Láska je takmer vyhynutý druh

Divadlo Jonáša Záborského v Prešove úspešne nadviazalo na predchádzajúce inscenácie muzikálov František z Assisi a Mária Antoinetta novým pôvodným slovenským muzikálom Quo vadis, za ktorým opäť stojí osvedčená autorská dvojica - skladateľ Gabo Dušík a tex

Muzikál Quo vadis v DJZ Prešov(Zdroj: René Miko)

tár Peter Uličný.

Quo vadis opäť zavedie diváka do histórie. Po stredoveku (František z Assisi) a novoveku (Mária Antoinetta) vstúpila s novým muzikálom na javisko prešovského Divadla Jonáša Záborského antika. „Pre mňa je grécko-rímska história od malička blízka. Vždy ma zaujímali aj paralely rímskych dejín s modernými,“ hovorí autor hudby Gabo Dušík. Dobová paralela je zaujímavá aj pre textára Petra Uličného. „Na historických témach vo všeobecnosti ma neprestáva fascinovať, ako v nich človek vždy nájde svoje vlastné „aktuálne“ otázniky, problémy, obavy...,“ potvrdzuje Uličný. „Je to aj prípad Quo vadis. Stačilo by hercov obliecť do civilných odevov, zmeniť kulisy Ríma na sklené steny nejakého hypermarketu a vlastne by to bolo o dnešku. A tom, že svet sa rúti do diablovej....“.

Nadčasovosť nemenných ľudských vlastností, ktoré sú zas a znova príčinou, že história sa opakuje, ponúkla tvorcom priestor oslobodiť sa od konvencií dobových reálií a možnosť využiť aktualizačný moment vo všetkých umeleckých zložkách. Hudbu a texty nevynímajúc. „Ako v prípade Františka z Assisi aj Márie Antoinetty som sa uzatvoril do "bezvnemovej bubliny". To znamená, že som nepočúval žiadnu hudbu a sústredil som sa len na svoju kompozíciu,“ spomína Dušík. „O dobovej rímskej hudbe vieme primálo. Pri komponovaní som použil niekoľko motívov balkánskej, židovskej a africkej hudby. Ťažiskom hudobného stvárnenia látky však bola (pre moje diela typická) fúzia vážnej a rockovej hudby. Snažím sa písať emotívnu hudbu, ktorej by mali všetci rozumieť. Podľa textára Petra Uličného „dobová štylizácia pesničkám v muzikáloch veľmi nesvedčí. Mimochodom, nie len ja, ako textár, ale aj moji kolegovia pri tvorbe hudby, choreografie, scény, kostýmov a pod., pracovali veľmi slobodne. Písal som teda súčasným jazykom, ale rešpektoval som pochopiteľne reálie, takže keď napríklad hovorím o zbrani, nazývam ju mečom a nie zbraňou hromadného ničenia. Hoci, keď tak nad tým premýšľam, zbraňou hromadného ničenia je aj ľudská hlúposť, a v rímskom senáte i na čele cisárstva sa našlo iba o čosi menšie množstvo hlupákov, ako u nás – na tých istých postoch – dnes, v roku 2011,“ hovorí Uličný, ktorý so skladateľom Gabom Dušíkom spolupracoval aj na predchádzajúcich muzikáloch pre Divadlo Jonáša Záborského. A ako tvrdí, stále sa mu lepšie píšu záporné postavy. „Myslím, že každý autor viac miluje kontroverzné či záporné postavy – tie sa píšu samé od seba,“ smeje sa textár. „A čoraz ťažšie sa mi píše o láske – máme jej všetci plné ústa a predsa je to strašne úzky profil...Takmer vyhynutý druh. Čoraz ťažšie sa mi pre ňu hľadajú...slová... Texty v muzikáloch nie sú len obyčajnými pesničkami, musia zároveň niečo prezrádzať o postavách, „posúvať“ dej, domaľovávať atmosféru, vyhrocovať dramatické momenty a v neposlednom rade udržiavať diváka/poslucháča emocionálne „v strehu“. A to všetko bolo v mojom prípade ešte „sťažené“ tým, že som texty robil na hotovú hudbu, takže sa slová museli „triafať“ do dopredu určenej formy. Ale pre textára je muzikál fantastická skúsenosť a pri hudbe, akú skladá Gabo Dušík aj fantastický zážitok,“ pochvaľuje si spoluprácu Peter Uličný.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  2. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  3. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  4. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  5. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  6. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  7. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  8. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  9. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  10. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 763
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 625
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 106
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 966
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 519
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 640
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 290
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 135
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 943
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 750

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Spasí nás univerzálny základný príjem?

Stroje a automatizácia prinesú v budúcnosti stratu polovice pracovných miest. Spolu s tým príde ešte väčší hnev ľudí bez práce. Bude to znamenať pád demokracie?

EKONOMIKA

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.

Neprehliadnite tiež

Do ankety Radio_Head Awards zasiahli aj kvóty. Cenu vyhrajú silné ženské hlasy

Zoradili sme šance interpretov, ktorí môžu získať cenu za najlepší slovenský album roka.

Černošskí herci a Oscary, to je jednoduchá matematika

Tipnite si počet afroamerických hercov, ktorí získali Oscara za hlavnú úlohu

Viac Oscarov pre černochov? To nie je to, čo potrebujeme

Režiséri Matrixu sa zmenili z bratov Wachovských na sestry Wachovské. V Hollywoode je to detail.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop