Slovenský film 40. a 50. rokov: Vlčie diery

Už štyri roky po Slovenskom národnom povstaní (1944) mal premiéru film, ktorý heroizoval túto udalosť a podal ju spôsobom pripomínajúcim možno až Hviezdne vojny.

<strong>Vlčie diery, 1948, 123 min</strong><br/><br/><strong>Námet, réžia: </strong>Paľo Bielik<br/><strong>Scenár: </strong>Paľo Bielik, Waldemar Sent, Leopold Lahola<br/><strong>Kamera: </strong>Karol Krška<br/><strong>Hudba: </strong>Ján Cikker(Zdroj: Foto – Leo Bródy, Zuzana Mináčová / Fotoarchív SFÚ)

Možno aj vy patríte do generácie, ktorá Vlčie diery prvýkrát videla začiatkom sedemdesiatych rokov v rámci povinných školských filmových predstavení. Možno si dodnes pamätáte nadšenie, ktoré sa všetkých zmocnilo, keď statoční partizáni strieľali zlých nemeckých okupantov ako zajace, či hrôzu, keď Nemci a gardisti obesili nevinných civilistov.

Veliteľ esesákov Hermann Thiele v geniálnom podaní Františka Dibarboru sa na dlhé časy stal vzorom všetkých filmových zloduchov a partizán Matúš Svrčina (Mikuláš Huba) zas príkladom odvahy a statočnosti. Nuž a rebríček najznámejších a najsilnejších slovenských filmových scén určite vedie Jozef Budský, ktorý s nohou zakliesnenou medzi brvnami kričí: „Nespúšťajte! Zabije ma!“

Tento skvelý film sa konečne dočkal digitálneho vyčistenia a remasteringu.

Matka Svrčinová je vdova, ktorej synovia sa rozkotúľali po svete. Najstarší Ondrej sa po zranení vrátil z ruského frontu a doma len opatrnícky frfle. Matúš utiekol z otrockej práce v nemeckých lodeniciach a napriek protestom staršieho brata sa čoskoro pridá k partizánom. Podobne aj Jano prebehol pri šíbovaní na taliansky front rovno k povstalcom. Najmladší Štefan si od štúdia filozofie odskočil domov na vakácie, ale na konci prázdnin tiež vymení knihy za zbraň.

V prvej časti tvorí centrálnu os spor bratov Matúša a Ondreja – sokov v láske a reprezentantov protiľahlých postojov. V druhej časti sa ťažisko presúva na opozitum povstalci a nacistickí okupanti.

„Slovenský film je bytostne spätý s Povstaním – v Povstaní sa narodil, v Povstaní prešiel ohnivým názorovým krstom a v Povstaní sa zákonito ustálil na pozíciách boja proti násiliu, boja proti vojne a zhubnému fašizmu,“ povedal Paľo Bielik v roku 1977 na Festivale českých a slovenských filmov v Bratislave.

Vlciediery_N_20_CB_res.jpg

Film sa nakrúcal v provizórnych ateliéroch v budove Československého rozhlasu na Leninovom námestí (dnes Jakubovo námestie). Ateliéry získali vtedy prívlastok „najmenšie filmové ateliéry na svete“, pretože miestnosť, v ktorej sa nakrúcalo, mala rozmery iba 13 x 17 metrov.

Do Vlčích dier obsadil Bielik veľa svojich kolegov. „Poznal ich a vedel, aké úlohy im môže ponúknuť. Najvzácnejšia časť filmu je tá, v ktorej vystupuje Herman Thiele. Postavu zveril Františkovi Dibarborovi, ktorý bol uznávaným komikom. Vyšiel na javisko, ešte ani neprehovoril, a ľudia sa už začali smiať.

A teraz si predstavte, že si ho Bielik trúfol obsadiť do takejto postavy. Vedel odhadnúť, čo od herca môže očakávať. Nakoniec sa to ukázalo aj pri Kapitánovi Dabačovi, keď obsadil Ladislava Chudíka,“ spomína na nakrúcanie s režisérom jeho dlhoročná spolupracovníčka Sylvia Lacková.

