Slovenský film 40. a 50. rokov: Čert nespí

Satiry nám treba ako soli, opakovali filmoví kritici, keď prišiel so svojou prvotinou jeden z najlepších slovenských režisérov Peter Solan.

<strong>Čert nespí (1956), 95 min.</strong><br/><br/><strong>Réžia: </strong>Peter Solan, František Žáček<br/><strong>Námet: </strong>Peter Karvaš<br/><strong>Scenár: </strong>Maximilián Nitra, Jozef Alexander Tallo, František Žáček<br/><strong>Ka(Zdroj: Milan Kardoš, Fotoarchív - SFÚ)
Slovenský film 40. a 50. rokov

Vážení čitatelia,

túto jeseň sa Slovenský filmový ústav a vydavateľstvo Petit Press vracajú k edícii DVD Slovenský film. Najlepšie filmy z obdobia 40. a 50. rokov minulého storočia si budete môcť spolu s denníkom SME kúpiť v novinových stánkoch každý piatok za cenu 3,50 eura. Vo Víkende vám vždy predstavíme film, ktorý je aktuálne v predaji. Prajeme vám príjemné čítanie a príjemné divácke zážitky.

Kapitán Dabač (1959), r. Paľo Bielik, vyšlo 30. septembra 2011

Šťastie príde v nedeľu (1958), r. Ján Lacko, vyšlo 7. októbra 2011

Rodná zem (1953), r. Josef Mach, vyšlo 14. októbra 2011

Štyridsaťštyri (1957), r. Paľo Bielik, vychádza 21. októbra 2011

Štvorylka (1955), r. Jozef Medveď, Karol Krška, vychádza 28. októbra 2011

Varuj...! (1946), r. Martin Frič, vychádza 4. novembra 2011

Vlčie diery (1948), r. Paľo Bielik, vychádza 11. novembra 2011

Katka (1949), r. Ján Kadár, vychádza 18. novembra 2011

Čert nespí (1956), r. Peter Solan, František Žáček, vychádza 25. novembra 2011

Dáždnik svätého Petra (1959), r. Vladislav Pavlovič, Frigyes Bán, vychádza 2. decembra 2011

Príbeh dievčiny, ktorá sa snaží uniknúť životu na zaostalej dedine a nájde si zamestnanie vo veľkej fabrike na výrobu pančúch, pričom ju nový svet láka a zároveň sa ho bojí, má všetko, čo od budovateľského filmu očakávame – je to komédia a zároveň agitka, dialógy sú schematické a jednotlivca napokon vždy podrží kolektív.

Filmová hrdinka Katka chce žiť nový život. Tradičný ženský životný vzorec – vidina dobrého manžela a dvoch strakatých kráv sľúbených do vena ju neláka. A tak napriek zákazu rodičov ujde z domu a zamestná sa v textilnej továrni vo Svite. Po množstve kalamitných situácií „pristane“ v pančuchárni, v dielni plnej zapálených úderníčok a horúcich plechových nôh. Stane sa jednou z predáčok spriateleného dievčenského kolektívu, ktorý pod vedením najvýkonnejšej Vierky každodenne láme výrobný rekord.

Sprvu nemotorná, no húževnatá Katka vzdorovito bojuje s horúcimi „nohatými“ strojmi a pokúša sa dotiahnuť na kamarátkin rekord. Pančuchárka Vierka je však workoholička a tak sa aj z Katky nevdojak stáva úderníčka a čoskoro aj vynaliezavá zlepšovateľka. Až milostný príbeh – plachý erotický záujem majstra Šimona (mladý Július Pántik), pribrzdí Katkino budovateľské nasadenie a vráti dievča späť na zem.

Certnespi_N_10_CB_res.jpg

Film je dnes pozoruhodný aj z hľadiska obsadenia: v rozbiehajúcom sa slovenskom filme nebolo jednoduché obsadiť toľko mladých žien. Dievčenský kasting doslova vyčerpal regionálne divadlá, hoci väčšina ženských tvárí sa v slovenskom filme neskôr veľmi nezabývala. Zato z mužov sa neskôr vypracovali hneď viacerí národní umelci (napríklad už spomínaný Július Pántik či Martin Gregor, alebo Jozef Kroner).

