SME

Slovenský film 40. a 50. rokov: Čert nespí

Satiry nám treba ako soli, opakovali filmoví kritici, keď prišiel so svojou prvotinou jeden z najlepších slovenských režisérov Peter Solan.

<strong>Čert nespí (1956), 95 min.</strong><br/><br/><strong>Réžia: </strong>Peter Solan, František Žáček<br/><strong>Námet: </strong>Peter Karvaš<br/><strong>Scenár: </strong>Maximilián Nitra, Jozef Alexander Tallo, František Žáček<br/><strong>Ka<strong>Čert nespí (1956), 95 min.</strong><br/><br/><strong>Réžia: </strong>Peter Solan, František Žáček<br/><strong>Námet: </strong>Peter Karvaš<br/><strong>Scenár: </strong>Maximilián Nitra, Jozef Alexander Tallo, František Žáček<br/><strong>Ka (Zdroj: Milan Kardoš, Fotoarchív - SFÚ)

Slovenský film 40. a 50. rokov

Vážení čitatelia,

túto jeseň sa Slovenský filmový ústav a vydavateľstvo Petit Press vracajú k edícii DVD Slovenský film. Najlepšie filmy z obdobia 40. a 50. rokov minulého storočia si budete môcť spolu s denníkom SME kúpiť v novinových stánkoch každý piatok za cenu 3,50 eura. Vo Víkende vám vždy predstavíme film, ktorý je aktuálne v predaji. Prajeme vám príjemné čítanie a príjemné divácke zážitky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kapitán Dabač (1959), r. Paľo Bielik, vyšlo 30. septembra 2011

Šťastie príde v nedeľu (1958), r. Ján Lacko, vyšlo 7. októbra 2011

SkryťVypnúť reklamu

Rodná zem (1953), r. Josef Mach, vyšlo 14. októbra 2011

Štyridsaťštyri (1957), r. Paľo Bielik, vychádza 21. októbra 2011

Štvorylka (1955), r. Jozef Medveď, Karol Krška, vychádza 28. októbra 2011

Varuj...! (1946), r. Martin Frič, vychádza 4. novembra 2011

Vlčie diery (1948), r. Paľo Bielik, vychádza 11. novembra 2011

Katka (1949), r. Ján Kadár, vychádza 18. novembra 2011

Čert nespí (1956), r. Peter Solan, František Žáček, vychádza 25. novembra 2011

Dáždnik svätého Petra (1959), r. Vladislav Pavlovič, Frigyes Bán, vychádza 2. decembra 2011

Príbeh dievčiny, ktorá sa snaží uniknúť životu na zaostalej dedine a nájde si zamestnanie vo veľkej fabrike na výrobu pančúch, pričom ju nový svet láka a zároveň sa ho bojí, má všetko, čo od budovateľského filmu očakávame – je to komédia a zároveň agitka, dialógy sú schematické a jednotlivca napokon vždy podrží kolektív.

SkryťVypnúť reklamu

Filmová hrdinka Katka chce žiť nový život. Tradičný ženský životný vzorec – vidina dobrého manžela a dvoch strakatých kráv sľúbených do vena ju neláka. A tak napriek zákazu rodičov ujde z domu a zamestná sa v textilnej továrni vo Svite. Po množstve kalamitných situácií „pristane“ v pančuchárni, v dielni plnej zapálených úderníčok a horúcich plechových nôh. Stane sa jednou z predáčok spriateleného dievčenského kolektívu, ktorý pod vedením najvýkonnejšej Vierky každodenne láme výrobný rekord.

Sprvu nemotorná, no húževnatá Katka vzdorovito bojuje s horúcimi „nohatými“ strojmi a pokúša sa dotiahnuť na kamarátkin rekord. Pančuchárka Vierka je však workoholička a tak sa aj z Katky nevdojak stáva úderníčka a čoskoro aj vynaliezavá zlepšovateľka. Až milostný príbeh – plachý erotický záujem majstra Šimona (mladý Július Pántik), pribrzdí Katkino budovateľské nasadenie a vráti dievča späť na zem.

