SME

Film týždňa: Varuj…!

Podľa jeho vzoru vzniklo množstvo ďalších slovenských filmov, ale Varuj...! je azda jediným, v ktorom sú silné emócie, akčné scény a sociálna tematika namixované v takmer ideálnom pomere.

info

Slovenský film 40. a 50. rokov

Vážení čitatelia,

túto jeseň sa Slovenský filmový ústav a vydavateľstvo Petit Press vracajú k edícii DVD Slovenský film. Najlepšie filmy z obdobia 40. a 50. rokov minulého storočia si budete môcť spolu s denníkom SME kúpiť v novinových stánkoch každý piatok za cenu 3,50 eura. Vo Víkende vám vždy predstavíme film, ktorý je aktuálne v predaji. Prajeme vám príjemné čítanie a príjemné divácke zážitky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kapitán Dabač (1959), r. Paľo Bielik, vyšlo 30. septembra 2011

Šťastie príde v nedeľu (1958), r. Ján Lacko, vyšlo 7. októbra 2011

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Rodná zem (1953), r. Josef Mach, vyšlo 14. októbra 2011

Štyridsaťštyri (1957), r. Paľo Bielik, vychádza 21. októbra 2011

Štvorylka (1955), r. Jozef Medveď, Karol Krška, vychádza 28. októbra 2011

Varuj...! (1946), r. Martin Frič, vychádza 4. novembra 2011

Vlčie diery (1948), r. Paľo Bielik, vychádza 11. novembra 2011

Katka (1949), r. Ján Kadár, vychádza 18. novembra 2011

Čert nespí (1956), r. Peter Solan, František Žáček, vychádza 25. novembra 2011

Dáždnik svätého Petra (1959), r. Vladislav Pavlovič, Frigyes Bán, vychádza 2. decembra 2011

Dráma Ivana Stodolu Bačova žena (1928) patrí medzi najčastejšie uvádzané slovenské divadelné hry a dnes zaslúžene patrí medzi divadelnú klasiku. V roku 1946 po nej siahol Paľo Bielik a zo statického divadla vytvoril akčnú filmovú drámu plnú silných obrazov a citov.

SkryťVypnúť reklamu

Tému ľúbostného trojuholníka mierne potlačil a zdôraznil sociálny rozmer, ktorý Slovákom nikdy nebol ľahostajný. Ešte aj dnes dokážu diváka chytiť za srdce silné scény, keď zlý správca (Andrej Bagar) príde chudobným valachom vziať bryndzu a oštiepky, boj s krvilačným medveďom či banská tragédia v ďalekej Amerike.

Ale rovnako nezabudnuteľná je aj tanečná scéna, keď sa bača Ondrej Muranica (Paľo Bielik) lúči pred odchodom za prácou do zámoria a ukážkovo cifruje nohami na dedinskom námestíčku, či scéna, keď sa mu po úraze z ničoho nič vráti pamäť.

Frič s Bielikom oproti predlohe presunuli dôraz z bačovej ženy Evy na hlavnú mužskú postavu - baču Ondreja. Do krízy príbeh vyústi Ondrejovým odchodom do Ameriky, keď opustí syna a svoju ženu Evu. Pobyt v Amerike vyznieva pesimisticky. Staré a známe je v ostrom kontraste s novým. Pokoj na dedine je neporovnateľný s ruchom veľkomesta. Na salaši v kopcoch sa Ondrej zvykol dívať na svet pod sebou hrdo a pekne zhora. Pri drine v bani dominuje perspektíva potkana a pocit uväznenia.

SkryťVypnúť reklamu

Aj tu vládnu spoločenské rozdiely. Pánov vystriedali magnáti vo frakoch, poddaných baníci – prisťahovalci, ktorí za nízku mzdu živoria v podzemných tuneloch bez svetla. Život už neohrozuje divá zver, ale banské nešťastia. Na jeden z najpôsobivejších momentov vo filme spomína aj Margita Tomášková, ktorá na filme spracovala ako skriptka. „Bielik bol náročný. Vo Varuj...! je scéna, kde vylieza celý špinavý z bane. Stále mu to nebolo dobré, opakoval to, nebol spokojný, tak veľmi chcel, aby to bolo hodnoverné. Opakovali sme tú scénu tuším 13-krát,“ hovorí. „Nikto ho nerežíroval. Všetko robil sám, Frič pri tých scénach ani nebol. Bolo to podľa predchádzajúcej dohody. Nestalo sa, aby jeden alebo druhý rozkazoval. Frič bol do Bielika „zaľúbený“, poznal ho z predchádzajúcej spolupráce a vedel, čo od neho môže žiadať. Neviem, či by si Frič zobral iného začiatočníka zo Slovenska ako spolurežiséra,“ uvažuje Tomášková.