Film bol dokončený ešte pred Víťazným februárom, ale premiéry sa dočkal až na sklonku osudového roka 1948. Pre ideologické nedostatky boli Vlčie diery roku 1950 stiahnuté z distribúcie na šesť rokov. O háklivosti „správneho“ obrazu SNP koniec koncov svedčí aj skutočnosť, že ďalší povstalecký film vznikol až o celých desať rokov neskôr (V hodine dvanástej, 1958). Sám Bielik sa k téme vrátil roku 1959 legendárnym kapitánom Dabačom.

Vlciediery_N_10_CB_res.jpg

ico

Z dobových recenzií

Znamenito je podaná nemecká cynická surovosť. Aj keď sme v sovietskych i našich filmoch videli mnoho scén sadistickej zvrhlosti nemeckých fašistov, predsa sú tieto scény filmu pôsobivé. Pre zvýšenie účinku sú do hraného filmu vložené i pôvodné dokumentárne zábery z bojov z Povstania a nepôsobia nijako cudzorodo, čo svedčí o vierohodnosti hraných scén.

Jaroslav Dvořáček, Kino, č. 1, 1949

Vlciediery_N_13_CB_res.jpg

Vari nik z tých, čo netrpezlivo čakali na uvedenie prvého čisto slovenského filmu, by si nebol trúfal predpovedať, že bude taký dobrý. Dnes si môžeme smelo a s hrdosťou priznať, že obavy boli bezdôvodné. Najväčším kladom je dramaticky výborne stavaný, široko založený a prísne realistický scenár a celé režijné poňatie. Jednotlivé postavy sú zväčša skutoční ľudia v plnej rozmanitosti pováh, nie figúrky, ktoré režisér ťahá na nitke, kam si zaumieni.

Pavel Branko, Pravda, 8. 1. 1949

Vlčie diery ukazujú, že nesmieme naše filmy hodnotiť už len ako filmy začiatočnícke. Vidíme, že máme režiséra, kameramanov, ktorých vonkoncom nemožno označiť za začiatočníkov. Vidíme na plátne hercov, od ktorých môžeme očakávať veľmi mnoho. Nechcem nedbať na ťažkosti začiatkov, ale zbavme sa príťaže posudzovať v budúcnosti slovenské filmy hanblivo, s mnohým ospravedlňovaním.

Ján Rozner, Nové slovo, č. 5, 1949

Vlciediery_N_19_CB_res.jpg

Skutočnou zaťažkávajúcou skúškou bol tento film pre našich hercov. Mnohí z nich ešte nikdy nehrali vo filme, no až na malé výnimky obstáli predsa čestne. Najmä predstavitelia hlavných úloh. Keďže sa v tomto filme vystriedali skoro všetci, znamená táto konfrontácia ich schopností veľký zisk pre prácu našich filmárov, ktorí budú odteraz bezpečnejšie vedieť, s kým a v akých úlohách môžu v budúcnosti počítať.

Agneša Kalinová, Nové slovo, č. 5, 1949

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  4. Top First moment dovolenky na leto 2018
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Riešenia pre hnedú planétu
  4. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  5. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 18 955
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 935
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 5 976
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 140
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 458
  6. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 984
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 973
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 734
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 609
  10. Slováci triedia lepšie 1 211

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

SME vás prevedie cez štvrťstoročie

Významné dni si pamätáme aj cez vlastné príbehy. Rozmýšľame, kde sme boli v 1989, komu sme v 1993 tlieskali a čoho sme sa v 1995 báli.

DOMOV

Dobré ráno: Privítajte nových pánov, singularita je tu

O nových pokrokoch vo vývoji umelej inteligencie.

KOMENTÁRE

Mobilizácia Smeru. Kto ďalej dohodí kameňom

Kamene ako najlepšia formu sebaobrany.

Neprehliadnite tiež

Francúzsko sa lúčilo s rockerom Johnnym Hallydayom

Všetky podujatia sprevádzali prísne bezpečnostné opatrenia.

Leonardo DiCaprio nebol dosť dobrý, na Titanicu sa s ním nepočítalo

Po 20 rokoch Kate Winslet prezradila, kto s ňou mal hrať hlavnú rolu.

V Prahe sa hľadal svätý grál. Zhoreli kvôli tomu kulisy za milióny

Na Slovensku sa dá vidieť seriál Súmrak templárov. Dialógy jeho prvej epizódy šuštia papierom.

RECENZIA

Na toľko bolesti sa nepripravíte. Strhujúca kniha Malý život vás za ňu odmení

Hanya Yanagihara napísala majstrovský román o priateľstve.