So satirou je vždy problém – rozumieť jej a baviť sa na nej môžete len v čase jej vzniku, pretože zvyčajne si berie na mušku dobové nešváry. Tento problém môžete mať aj filmom, ktorý mal byť vlajkovou loďou slovenskej filmovej satiry – poviedkový film Čert nespí bol možno vtipný v roku 1956, keď vznikol, dnes mu však porozumie len málokto a nahlas sa budú smiať možno len pamätníci tých čias.

Ale je tu aj iná možnosť – zabudnete na čas vzniku a satirické posolstvo filmu a budete ho vnímať ako svedka doby, ako konzervu, ktorú ste našli zabudnutú v špajze a keď ju otvoríte, zistíte, že obsahuje množstvo dávno zabudnutých príchutí.

Možno medzi nimi nájdete aj čosi povedomé či dôverne známe – pretože byrokracia, podlízavosť a hlúposť sa vyskytujú v každej dobe. Film je prvotinou jedného z najlepších slovenských režisérov Petra Solana (spolurežíroval František Žáček) a medzi hercami žiaria majstri komediálneho žánru Jozef Kroner a Ivan Krivosudský.

Certnespi_N_11_CB_res.jpg

Každú z poviedok spracoval iný scenárista, Solan so Žáčkom sa stretli, len keď riešili dekorácie. „Bol medzi nami dohovor, že keď ja budem nakrúcať, Žáček bude stáť vzadu a bude ma upozorňovať na prípadné režijno-organizačné problémy, a keď bude nakrúcať on, ja ho budem sledovať a ak by sa mi niečo nepozdávalo, ozvem sa. Keď sa začalo nakrúcanie, Žáčkovi začalo byť nedobre. Stihol nakrútiť tretiu poviedku Veľkorysú kampaň, no zistilo sa, že má infarkt,“ spomína Peter Solan. Ostatné časti filmu teda dokončil on.

Tu sa začala aj Solanova dlhoročná tvorivá spolupráca s Petrom Karvašom. Podľa neho neskôr natočil filmy Prípad Barnabáš Kos, Pán si neželal nič a televízne filmy Sedem svedkov a Malá anketa. Pri Siedmich svedkoch sa však rozišli – pre niekoľko slovíčok vo filme, ktoré sa odlišovali od jeho scenára, trval na zákaze odvysielania.

„Karvaš bol jeden z najmúdrejších ľudí, akých som poznal. Naši otcovia chodili spolu do jednej triedy a bývali sme blízko pri sebe. Prvé knihy, ktoré som čítal, som dostával od Petra, ktorý bol o deväť rokov starší. Okrem hier a poviedok písal Karvaš aj vedecké pojednania o rozhlase, televízii či filme. To bola jedna jeho stránka. Na druhej strane, Peter bol hlboko presvedčený o tom, že ako slovenský spisovateľ má určité povinnosti v rámci filmu či divadla – v praxi sa to prejavovalo tak, že trval na každom slove, ktoré napísal,“ vysvetľuje Solan.

Certnespi_N_4_CB_res.jpg

Na tú dobu mal Čert nespí šesťstotisíc divákov, čo bolo dosť. No o celkovej atmosfére tejto dekády hovorí režisér s nechuťou. „Bolo to tvrdé, boli to 50. roky, to hovorí za všetko. Nemal som tie roky rád. Ja som bol druhý režisér, ktorý prišiel z FAMU, prvý bol Jozef Medveď. Ten si ma raz zavolal bokom a povedal mi: ´Nás tu nenávidia, hovoria, že sme nafúkaní, lebo máme za sebou školu. Nikdy sa nesnaž urobiť príliš dobrý film. Najlepšie je, keď urobíš taký stredný film, vtedy sú spokojní. A mne za to dokonca dali aj cenu!´ To, čo hovoril, bolo strašné. Mali sme to ťažké, často som sa stretával s nevraživosťou a jedovatými poznámkami. Vo filme v tom čase nevládla nejaká družná atmosféra, nebolo to tak, že by sme si navzájom rozprávali, čo kto ide nakrúcať. Každý bol sám za seba, navyše sa ročne vyrábali iba dva až tri filmy. Vtedy vládol všeobecný strach, ktorý išiel zdola nahor. Ani tí hore si neboli takí istí, báli sa tých, čo boli ešte vyššie,“ dodáva Peter Solan.

