SME

Slovenský film 40. a 50. rokov: Vlčie diery

Už štyri roky po Slovenskom národnom povstaní (1944) mal premiéru film, ktorý heroizoval túto udalosť a podal ju spôsobom pripomínajúcim možno až Hviezdne vojny.

<strong>Vlčie diery, 1948, 123 min</strong><br/><br/><strong>Námet, réžia: </strong>Paľo Bielik<br/><strong>Scenár: </strong>Paľo Bielik, Waldemar Sent, Leopold Lahola<br/><strong>Kamera: </strong>Karol Krška<br/><strong>Hudba: </strong>Ján Cikker<strong>Vlčie diery, 1948, 123 min</strong><br/><br/><strong>Námet, réžia: </strong>Paľo Bielik<br/><strong>Scenár: </strong>Paľo Bielik, Waldemar Sent, Leopold Lahola<br/><strong>Kamera: </strong>Karol Krška<br/><strong>Hudba: </strong>Ján Cikker (Zdroj: Foto – Leo Bródy, Zuzana Mináčová / Fotoarchív SFÚ)

Možno aj vy patríte do generácie, ktorá Vlčie diery prvýkrát videla začiatkom sedemdesiatych rokov v rámci povinných školských filmových predstavení. Možno si dodnes pamätáte nadšenie, ktoré sa všetkých zmocnilo, keď statoční partizáni strieľali zlých nemeckých okupantov ako zajace, či hrôzu, keď Nemci a gardisti obesili nevinných civilistov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Veliteľ esesákov Hermann Thiele v geniálnom podaní Františka Dibarboru sa na dlhé časy stal vzorom všetkých filmových zloduchov a partizán Matúš Svrčina (Mikuláš Huba) zas príkladom odvahy a statočnosti. Nuž a rebríček najznámejších a najsilnejších slovenských filmových scén určite vedie Jozef Budský, ktorý s nohou zakliesnenou medzi brvnami kričí: „Nespúšťajte! Zabije ma!“

SkryťVypnúť reklamu

Tento skvelý film sa konečne dočkal digitálneho vyčistenia a remasteringu.

Načítavam video...

Matka Svrčinová je vdova, ktorej synovia sa rozkotúľali po svete. Najstarší Ondrej sa po zranení vrátil z ruského frontu a doma len opatrnícky frfle. Matúš utiekol z otrockej práce v nemeckých lodeniciach a napriek protestom staršieho brata sa čoskoro pridá k partizánom. Podobne aj Jano prebehol pri šíbovaní na taliansky front rovno k povstalcom. Najmladší Štefan si od štúdia filozofie odskočil domov na vakácie, ale na konci prázdnin tiež vymení knihy za zbraň.

V prvej časti tvorí centrálnu os spor bratov Matúša a Ondreja – sokov v láske a reprezentantov protiľahlých postojov. V druhej časti sa ťažisko presúva na opozitum povstalci a nacistickí okupanti.

„Slovenský film je bytostne spätý s Povstaním – v Povstaní sa narodil, v Povstaní prešiel ohnivým názorovým krstom a v Povstaní sa zákonito ustálil na pozíciách boja proti násiliu, boja proti vojne a zhubnému fašizmu,“ povedal Paľo Bielik v roku 1977 na Festivale českých a slovenských filmov v Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu

vlciediery_n_20_cb_res.jpg

Film sa nakrúcal v provizórnych ateliéroch v budove Československého rozhlasu na Leninovom námestí (dnes Jakubovo námestie). Ateliéry získali vtedy prívlastok „najmenšie filmové ateliéry na svete“, pretože miestnosť, v ktorej sa nakrúcalo, mala rozmery iba 13 x 17 metrov.

Do Vlčích dier obsadil Bielik veľa svojich kolegov. „Poznal ich a vedel, aké úlohy im môže ponúknuť. Najvzácnejšia časť filmu je tá, v ktorej vystupuje Herman Thiele. Postavu zveril Františkovi Dibarborovi, ktorý bol uznávaným komikom. Vyšiel na javisko, ešte ani neprehovoril, a ľudia sa už začali smiať.

A teraz si predstavte, že si ho Bielik trúfol obsadiť do takejto postavy. Vedel odhadnúť, čo od herca môže očakávať. Nakoniec sa to ukázalo aj pri Kapitánovi Dabačovi, keď obsadil Ladislava Chudíka,“ spomína na nakrúcanie s režisérom jeho dlhoročná spolupracovníčka Sylvia Lacková.

SkryťVypnúť reklamu

Film bol dokončený ešte pred Víťazným februárom, ale premiéry sa dočkal až na sklonku osudového roka 1948. Pre ideologické nedostatky boli Vlčie diery roku 1950 stiahnuté z distribúcie na šesť rokov. O háklivosti „správneho“ obrazu SNP koniec koncov svedčí aj skutočnosť, že ďalší povstalecký film vznikol až o celých desať rokov neskôr (V hodine dvanástej, 1958). Sám Bielik sa k téme vrátil roku 1959 legendárnym kapitánom Dabačom.

vlciediery_n_10_cb_res.jpg

ico

Z dobových recenzií

Znamenito je podaná nemecká cynická surovosť. Aj keď sme v sovietskych i našich filmoch videli mnoho scén sadistickej zvrhlosti nemeckých fašistov, predsa sú tieto scény filmu pôsobivé. Pre zvýšenie účinku sú do hraného filmu vložené i pôvodné dokumentárne zábery z bojov z Povstania a nepôsobia nijako cudzorodo, čo svedčí o vierohodnosti hraných scén.

SkryťVypnúť reklamu

Jaroslav Dvořáček, Kino, č. 1, 1949

vlciediery_n_13_cb_res.jpg

Vari nik z tých, čo netrpezlivo čakali na uvedenie prvého čisto slovenského filmu, by si nebol trúfal predpovedať, že bude taký dobrý. Dnes si môžeme smelo a s hrdosťou priznať, že obavy boli bezdôvodné. Najväčším kladom je dramaticky výborne stavaný, široko založený a prísne realistický scenár a celé režijné poňatie. Jednotlivé postavy sú zväčša skutoční ľudia v plnej rozmanitosti pováh, nie figúrky, ktoré režisér ťahá na nitke, kam si zaumieni.

Pavel Branko, Pravda, 8. 1. 1949

Vlčie diery ukazujú, že nesmieme naše filmy hodnotiť už len ako filmy začiatočnícke. Vidíme, že máme režiséra, kameramanov, ktorých vonkoncom nemožno označiť za začiatočníkov. Vidíme na plátne hercov, od ktorých môžeme očakávať veľmi mnoho. Nechcem nedbať na ťažkosti začiatkov, ale zbavme sa príťaže posudzovať v budúcnosti slovenské filmy hanblivo, s mnohým ospravedlňovaním.

SkryťVypnúť reklamu

Ján Rozner, Nové slovo, č. 5, 1949

vlciediery_n_19_cb_res.jpg

Skutočnou zaťažkávajúcou skúškou bol tento film pre našich hercov. Mnohí z nich ešte nikdy nehrali vo filme, no až na malé výnimky obstáli predsa čestne. Najmä predstavitelia hlavných úloh. Keďže sa v tomto filme vystriedali skoro všetci, znamená táto konfrontácia ich schopností veľký zisk pre prácu našich filmárov, ktorí budú odteraz bezpečnejšie vedieť, s kým a v akých úlohách môžu v budúcnosti počítať.

Agneša Kalinová, Nové slovo, č. 5, 1949

Autor: Mariana Jaremková, Katarína Mišíková

Víkend

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 10 409
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 691
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 100
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 226
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 3 669
  6. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 612
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 612
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 163
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 043
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 12 383
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 156
  4. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 786
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 775
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 810
  7. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 6 087
  8. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 5 298
  1. Tupou Ceruzou: Pandemická
  2. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  3. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  4. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  5. Tupou Ceruzou: Krížovka
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  7. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  8. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
SkryťZatvoriť reklamu