SME

Drahý môj, neklam si, ona ešte žije

Zdržali ma opravy televízorov u mamy, hovorí pre SME taliansky režisér Gianni Di Gregorio, ktorý debutoval až ako šesťdesiatročný.

Gianni Di Gregorio (62) na snímke z filmu Soľ života. Je to jeho druhý film, ako režisér a herec začínal filmom Sviatočný augustový obed, za ktorý má cenu pre najlepšieho debutanta z festivalu v Benátkach. Je aj spoluscenáristom filmu Gomorra, zadaptovaGianni Di Gregorio (62) na snímke z filmu Soľ života. Je to jeho druhý film, ako režisér a herec začínal filmom Sviatočný augustový obed, za ktorý má cenu pre najlepšieho debutanta z festivalu v Benátkach. Je aj spoluscenáristom filmu Gomorra, zadaptova (Zdroj: OUTNOW)

Debutoval, keď mal šesťdesiat a nakrútil výborný film Sviatočný augustový obed. Sám v ňom aj hrá – starého mládenca, ktorý nemá na nájom, a tak stráži mamu majiteľa bytu, svoju mamu a ich deväťdesiatročnú kamarátku. Zvíťazil s ním aj na medzinárodnom festivale Bratislava. Utorok a stredu sa tu hrá jeho druhý film Soľ života. V ňom hrá GIANNI DI GREGORIO muža, ktorý prepadá smútku z konca života – kým mu kamarát poradí: Musíš sa ešte zaľúbiť! Rozprávali sme sa s ním po premiére v Berlíne, a teda najmä o ženách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V médiách sa stále dozvedáme o aférach Silvia Berlusconiho, on sám sa prezentuje ako macho. Ale vaše filmy sú o nežných a hanblivých mužoch. Tak ako to teda v Taliansku je?

„Keď som tento film nakrúcal, ani som si veľmi neuvedomoval, čo sa v našej spoločnosti práve deje a aké správy sa šíria von. A to, že rozprávam o hanblivom mužovi, nebol teda žiadny politický akt. Ale keď som film dokončil, bol som rád, že môj hrdina je práve taký. Verte, tento typ muža je realistickejší a rozšírenejší ako tí, o ktorých čítate v novinách. U nás tiež žijú normálni muži.“

V oboch vašich filmoch hráte muža, ktorý nemá peniaze. To je tiež realistický motív zo života?

„Ja asi nikdy neprestanem rozprávať o peniazoch, pretože som ich nikdy nemal. Vždy boli mojím problémom peniaze, peniaze, peniaze. Keď vidím v iných talianskych filmoch, ako sa muži preháňajú na veľkých autách a že aj nejaký tridsaťročný Giovanni má ferrari, nechápem. Pýtam sa, kde ho nabral? Také filmy mi nedávajú zmysel.“

SkryťVypnúť reklamu

Vo filme Soľ života hovoríte o ženách a zaľúbení, ale tak ako vo vašom debute aj tu sa javí, že najdôležitejšia v živote muža je matka. Je?

„U nás v Stredomorí majú mamy ozaj dominantné postavenie v živote mužov. Podmieňujú a ovplyvňujú všetky ich vzťahy so ženami. Nielen v dospievaní, celý život. Preto postavu mamy nemôžem vo filme vynechať, lebo inak by nebolo úplne jasné, aké má taliansky muž možnosti v láske.“

Ako sa môže cítiť šesťdesiatročný muž, ktorý má síce deväťdesiatročnú, ale stále ešte vitálnu matku? Ako chlapec?

„Ako malý chlapec, to je ozaj výstižné. Keď som si sadal k stolu, že začnem písať scenár, myslel som si, že mama bude len okrajová postava. Ale ako som písal, iba rástla a rástla. Mám kamaráta psychiatra a ten, keď videl film, sa ma spýtal: Kedy zomrela tvoja mama? Hovorím, pred pätnástimi rokmi. Drahý môj, neklam si, povedal mi, tvoja mama ešte nezomrela. Pozri, aká je dôležitá! Ešte stále z teba vychádza. Samo〜zrejme, toto je prirodzený a vítaný vývoj. Dožívame sa vyššieho veku, a preto aj šesťdesiatroční muži majú stále svojich rodičov. Cítia sa teda istým spôsobom chránení, tak trochu ako malí chlapci. Problém je, že to vytvára zvláštne situácie a že ich to vlastne aj brzdí.“

SkryťVypnúť reklamu

Režisérom ste sa stali až v šesťdesiatke. Že by vás aj v tom zdržala mama?

„Ako som ním mohol byť skôr, keď som jej musel stále chodiť opravovať televízor? Možno to bude znieť hrozne - ale naozaj, moja kariéra sa mohla začať o pätnásť rokov skôr, keby si moja mama neustále nežiadala moju prítomnosť. Nielen preto, že sa jej kazil televízor. Bol som jej jediný syn - chcela, aby som bol neustále s ňou, v jej byte. Ja som mal pritom už vlastnú rodinu, manželku a dcéry. Tak som lietal medzi dvoma bytmi.“

Ale jediný dôvod vášho neskorého debutu to asi nebol. Veď scenáre ste písali už dlhšie.

„Bolo to tým, že som plachý a že som bol aj vychovaný tak, aby som veľmi nevymýšľal. No moja osobnosť je zložená z dvoch častí a tá druhá môže za to, že som bol vždy pripravený niečo majstrovať alebo sa do niečoho sa zapojiť. Aj pri nakrúcaní filmov, do ktorých som už ako scenárista nemal zasahovať. Možno som sa javil ako intelektuálny typ, no mne sa páčila komédia, cítil som, že smiech ma vždy zachráni. A malo to aj nejaké výhody, že som sa k režírovaniu dostal tak neskoro, lebo som si mohol premyslieť, ako má dobrá komédia vyzerať a o čom má byť.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako komik vyhodnocuje proces zaľúbenia sa a sklamania z lásky?

„Aj keď môžete ľahko vyjsť z milostného vzťahu zranený, ja som bol vždy optimista a veril som, že život sa skončí dobre. Len sa treba zmieriť s tým, že časť plynie a že šesťdesiatročný muž má už inú východiskovú pozíciu. Jeho možnosti sa zmenšujú a tridsaťročné ženy naňho už tak neletia. To je celý problém.“

Nie je problém nakrúcať o túžbach, ktoré príliš nepasujú k rodinnému životu?

„Moja manželka je z toho síce trochu smutná, ale nie zas tak veľmi, ako by som si prial. Asi vie, že je to všetko vymyslené, že sú to len moje predstavy. Ale predsa len, využil som príležitosť, že pri filme s takýmto príbehom môžem byť obklopený krásnymi herečkami. A neraz sa mi stalo, že som bol rád, keď zmizli zo scény – a ja aj zvyšok štábu sme sa konečne mohli sústrediť na robotu. Jedna z herečiek, tá, ktorej chodím vo filme von so psom, bola veľmi krásna a ja som sa do nej pri nakrúcaní naozaj trochu zaľúbil. Prežíval som to decent〜ne, v tichosti, ale moja dcéra sa ma spýtala: Že sa ti páči? A ja som bol vlastne rád, že si to aspoň ona všimla.“

SkryťVypnúť reklamu

Dospeje teda Gianni v treťom filme aj k frajerke?

„Ak by aj došlo k tomu, že z Gianniho príbehov bude trilógia, skôr sa bojím toho, že sa v nej zasa objaví mama! Neviem, nebol by vtedy vhodný čas, aby som uvažoval o samovražde?“

Načítavam video...

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 17 546
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 292
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 751
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 351
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 413
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 2 690
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 2 648
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 598
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 702
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 297
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 71 348
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 642
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 18 416
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 140
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 723
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 708
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu