Svoj osud nezmení ani vládca

Oidipus sa na Slovensku konečne dočkal svojho prvého uvedenia mimo SND.

Efektné masky. Niekedy však herci pre ne nemohli využívať mimiku tváre.(Zdroj: TIBOR KUBIČKA)

Martinská inscenácia Oidipa zaujme, škoda len, že tvorcovia nedôverovali Sofoklovi úplne.

info
Recenzia/Divadlo
Sofokles - Oidipus

Slovenské komorné divadlo Martin

Réžia: Roman Polák,

Dramaturgia a hudba: Róbert Mankovecký,

Scéna: Pavel Borák,

Kostýmy: Eva Farkašová, Choreografia: Stanislava Vlčeková

Účinkujú: Marek Geišberg, Eva Gašparová, Dano Heriban, Ján Kožuch, Michal Gazdík a ďalší

Premiéra: 16. decembra

Inscenovanie dramatických textov z obdobia antického Grécka nebýva na Slovensku celkom bežnou záležitosťou. V našej divadelnej kultúre totiž dominuje realistické vnímanie divadla. Namiesto monumentálnych príbehov sú nášmu divadlu bližšie intímnejšie, pred palácmi uprednostňujeme dedinské domčeky.

Aj preto sa jedna zo svetovo najčastejšie uvádzaných tragédií – Sofoklov Oidipus – dočkala v roku 2011 na Slovensku ešte len štvrtého uvedenia (vôbec prvého mimo Bratislavy).

Princípy antickej drámy

Režisér Roman Polák text starý viac než 2400 rokov neaktualizuje. Naopak, využíva viac princípov charakteristických pre divadlo antického Grécka.

Najvýraznejšie vo výtvarnej zložke. Bohyňu osudu Ananké reprezentuje veľká figurína, ktorá v úvodnom a záverečnom výstupe „priletí z nebies“ (princíp deus ex machina), herci majú na nohách koturny (zvýšené drevené podrážky/sandále) a na tvárach masky, z priečelia kráľovského paláca, ktorý je jediným scénografickým prvkom, sa vysúva ekkykléma (vysúvacia platňa).

Živú hudbu k inscenácii navyše tvoria hudobníci pomocou historických hudobných nástrojov, resp. ich replík.
Inscenačný tím však rozhodne nevytvoril muzeálnu repliku. Rozhodol sa len ponechať ťažisko inscenácie na textovej zložke. Nesnaží sa zvýrazniť jednu konkrétnu líniu príbehu a následne ju aplikovať na jav charakteristický pre súčasnú spoločnosť, ale necháva na divákovi, aby hľadal konotácie so svetom, v ktorom žije.

Dve možnosti

Vzhľadom na ojedinelosť antickej dramatiky na našich javiskách však diváka dokáže upútať heroickosť, tragika či fatalita obsiahnutá už v textovej predlohe.

Je tak na každom divákovi, či bude Oidipov príbeh vnímať ako pohnutý príbeh jednotlivca, ktorého cesta do pekla bola dláždená (nielen jeho) dobrými úmyslami, alebo vládcu, čo síce býva v honosnom paláci, no pred bohmi je človek ako každý iný, a preto svoj osud zmeniť nemôže.

Zbytočná replika

Ak sa však už tvorcovia rozhodli pri tvorbe inscenácie vychádzať z princípov antického divadla, je škoda, že Sofoklovi nedôverovali úplne. Príkladom môže byť časť textu dopísaná v záverečnom monológu Ananké, keď už na scéne zostávajú len bábky reprezentujúce deti, ktoré Oidipus (Marek Geišberg) splodil so svojou matkou Jokastou (Eva Gašparová).

Plytká, zbytočne opisná a dovysvetľujúca je replika „to je už však iný príbeh“. V kontexte veršovanej antickej tragédie pôsobí rušivo a doslova reže uši.

Na hereckých výkonoch badať, že herci si ešte celkom nezvykli na koturny, no hlavne masky. Inscenácia tak ponúka viacerá silné miesta, zároveň však aj množstvo slabších, kde je evidentná ich snaha hercov psychologizovať a využívať mimiku tváre, hoci tú pre masky nevidno.

Martinský Oidipus určite divákov v mnohom zaujme. Na to, aby bol skutočným divadelným zážitkom, mu však chýba prepracovanejšia aplikácia režijnej koncepcie na text.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  6. Splnený sen
  7. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  8. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  9. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  10. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  1. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  2. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  3. Vysoká hra o súdne trovy
  4. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  5. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  6. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  7. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Ako na refinancovanie hypotéky
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 12 472
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 12 319
  3. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 4 051
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 982
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 991
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 510
  7. Splnený sen 1 842
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 824
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 547
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 285

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vysoká zadlženosť, pravidelné zápchy. Ako žijú ľudia v trnavskom kraji

Trnavskému kraju robia dobré meno kúpele, víno, ale aj golfové ihriská.

SVET

Svätá vojna v českej politike. Ako Okamura bojuje o voličov

Má japonský pôvod, tak predsa nemôže byť rasista.

KOŠICE KORZÁR

Pippa zadržali v Ždiari. Mal šperky a 50 hodiniek

Bol na vrchole zločineckej skupiny, tvrdí polícia.

Neprehliadnite tiež

Zažijete s ním milostný vzťah, fyzické potešenie. Fink sa dal inšpirovať kostolom

Britský spevák sa presťahoval do Berlína a je to cítiť na jeho albume Resurgam.

Ak hudobníci napodobňujú ľudské teplo, prehrávajú. Tolstoys sa však snažiť nemuseli

Kapela získala pochvaly všade, kde sa objavila. Práve vydala debut.

Björk sa bránila sexuálnemu obťažovaniu. Robíš problémy, obvinili ju filmári

Islandská speváčka hrala v drastickej dráme Tanečnica v tme. Mal to byť horor aj na pľaci.