sú ľudia citliví na hranice

Etnomuzikologička Jana Ambrózová hodnotí šou Zem spieva.

Agnieszka Holland bodovala na Berlinale aj za Slovensko

Zlatý medveď z prestížneho filmového festivalu patrí maďarskému filmu O tele a duši.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop