Rezignácia Nixona, to je starý príbeh

Keď sa komentátor New York Times predstaví do telefónu, ľudí tým nastraší. Aj keď pracuje pre krachujúce noviny. Hovorí o tom film Page One: Inside the New York Times.

Pohľad dovnútra novín, ktoré sa napriek dlhoročnému postaveniu boja krachu.(Zdroj: OUTNOW)

Filmárska fantázia nestačí na zodpovedanie otázky, kto bude platiť investigatívu.

Boli časy, niekedy v 50. rokoch, keď pätnásť výtlačkov New York Times chodilo každé ráno do Bieleho domu. Tridsaťdeväť odoberali v Moskve, niekoľko kusov šlo automaticky do Pekingu a na tučné nedeľňajšie vydanie čakal pravidelne minister zahraničných vecí na Taiwane. Bez toho by vraj nemal dôkaz, že táto zem ešte existuje.

Dokumentárny film Page One: Inside The New York Times vznikol v čase, keď sa na takú pravidelnosť a nevyhnutnosť už len nostalgicky spomína. Ešte to nie je také zlé, že by tieto noviny prestali politikov zaujímať a vzrušovať. Aj komentátor David Carr hovorí, že zatiaľ stále dokáže ľudí nastrašiť, keď sa im do telefónu predstaví.

Ale už niekoľko rokov sa v médiách šíria predpoklady a nelichotivé predpovede, že aj takéto veľké a vážené noviny čoskoro skrachujú. A o tom je teda tento film, ktorý režíroval Andrew Rossi.

V časoch WikiLeaks

V samotných New York Times podobné správy berú vážne. Vedúci redaktori vo filme rozprávajú o tom, ako ich zaskočil prepad príjmov z inzercie aj konkurencia z nových informačných možností, a režisér si mohol priamo nasnímať, ako pár dlhoročných zamestnancov dostalo výpoveď.

Keď z Bieleho domu prišla správa, že Američania sťahujú vojská z Iraku, do noci nepokojne zvažovali, akú dôležitosť a dôveryhodnosť takej vete prisúdiť. Lebo sa stále boja, že čosi precenia alebo podcenia a že ich zato potrestajú aj tí čitatelia, ktorí si zvykli na to, že ich prácu dostávajú zadarmo.

Nedávno museli noviny s hanbou vyhodiť reportéra, ktorý si vymýšľal články z miest, kde nikdy nebol, a novinárku, ktorá mala nesprávne zdroje pri písaní o irackých zbraniach hromadného ničenia.

Teraz im zas pribudol problém menom Julian Assange a WikiLeaks. V New York Times nevedia, či ho považovať za skutočného partnera, alebo len za zdroj, a či sa vôbec majú ohradiť proti jeho zvláštnemu zmyslu pre spravodlivosť.

Sila písacieho stroja

Robert Redford a Dustin Hoffman hrali v roku 1975 vo filme Všetci prezidentovi muži. Zvuk písacieho stroja v ňom znie chvíľami ako najkrajšia možná hudba, chvíľami ako najzničujúcejšia zbraň. Niekoľkoročnou sériou článkov o afére Watergate dosiahli dvaja novinári z Washington Post Bob Woodward a Carl Bernstein rezignáciu prezidenta Nixona. Ešte dnes je to vzrušujúci príbeh, preto sa aj film o nich stal klasikou.

Americkí novinári majú stále veľké témy, ale vo filme Page One: Inside of New York Times sa už viac ako o nich hovorí o potrebe takého ekonomického modelu, v ktorom by investigatívna žurnalistika prežila najbližšie roky. Čo je najtragickejšie, nikto si v ňom nevie predstaviť, ako by mohol vyzerať.

Dúfajme, že je to len neschopnosťou režiséra, a nie tých, ktorých sa svojím filmom aspoň sympaticky pokúsil obhájiť.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 790
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 874
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 535
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 255
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 106
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 090
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 624
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 452
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 300
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 203

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

PLUS

Kto bol záhadný génius Jan Blažej Santini, staviteľ barokovej gotiky

Pompéznosť, lesk a gestá vyvažovala zanietená zbožnosť. Do Čiech ju priniesol velikán dávnej architektúry.

Neprehliadnite tiež

Pre hudobníkov sa blížia Vianoce. Toto sú najočakávanejšie albumy do konca roka

Bolo to niekoľko plodných mesiacov. Môže to potvrdiť Beck, U2 alebo Jana Kirschnerová.

Juraj Lehotský: Rodičia často strácajú niečo, čo by ich mohlo robiť šťastnejšími

Režisér filmu Nina hľadá vo svojich filmoch paralely k vlastnému životu.

Zarába rekordne veľa, ale žije ako vojak. Stačilo, hovorí Madonna

Trvá dvadsať minút, kým jej po koncerte prestane pískať v ušiach.

Slovensko bude o Oscara súťažiť s Čiarou

Americká akadémia uvidí príbeh nelegálneho pašeráka Adama.