SkryťVypnúť reklamu

certnespi_n_10_cb_res.jpg

Film je dnes pozoruhodný aj z hľadiska obsadenia: v rozbiehajúcom sa slovenskom filme nebolo jednoduché obsadiť toľko mladých žien. Dievčenský kasting doslova vyčerpal regionálne divadlá, hoci väčšina ženských tvárí sa v slovenskom filme neskôr veľmi nezabývala. Zato z mužov sa neskôr vypracovali hneď viacerí národní umelci (napríklad už spomínaný Július Pántik či Martin Gregor, alebo Jozef Kroner).

So satirou je vždy problém – rozumieť jej a baviť sa na nej môžete len v čase jej vzniku, pretože zvyčajne si berie na mušku dobové nešváry. Tento problém môžete mať aj filmom, ktorý mal byť vlajkovou loďou slovenskej filmovej satiry – poviedkový film Čert nespí bol možno vtipný v roku 1956, keď vznikol, dnes mu však porozumie len málokto a nahlas sa budú smiať možno len pamätníci tých čias.

SkryťVypnúť reklamu

Ale je tu aj iná možnosť – zabudnete na čas vzniku a satirické posolstvo filmu a budete ho vnímať ako svedka doby, ako konzervu, ktorú ste našli zabudnutú v špajze a keď ju otvoríte, zistíte, že obsahuje množstvo dávno zabudnutých príchutí.

Možno medzi nimi nájdete aj čosi povedomé či dôverne známe – pretože byrokracia, podlízavosť a hlúposť sa vyskytujú v každej dobe. Film je prvotinou jedného z najlepších slovenských režisérov Petra Solana (spolurežíroval František Žáček) a medzi hercami žiaria majstri komediálneho žánru Jozef Kroner a Ivan Krivosudský.

certnespi_n_11_cb_res.jpg

Každú z poviedok spracoval iný scenárista, Solan so Žáčkom sa stretli, len keď riešili dekorácie. „Bol medzi nami dohovor, že keď ja budem nakrúcať, Žáček bude stáť vzadu a bude ma upozorňovať na prípadné režijno-organizačné problémy, a keď bude nakrúcať on, ja ho budem sledovať a ak by sa mi niečo nepozdávalo, ozvem sa. Keď sa začalo nakrúcanie, Žáčkovi začalo byť nedobre. Stihol nakrútiť tretiu poviedku Veľkorysú kampaň, no zistilo sa, že má infarkt,“ spomína Peter Solan. Ostatné časti filmu teda dokončil on.

SkryťVypnúť reklamu

Tu sa začala aj Solanova dlhoročná tvorivá spolupráca s Petrom Karvašom. Podľa neho neskôr natočil filmy Prípad Barnabáš Kos, Pán si neželal nič a televízne filmy Sedem svedkov a Malá anketa. Pri Siedmich svedkoch sa však rozišli – pre niekoľko slovíčok vo filme, ktoré sa odlišovali od jeho scenára, trval na zákaze odvysielania.

„Karvaš bol jeden z najmúdrejších ľudí, akých som poznal. Naši otcovia chodili spolu do jednej triedy a bývali sme blízko pri sebe. Prvé knihy, ktoré som čítal, som dostával od Petra, ktorý bol o deväť rokov starší. Okrem hier a poviedok písal Karvaš aj vedecké pojednania o rozhlase, televízii či filme. To bola jedna jeho stránka. Na druhej strane, Peter bol hlboko presvedčený o tom, že ako slovenský spisovateľ má určité povinnosti v rámci filmu či divadla – v praxi sa to prejavovalo tak, že trval na každom slove, ktoré napísal,“ vysvetľuje Solan.

SkryťVypnúť reklamu

certnespi_n_4_cb_res.jpg

Na tú dobu mal Čert nespí šesťstotisíc divákov, čo bolo dosť. No o celkovej atmosfére tejto dekády hovorí režisér s nechuťou. „Bolo to tvrdé, boli to 50. roky, to hovorí za všetko. Nemal som tie roky rád. Ja som bol druhý režisér, ktorý prišiel z FAMU, prvý bol Jozef Medveď. Ten si ma raz zavolal bokom a povedal mi: ´Nás tu nenávidia, hovoria, že sme nafúkaní, lebo máme za sebou školu. Nikdy sa nesnaž urobiť príliš dobrý film. Najlepšie je, keď urobíš taký stredný film, vtedy sú spokojní. A mne za to dokonca dali aj cenu!´ To, čo hovoril, bolo strašné. Mali sme to ťažké, často som sa stretával s nevraživosťou a jedovatými poznámkami. Vo filme v tom čase nevládla nejaká družná atmosféra, nebolo to tak, že by sme si navzájom rozprávali, čo kto ide nakrúcať. Každý bol sám za seba, navyše sa ročne vyrábali iba dva až tri filmy. Vtedy vládol všeobecný strach, ktorý išiel zdola nahor. Ani tí hore si neboli takí istí, báli sa tých, čo boli ešte vyššie,“ dodáva Peter Solan.

