Výtvarné návrhy, grafika, animácia aj mágia sú vo filme Kocúr v čižmách podobné ako v Shrekovi. No kým kvalita Shreka upadá, film o kocúrovi je vydarenou hrou.
Kocúr v čižmách je obľúbená filmová postavička. V názve ho má nemenej ako tucet filmov. No ak sa dnes povie „kocúr v čižmách“, každý vie, že ide o mačovského mačacieho hrdinu z príbehov o zlobrovi Shrekovi, ktorý sa dočkal vlastného filmu.
Aj keď podtext unikne
Spojitosť Kocúra v čižmách so Shrekom je dvojsečná. Využíva popularitu Shreka na reklamu novej snímky, ale divák, ktorý si uvedomoval klesajúcu úroveň shrekovskej série, sa obáva, že ani Kocúr nezvrátil upadajúci trend. A najmä, každý čaká nové rozvíjanie princípu Shreka, teda vtipné obracanie rozprávkových kánonov naruby.
Lenže tvorcovia robia s Kocúrom niečo iné. Neprevracajú, nenegujú, ale „iba“ s veľkou dávkou nápaditosti, obrazotvornosti a hravosti radostne rozvíjajú. Radosť je tu hlavnou emóciou. Radosť z rozprávania, radosť z postáv. Dokonca by nebolo celkom presné tvrdiť, že Kocúr v čižmách paroduje hrdinské dobrodružné filmy. Áno, Antonio Banderas a Salma Hayek, ktorí postavy nahovorili v origináli, autorov inšpirovali k mnohým hrám v štýle Zorra, Desperada a Vtedy v Mexiku. Napokon – Kocúr bol podobne ladený už od roku 2004, keď mal premiéru v Shrekovi 2. Nejde však o parodizáciu, ale o hru.
Recenzia: Kocúr v čižmách
Puss in Boots, USA, 90 minút
Réžia: Chris Miller. Výtvarník: Christian Schellewald. Hudba: Henry Jackman.
V slovenskom znení: Dušan Szabo, Peter Sklár, Soňa Norisová, Pavol Topoľský, Táňa Radeva, Ivan Vojtek
Premiéra v SR: 1. decembra
So Shrekom má Kocúr v čižmách spoločné výtvarné návrhy, grafiku, skvelú animáciu aj spoločný magický svet frankofónnych a anglosaských rozprávok. Niektoré poznáme (Jack a fazuľa), niektoré poznáme zmenené (samotný Kocúr v čižmách, ale aj Vajce na vandrovke), o daktorých máme aspoň potuchy (Rozprávky matky husi od Charlesa Perraulta), iné sú nám celkom neznáme (uspávanka Jack and Jill).
No hoci v našom slovanskom prostredí nie sme vychovaní na rozprávkach z Kocúrovho sveta a mnohé hry i podtexty nám uniknú, film je zrozumiteľný a zábavný. Rozprávanie má klasickú stavbu, len občas okorenenú drobným šibalstvom. Postavy sú zaujímavé, originálne. A aj keď vajcoid Hupky-Dupky sa prejaví ako dokonalý intrigán, žiadna z postáv napokon nevyznieva celkom záporne – na rozdiel od Shreka, kde vždy zlo bolo explicitné.
Neúprosné zákony biznisu
Aj humor je iný. Menej drsný, jemnejší, nie je čierny, podchvíľou skôr poeticky absurdný. Veľa vtipov (nielen pikantné slovné pohrávanie sa s vajcovitým tvarom Hupkyho-Dupkyho či so zlatými vajcami zázračnej husi) detský divák jednoducho nemá ako pochopiť. Ani komplikované vzťahy a motivácie.
Je to pokus autorov vyrozprávať príbeh zo shrekovského sveta inak. Tržby vo výške dvesto miliónov dolárov za päť týždňov premietania dokazujú, že je to pokus úspešný. Zákony filmového biznisu sú neúprosné, a tak sa s Kocúrom v čižmách pravdepodobne ešte stretneme.