Láska je takmer vyhynutý druh

Divadlo Jonáša Záborského v Prešove úspešne nadviazalo na predchádzajúce inscenácie muzikálov František z Assisi a Mária Antoinetta novým pôvodným slovenským muzikálom Quo vadis, za ktorým opäť stojí osvedčená autorská dvojica - skladateľ Gabo Dušík a tex

Muzikál Quo vadis v DJZ Prešov(Zdroj: René Miko)

tár Peter Uličný.

Quo vadis opäť zavedie diváka do histórie. Po stredoveku (František z Assisi) a novoveku (Mária Antoinetta) vstúpila s novým muzikálom na javisko prešovského Divadla Jonáša Záborského antika. „Pre mňa je grécko-rímska história od malička blízka. Vždy ma zaujímali aj paralely rímskych dejín s modernými,“ hovorí autor hudby Gabo Dušík. Dobová paralela je zaujímavá aj pre textára Petra Uličného. „Na historických témach vo všeobecnosti ma neprestáva fascinovať, ako v nich človek vždy nájde svoje vlastné „aktuálne“ otázniky, problémy, obavy...,“ potvrdzuje Uličný. „Je to aj prípad Quo vadis. Stačilo by hercov obliecť do civilných odevov, zmeniť kulisy Ríma na sklené steny nejakého hypermarketu a vlastne by to bolo o dnešku. A tom, že svet sa rúti do diablovej....“.

Nadčasovosť nemenných ľudských vlastností, ktoré sú zas a znova príčinou, že história sa opakuje, ponúkla tvorcom priestor oslobodiť sa od konvencií dobových reálií a možnosť využiť aktualizačný moment vo všetkých umeleckých zložkách. Hudbu a texty nevynímajúc. „Ako v prípade Františka z Assisi aj Márie Antoinetty som sa uzatvoril do "bezvnemovej bubliny". To znamená, že som nepočúval žiadnu hudbu a sústredil som sa len na svoju kompozíciu,“ spomína Dušík. „O dobovej rímskej hudbe vieme primálo. Pri komponovaní som použil niekoľko motívov balkánskej, židovskej a africkej hudby. Ťažiskom hudobného stvárnenia látky však bola (pre moje diela typická) fúzia vážnej a rockovej hudby. Snažím sa písať emotívnu hudbu, ktorej by mali všetci rozumieť. Podľa textára Petra Uličného „dobová štylizácia pesničkám v muzikáloch veľmi nesvedčí. Mimochodom, nie len ja, ako textár, ale aj moji kolegovia pri tvorbe hudby, choreografie, scény, kostýmov a pod., pracovali veľmi slobodne. Písal som teda súčasným jazykom, ale rešpektoval som pochopiteľne reálie, takže keď napríklad hovorím o zbrani, nazývam ju mečom a nie zbraňou hromadného ničenia. Hoci, keď tak nad tým premýšľam, zbraňou hromadného ničenia je aj ľudská hlúposť, a v rímskom senáte i na čele cisárstva sa našlo iba o čosi menšie množstvo hlupákov, ako u nás – na tých istých postoch – dnes, v roku 2011,“ hovorí Uličný, ktorý so skladateľom Gabom Dušíkom spolupracoval aj na predchádzajúcich muzikáloch pre Divadlo Jonáša Záborského. A ako tvrdí, stále sa mu lepšie píšu záporné postavy. „Myslím, že každý autor viac miluje kontroverzné či záporné postavy – tie sa píšu samé od seba,“ smeje sa textár. „A čoraz ťažšie sa mi píše o láske – máme jej všetci plné ústa a predsa je to strašne úzky profil...Takmer vyhynutý druh. Čoraz ťažšie sa mi pre ňu hľadajú...slová... Texty v muzikáloch nie sú len obyčajnými pesničkami, musia zároveň niečo prezrádzať o postavách, „posúvať“ dej, domaľovávať atmosféru, vyhrocovať dramatické momenty a v neposlednom rade udržiavať diváka/poslucháča emocionálne „v strehu“. A to všetko bolo v mojom prípade ešte „sťažené“ tým, že som texty robil na hotovú hudbu, takže sa slová museli „triafať“ do dopredu určenej formy. Ale pre textára je muzikál fantastická skúsenosť a pri hudbe, akú skladá Gabo Dušík aj fantastický zážitok,“ pochvaľuje si spoluprácu Peter Uličný.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  2. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  5. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  6. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  9. Vysoká hra o súdne trovy
  10. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 808
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 12 526
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 5 040
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 310
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 367
  6. Splnený sen 2 154
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 694
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 083
  9. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 048
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 950

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šitie bez umŕtvenia či facka. Pôrody sprevádza aj násilie, tvrdia aktivistky

Prednostovia pôrodnickych kliník násilie na rodičkách odmietajú.

KOMENTÁRE

Odsúdenci, ktorí dávno prišli o politický vplyv

Aspoň jedna emblematická kauza sa neskončila v stratene a zmare.

Neprehliadnite tiež

Vec a Midi: Neonacisti na nás čakali pred klubom. A polícia nás neochránila

Kultový album Trosky oslavuje dvadsať rokov. Vtedy to mal rap ťažké, vravia jeho tvorcovia.

Aké je počúvať Trosky po dvadsiatich rokoch

Debut Trosiek z roku 1997 je jedným z najzásadnejších albumov slovenskej modernej hudby.

Hrobári mali súťaž, rozhodcom bola smrtka. Česi oceňujú reportáž fotografa zo SME

Jozef Jakubčo nechcel znevažovať súťaž hrobárov, ale musel sa smiať.