SkryťVypnúť reklamu

O tom, že čert vtedy nespal, nakoniec svedčí aj pridelené distribučné číslo filmu – 0666.

certnespi_n_6_cb_res.jpg

ico

Čert nespí

Z dobových recenzií:

V projekčnej sále zasadá päťčlenná komisia, ktorá má posúdiť nový satirický film. Ich nadšenie schladí už prvý príbeh o mládencovi, ktorý je stále tak nápadne smutný, že ho všetci upodozrievajú z nejakých tajných a zlých úmyslov proti republike. A zatiaľ je to len láska, ktorá ho trápi. Pobúrenie komisie vystupňuje ešte druhý príbeh o redaktoroch omieľajúcich v novinách stále tie isté frázy. Ako ľadová sprcha pôsobí na nich tretí príbeh, kde sa riaditeľ rozhodne zničiť alkoholizmus vo svojom závode.

J. Hrubá, Práca, 26. 2. 1957

Film, ktorý z týchto troch poviedok vznikol, je tým najlepším slovenským filmom minulého roka. Hovorí rečou súčasného života, pranieruje veci, ktoré nás pália a ktoré by sme chceli odstrániť z nášho života. Cyril Kvasnička, reportér Štrich i riaditeľ Puc sú ľudia, ktorí žijú medzi nami.

SkryťVypnúť reklamu

Ľud, Bratislava 2. 3. 1957

Pre potešenie všetkých možno hneď na začiatku povedať, že je to dielo, ktoré možno kritizovať bez toho, že by sa recenzent musel obávať obvinenia z nekonštruktívnosti, hyenizovania a podobných, iste nepekných vlastností. Nevyvolá salvy smiechu. Diváci sa budú iba usmievať. Film mohol byť vtipnejší a bohatší na nápady (titulky, i keď sú prirýchle, si zaslúžia ocenenie a rovnako i „zoznam“ obsadenia úloh v závere).

Ivan Bonko, Pravda, 1. 3. 1957


Patrilo by sa spomenúť, že dobrá satira vypaľuje, ničí, plieni burinu nedostatkov a prežitkov, že pomáha na svet mladému a rodiacemu sa, že má mať iskru, inteligenciu a humor. A podobné prívlastky, bez ktorých sa satira nikdy neobišla ani neobíde. Karvašova kniha vyvolala bezprostredne po vyjdení v atmosfére satirického suchopáru sľubný ohlas. Autorov kritický tón zostal platný i v súčasnosti. Zo známej knihy vybrali scenáristi, pokiaľ ide o hodnotu, iba lepšie zvyšky.

SkryťVypnúť reklamu

Tibor Vichta, Film a divadlo č. 5, 1957

Autor: Eva Michalková

Víkend
Odoberať tému

Ilustračné foto.

Polícia žiada vodičov, aby využili alternatívne trasy.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  2. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  3. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  4. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  5. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  6. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu
  7. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov
  8. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach
  1. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  3. Aplikácia Otvorené drevo potvrdzuje transparentnosť LESY SR
  4. Drevo pod kontrolou: Ako technológia RFID mení vývoz drevnej hmo
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  6. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  7. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  8. Private equity fondy menia budúcnosť rodinného podnikania
  1. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 14 645
  2. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 9 125
  3. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 6 651
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 5 103
  5. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 3 480
  6. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 2 600
  7. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 2 132
  8. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov 1 709
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 32 578
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 30 191
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 13 320
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 10 907
  5. Daniel Guľaš: Drony nad Moskvou: Úderný zásah do ruskej ekonomiky 7 369
  6. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 302
  7. Juraj Kumičák: Atrapa 6 243
  8. Oskar Kaman: Parkovacia politika Magistrátu zlyháva. 5 580
  1. Pavel Macko: Prečo rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom nikam nevedú?
  2. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  3. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  4. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  5. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  6. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  7. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  8. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
SkryťZatvoriť reklamu