O tom, že čert vtedy nespal, nakoniec svedčí aj pridelené distribučné číslo filmu – 0666.

Certnespi_N_6_CB_res.jpg

ico

Čert nespí

Z dobových recenzií:

V projekčnej sále zasadá päťčlenná komisia, ktorá má posúdiť nový satirický film. Ich nadšenie schladí už prvý príbeh o mládencovi, ktorý je stále tak nápadne smutný, že ho všetci upodozrievajú z nejakých tajných a zlých úmyslov proti republike. A zatiaľ je to len láska, ktorá ho trápi. Pobúrenie komisie vystupňuje ešte druhý príbeh o redaktoroch omieľajúcich v novinách stále tie isté frázy. Ako ľadová sprcha pôsobí na nich tretí príbeh, kde sa riaditeľ rozhodne zničiť alkoholizmus vo svojom závode.

J. Hrubá, Práca, 26. 2. 1957

Film, ktorý z týchto troch poviedok vznikol, je tým najlepším slovenským filmom minulého roka. Hovorí rečou súčasného života, pranieruje veci, ktoré nás pália a ktoré by sme chceli odstrániť z nášho života. Cyril Kvasnička, reportér Štrich i riaditeľ Puc sú ľudia, ktorí žijú medzi nami.

Ľud, Bratislava 2. 3. 1957

Pre potešenie všetkých možno hneď na začiatku povedať, že je to dielo, ktoré možno kritizovať bez toho, že by sa recenzent musel obávať obvinenia z nekonštruktívnosti, hyenizovania a podobných, iste nepekných vlastností. Nevyvolá salvy smiechu. Diváci sa budú iba usmievať. Film mohol byť vtipnejší a bohatší na nápady (titulky, i keď sú prirýchle, si zaslúžia ocenenie a rovnako i „zoznam“ obsadenia úloh v závere).

Ivan Bonko, Pravda, 1. 3. 1957


Patrilo by sa spomenúť, že dobrá satira vypaľuje, ničí, plieni burinu nedostatkov a prežitkov, že pomáha na svet mladému a rodiacemu sa, že má mať iskru, inteligenciu a humor. A podobné prívlastky, bez ktorých sa satira nikdy neobišla ani neobíde. Karvašova kniha vyvolala bezprostredne po vyjdení v atmosfére satirického suchopáru sľubný ohlas. Autorov kritický tón zostal platný i v súčasnosti. Zo známej knihy vybrali scenáristi, pokiaľ ide o hodnotu, iba lepšie zvyšky.

Tibor Vichta, Film a divadlo č. 5, 1957

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 816
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 600
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 085
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 309
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 901
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 492
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 459
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 065
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 613
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 944

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

DOMOV

Sudca Hrubala: Neviem, či bol Procházka politická objednávka. Vyzerá to tak

Združenie Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Ministerstvo zaplatilo 175-tisíc za projekt, ktorý skončil v koši.

ŠPORT

Slovenka dvakrát zdolala olympijskú víťazku. Len pár hodín po maturite

Andrea Podmaníková vraj veľkú favoritku rozplakala.

Neprehliadnite tiež

Nie je to dosť dobré. Slovenským filmárom chýba niekto, kto by im to povedal

Režisér György Kristóf oslávil úspech v Cannes v policajnej cele.

RECENZIA

Podivné príbehy, strašné udalosti a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka s Jánom Koleníkom sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

AKTUALIZOVANÉ

Na premiéru chcel prísť s opicou. Švédsky režisér získal Zlatú palmu v Cannes

Ruben Östlund vyhral s komédiou o riaditeľovi múzea.

V Nemecku zabíjali neonacisti, polícia z toho škandál neurobila

Herečka Diana Kruger reaguje na limity práva v boji proti terorizmu