SkryťVypnúť reklamu

Happyend filmu sa odohrá pod Kriváňom, kde dôjde k symbolickému prenosu múdrosti z generácie na generáciu.

Ondrej Muranica prišiel o všetko. O domov, o matku aj o rodinu. Ostali mu len dve zdravé ruky a vedomie, že môže začať odznova a na svojom. „Stratený“ otec a jeho syn sa v objatí vzďaľujú smerom ku Kriváňu, symbolu Slovákov, za sprievodných slov komentára: „Choď za ním a povedz mu: Synu, v tebe je pokračovanie života. V tebe je nádej, zdravie a sila. V tebe je všetko, čo mi vzal svet. Miluj svoju zem a nezraď ju, lebo poblúdiš. Tak to povedz všetkým. Tak ich varuj!“

ico

Z dobových recenzií

Nejde o polemiku, ide o to povedať si pravdu do očú. Našťastie či na nešťastie, česká filmová kritika môže ovplyvňovať svojich čitateľov v relatívne malej miere. Ak je Varuj...! filmom dobrým, bude ním aj po nepriaznivých kritikách českých a posledné slovo tu povie a čiastočne už povedal – filmový divák sám: doma i za hranicami. A to je zadosťučinenie, či sa to niekomu páči, alebo mu je to proti srsti.

SkryťVypnúť reklamu

Peter Sever, Národná obroda, 11. 5. 1947

Nebezpečnými pre Slováka neboli opité dámy v zámkoch, ale triezvi išpáni, slúžni, notári, žandári a sudcovia, ktorí prikazovali Slovákom prisahať v maďarskej reči. To sa malo ukázať v prvom filme oslobodeného národa. Myslím, že slovenský film, ktorý je v svojich umeleckých požiadavkách chvályhodne nekompromisný, politický, akosi ustúpil tej časti slovenského publika, ktorá ani dnes nepraje ako slovenskej, tak maďarskej demokracii.

Béla Balázs, Informačné spravodajstvo slovenského filmu (Obrana ľudu, 12. 4. 1947)

Blížilo sa druhé výročie oslobodeného štátu a Slováci pojali pevné rozhodnutie započať vlastnú celovečernú filmovú výrobu, nech sa deje, čo sa deje, a ber námet, kde ber. Už preto sa niet čo čudovať, ak sa táto netrpezlivosť na ich prvom filme najviac vypomstila. Nemohlo dozrieť k plnej dokonalosti dielo vyrastené z kvapu, netrpezlivosti a z horúčkovitej túžby už-už sa môcť pochváliť vlastným, osobite národným filmovým výtvorom.

SkryťVypnúť reklamu

Jan Žalman, Kino 2, č. 22

Keď však prejdeme k detailnejšiemu rozoberaniu jednotlivých úsekov filmu, dochádzame k záveru, že je tu veľa dobrého, scenáristicky účinného, režijne rafinovaného, a dakedy aj herecky pozoruhodného. Žiaľ, tieto dobré vlastnosti sa musia trieštiť o úskalie celkovej chybnej koncepcie, čo sa zračí aj v celkom nesúrodom, tu realisticky opisnom, tam dokumentárne lyrizujúcom, inokedy zasa až naturalistickom spôsobe práce.

Ladislav Ján Kalina, Umenie

Autor: Mariana Jaremková, Martin Palúch

Víkend

Ilustračné foto

Cez Slovensko postúpi ďalej na juh až juhovýchod studený front.


TASR

Sú obvinení z trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  2. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  3. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  4. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  5. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  6. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  8. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 12 504
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 6 379
  3. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 6 286
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 694
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 5 471
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 535
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 2 800
  8. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 1 991
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Černek: Kráľ z Komárna
  2. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  3. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  4. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  6. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  7. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  8. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 14 079
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 12 772
  3. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 10 289
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 625
  5. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 5 011
  6. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 4 928
  7. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský? 4 875
  8. Ján Valchár: Základný stavebný kameň každej ideológie: STRACH 4 335
  1. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  2. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  3. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  4. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  5. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  6. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  7. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  8. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
SkryťZatvoriť reklamu