Slovenský film 40. a 50. rokov: Vlčie diery

Už štyri roky po Slovenskom národnom povstaní (1944) mal premiéru film, ktorý heroizoval túto udalosť a podal ju spôsobom pripomínajúcim možno až Hviezdne vojny.

<strong>Vlčie diery, 1948, 123 min</strong><br/><br/><strong>Námet, réžia: </strong>Paľo Bielik<br/><strong>Scenár: </strong>Paľo Bielik, Waldemar Sent, Leopold Lahola<br/><strong>Kamera: </strong>Karol Krška<br/><strong>Hudba: </strong>Ján Cikker(Zdroj: Foto – Leo Bródy, Zuzana Mináčová / Fotoarchív SFÚ)

Možno aj vy patríte do generácie, ktorá Vlčie diery prvýkrát videla začiatkom sedemdesiatych rokov v rámci povinných školských filmových predstavení. Možno si dodnes pamätáte nadšenie, ktoré sa všetkých zmocnilo, keď statoční partizáni strieľali zlých nemeckých okupantov ako zajace, či hrôzu, keď Nemci a gardisti obesili nevinných civilistov.

Veliteľ esesákov Hermann Thiele v geniálnom podaní Františka Dibarboru sa na dlhé časy stal vzorom všetkých filmových zloduchov a partizán Matúš Svrčina (Mikuláš Huba) zas príkladom odvahy a statočnosti. Nuž a rebríček najznámejších a najsilnejších slovenských filmových scén určite vedie Jozef Budský, ktorý s nohou zakliesnenou medzi brvnami kričí: „Nespúšťajte! Zabije ma!“

Tento skvelý film sa konečne dočkal digitálneho vyčistenia a remasteringu.

Matka Svrčinová je vdova, ktorej synovia sa rozkotúľali po svete. Najstarší Ondrej sa po zranení vrátil z ruského frontu a doma len opatrnícky frfle. Matúš utiekol z otrockej práce v nemeckých lodeniciach a napriek protestom staršieho brata sa čoskoro pridá k partizánom. Podobne aj Jano prebehol pri šíbovaní na taliansky front rovno k povstalcom. Najmladší Štefan si od štúdia filozofie odskočil domov na vakácie, ale na konci prázdnin tiež vymení knihy za zbraň.

V prvej časti tvorí centrálnu os spor bratov Matúša a Ondreja – sokov v láske a reprezentantov protiľahlých postojov. V druhej časti sa ťažisko presúva na opozitum povstalci a nacistickí okupanti.

„Slovenský film je bytostne spätý s Povstaním – v Povstaní sa narodil, v Povstaní prešiel ohnivým názorovým krstom a v Povstaní sa zákonito ustálil na pozíciách boja proti násiliu, boja proti vojne a zhubnému fašizmu,“ povedal Paľo Bielik v roku 1977 na Festivale českých a slovenských filmov v Bratislave.

Vlciediery_N_20_CB_res.jpg

Film sa nakrúcal v provizórnych ateliéroch v budove Československého rozhlasu na Leninovom námestí (dnes Jakubovo námestie). Ateliéry získali vtedy prívlastok „najmenšie filmové ateliéry na svete“, pretože miestnosť, v ktorej sa nakrúcalo, mala rozmery iba 13 x 17 metrov.

Do Vlčích dier obsadil Bielik veľa svojich kolegov. „Poznal ich a vedel, aké úlohy im môže ponúknuť. Najvzácnejšia časť filmu je tá, v ktorej vystupuje Herman Thiele. Postavu zveril Františkovi Dibarborovi, ktorý bol uznávaným komikom. Vyšiel na javisko, ešte ani neprehovoril, a ľudia sa už začali smiať.

A teraz si predstavte, že si ho Bielik trúfol obsadiť do takejto postavy. Vedel odhadnúť, čo od herca môže očakávať. Nakoniec sa to ukázalo aj pri Kapitánovi Dabačovi, keď obsadil Ladislava Chudíka,“ spomína na nakrúcanie s režisérom jeho dlhoročná spolupracovníčka Sylvia Lacková.

Film bol dokončený ešte pred Víťazným februárom, ale premiéry sa dočkal až na sklonku osudového roka 1948. Pre ideologické nedostatky boli Vlčie diery roku 1950 stiahnuté z distribúcie na šesť rokov. O háklivosti „správneho“ obrazu SNP koniec koncov svedčí aj skutočnosť, že ďalší povstalecký film vznikol až o celých desať rokov neskôr (V hodine dvanástej, 1958). Sám Bielik sa k téme vrátil roku 1959 legendárnym kapitánom Dabačom.

Vlciediery_N_10_CB_res.jpg

ico

Z dobových recenzií

Znamenito je podaná nemecká cynická surovosť. Aj keď sme v sovietskych i našich filmoch videli mnoho scén sadistickej zvrhlosti nemeckých fašistov, predsa sú tieto scény filmu pôsobivé. Pre zvýšenie účinku sú do hraného filmu vložené i pôvodné dokumentárne zábery z bojov z Povstania a nepôsobia nijako cudzorodo, čo svedčí o vierohodnosti hraných scén.

Jaroslav Dvořáček, Kino, č. 1, 1949

Vlciediery_N_13_CB_res.jpg

Vari nik z tých, čo netrpezlivo čakali na uvedenie prvého čisto slovenského filmu, by si nebol trúfal predpovedať, že bude taký dobrý. Dnes si môžeme smelo a s hrdosťou priznať, že obavy boli bezdôvodné. Najväčším kladom je dramaticky výborne stavaný, široko založený a prísne realistický scenár a celé režijné poňatie. Jednotlivé postavy sú zväčša skutoční ľudia v plnej rozmanitosti pováh, nie figúrky, ktoré režisér ťahá na nitke, kam si zaumieni.

Pavel Branko, Pravda, 8. 1. 1949

Vlčie diery ukazujú, že nesmieme naše filmy hodnotiť už len ako filmy začiatočnícke. Vidíme, že máme režiséra, kameramanov, ktorých vonkoncom nemožno označiť za začiatočníkov. Vidíme na plátne hercov, od ktorých môžeme očakávať veľmi mnoho. Nechcem nedbať na ťažkosti začiatkov, ale zbavme sa príťaže posudzovať v budúcnosti slovenské filmy hanblivo, s mnohým ospravedlňovaním.

Ján Rozner, Nové slovo, č. 5, 1949

Vlciediery_N_19_CB_res.jpg

Skutočnou zaťažkávajúcou skúškou bol tento film pre našich hercov. Mnohí z nich ešte nikdy nehrali vo filme, no až na malé výnimky obstáli predsa čestne. Najmä predstavitelia hlavných úloh. Keďže sa v tomto filme vystriedali skoro všetci, znamená táto konfrontácia ich schopností veľký zisk pre prácu našich filmárov, ktorí budú odteraz bezpečnejšie vedieť, s kým a v akých úlohách môžu v budúcnosti počítať.

Agneša Kalinová, Nové slovo, č. 5, 1949

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 232
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 576
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 13 924
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 069
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 786
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 876
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 410
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 931
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 443
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 301

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Američania spozorneli. Slovenský princ je hodný Oscara

Veľký šľachtiteľský príbeh sa začal celkom nenápadne.

PRIMÁR

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa mení sexualita?

Kvalita závisí od psychiky milencov.

Neprehliadnite tiež

V Nemecku zabíjali neonacisti, polícia z toho škandál neurobila

Herečka Diana Kruger reaguje na limity práva v boji proti terorizmu

Zomrel Gregg Allman z The Allman Brothers Band

Na jeho zdraví sa podpísali roky nezdravého života.

Nasadili Rusi trollov do hľadiska? Z favorita Cannes vyrobili prepadák

Výroba alternatívnych faktov neobišla ani filmový festival.

Zomrela hrdinka knihy Mengeleho dievča. Porazila nacizmus, keď sa jej narodili deti

Viola Fischerová stihla zažiť pocit, že patrí tam, kde sa narodila.