Literárnu cenu si zaslúži každý Havlov text

Od gymnaziálnej eseje až po Odcházení. Autor, ktorý dokázal inšpirovať doma aj v zahraničí.

Jedna z posledných fotografií Václava Havla vznikla minulý víkend na udeľovaní Ceny Jána Langoša. Zľava Ladislav Snopko, Filip Vagač z Nadácie Jána Langoša a vedľa laureáta Marián Varga.(Zdroj: DÁŠA HAVLOVÁ)

Odcházení symbolicky spája všetky aspekty Havlovej tvorby.

Keď v polovici 50. rokov vyšiel samizdatový almanach Život je všude, objavila sa tam aj brilantná esej o Bohumilovi Hrabalovi. Jej autorom bol Václav Havel, ktorý ju napísal ako sedemnásťročný. Hoci už vtedy spolu s generačnými druhmi z formujúcej sa literárnej skupiny „šestatřicátníků“ holdoval aj poézii, možno práve spomínanú esej považovať za štart jeho umeleckej dráhy, na ktorej konci bolo uskutočnenie dávneho sna režírovať autorský film.

Odcházení nakrútil vlani, podľa svojej poslednej rovnomennej divadelnej hry, ktorú napísal v roku 2007, po skončení prezidentskej funkcie. A hoci vznikla po dvadsaťročnej tvorivej prestávke, je to stále typické havlovské dielo, nesúce rukopis autora hier Vyrozumění, Audience, Vernisáž či Largo desolato.

Alter ego Vaněk

Ich témami boli problém moci, byrokracie, jazyka, straty identity, bol v nich zjavný vplyv absurdného divadla a súčasne výrazne prítomný autobiografický prvok. Najzrozumiteľnejší bol v sérii hier, kde vystupovalo Havlovo alter ego Ferdinand Vaněk. „Mal Havlove vlastnosti, bol to človek nekonfliktný, hľadajúci dohodu so svetom okolo, no ten ohlas bol vždy pokrútený,“ hovorí dramaturg Martin Porubjak. Vaněk, ktorý bol skôr princípom než postavou, a dej sa viac točil okolo toho, ako na jeho pravdivý postoj reagujú predstavitelia zbabelosti, karierizmu a pokrytectva.

„Boli to však mimoriadne vtipné hry, aj keď sa týkali najvážnejších tém,“ hovorí Porubjak. „Neboli politické v pravom zmysle slova, nemohli hovoriť o konkrétnej situácii, a napriek tomu tým, že kritizovali mechanizmy autoritatívneho štátu a pokrivené ľudské vzťahy, boli zrozumiteľné nielen u nás, ale aj v zahraničí.“ Nakoniec, po okupácii sa hrali iba v zahraničí, ak nerátame neoficiálne súkromné predstavenia. „Bolo to hlavne vtedajšie západné Nemecko a Rakúsko, kde mali často premiéru, a odtiaľ sa dostávali ďalej do sveta,“ hovorí Porubjak, ktorý sa s Havlom zoznámil v Bratislave v roku 1964.

Ptydepe aj zbližovalo

„Stalo sa to krátko po premiére jeho prvej veľkej hry Zahradní slavnost v pražskom Divadle Na zábradlí, Havla sme pozvali na besedu do mládežníckych predpoludní v Tatra revue. Nášmu zblíženiu pomohlo, keď som mu nečakane položil otázku v umelom jazyku ptydepe, ktorý on vymyslel pre svoju hru ako symbol straty identity. On, samozrejme, pohotovo odpovedal tiež v ptydepe.“

O pár mesiacov sa obaja stretli znovu, pri bratislavskej premiére Záhradnej slávnosti. Kontakty pokračovali ďalej, Havlovu Žobrácku operu napríklad Porubjak prostredníctvom svojej rodiny prepašoval do divadelných kruhov v USA.

Paradoxy, také časté v Havlovej dramatickej tvorbe i v jeho živote, samozrejme, nemohli chýbať ani v príbehu Havla a Porubjaka. Napríklad Havel sa v Odcházení hlási k motívu Čechovovho Višňového sadu, a bol to práve Višňový sad, s ktorým sa SND predstavilo v roku 1997 v Plzni. „Bolo to v čase mečiarizmu, keď proti jeho praktikám vznikla naša iniciatíva Zachráňme kultúru. Václav Havel vtedy prišiel na predstavenie, aby verejne podporil naše snaženie.“

Oblúk sa uzavrel

A Odcházení, ktoré prepája Havlovu dramatickú tvorbu s filmárskou, je podpísané aj pod jedným z mnohých ocenení, ktoré obdržal za svoju činnosť v ďalšej umeleckej sfére. Prestížnu literárnu Cenu Jaroslava Seiferta dostal v roku 2008 práve za Odcházení, literárnu koláž Prosím stručně a prejavy z rokov 1999 až 2006. Symbolicky sa tak uzavrel oblúk, na začiatku ktorého bola spomínaná esej mladučkého Havla a po nej množstvo úžasných textov, esejí, recenzií, rozhovorov (za všetky exilové s Karlom Hvížďalom v knihe Dálkový výslech) a korešpondencie, korunovanej zbierkou Dopisy Olze. Fakt, že predmetom ocenenia sú aj jeho politické prejavy, svedčí o ich literárnej kvalite.

Tvrdenie, že aj to možno považovať za súčasť Havlovho úsilia o nepolitickú politiku, je namieste.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 468
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 3 870
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 088
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 780
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 485
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 531
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 518
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 364
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 345
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 992

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Robert Roth: Označili ma za potetovaného feťáka. Ako to mám vysvetliť dcére?

Film Nina hovorí o rozvode, v úlohe rodiča hrá on.

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KULTÚRA

Rodičia zlyhávajú a vinia dieťa. Film Nina je drsnejší ako horor

Nový slovenský film sa nechce páčiť.

Neprehliadnite tiež

PROFIL KATE WINSLET

Manžel režíroval jej milostnú scénu. Kate Winslet s tým mala problém

S Cameronovým Titanicom sa jej kariéra iba rozbiehala. Pri nakrúcaní našla v Leovi DiCapriovi blízkeho priateľa.

Anna Franková ovládla slovenské divadlo

Vyhlásili nominácie na Divadelné Dosky 2017.

Ondrej Štefánik: Nerobme chyby našich rodičov, robme nové

Víťaz Anasoft litery vníma choroby sveta na šokovaných tvárach svojich detí.