Svoj osud nezmení ani vládca

Oidipus sa na Slovensku konečne dočkal svojho prvého uvedenia mimo SND.

Efektné masky. Niekedy však herci pre ne nemohli využívať mimiku tváre.(Zdroj: TIBOR KUBIČKA)

Martinská inscenácia Oidipa zaujme, škoda len, že tvorcovia nedôverovali Sofoklovi úplne.

info
Recenzia/Divadlo
Sofokles - Oidipus

Slovenské komorné divadlo Martin

Réžia: Roman Polák,

Dramaturgia a hudba: Róbert Mankovecký,

Scéna: Pavel Borák,

Kostýmy: Eva Farkašová, Choreografia: Stanislava Vlčeková

Účinkujú: Marek Geišberg, Eva Gašparová, Dano Heriban, Ján Kožuch, Michal Gazdík a ďalší

Premiéra: 16. decembra

Inscenovanie dramatických textov z obdobia antického Grécka nebýva na Slovensku celkom bežnou záležitosťou. V našej divadelnej kultúre totiž dominuje realistické vnímanie divadla. Namiesto monumentálnych príbehov sú nášmu divadlu bližšie intímnejšie, pred palácmi uprednostňujeme dedinské domčeky.

Aj preto sa jedna zo svetovo najčastejšie uvádzaných tragédií – Sofoklov Oidipus – dočkala v roku 2011 na Slovensku ešte len štvrtého uvedenia (vôbec prvého mimo Bratislavy).

Princípy antickej drámy

Režisér Roman Polák text starý viac než 2400 rokov neaktualizuje. Naopak, využíva viac princípov charakteristických pre divadlo antického Grécka.

Najvýraznejšie vo výtvarnej zložke. Bohyňu osudu Ananké reprezentuje veľká figurína, ktorá v úvodnom a záverečnom výstupe „priletí z nebies“ (princíp deus ex machina), herci majú na nohách koturny (zvýšené drevené podrážky/sandále) a na tvárach masky, z priečelia kráľovského paláca, ktorý je jediným scénografickým prvkom, sa vysúva ekkykléma (vysúvacia platňa).

Živú hudbu k inscenácii navyše tvoria hudobníci pomocou historických hudobných nástrojov, resp. ich replík.
Inscenačný tím však rozhodne nevytvoril muzeálnu repliku. Rozhodol sa len ponechať ťažisko inscenácie na textovej zložke. Nesnaží sa zvýrazniť jednu konkrétnu líniu príbehu a následne ju aplikovať na jav charakteristický pre súčasnú spoločnosť, ale necháva na divákovi, aby hľadal konotácie so svetom, v ktorom žije.

Dve možnosti

Vzhľadom na ojedinelosť antickej dramatiky na našich javiskách však diváka dokáže upútať heroickosť, tragika či fatalita obsiahnutá už v textovej predlohe.

Je tak na každom divákovi, či bude Oidipov príbeh vnímať ako pohnutý príbeh jednotlivca, ktorého cesta do pekla bola dláždená (nielen jeho) dobrými úmyslami, alebo vládcu, čo síce býva v honosnom paláci, no pred bohmi je človek ako každý iný, a preto svoj osud zmeniť nemôže.

Zbytočná replika

Ak sa však už tvorcovia rozhodli pri tvorbe inscenácie vychádzať z princípov antického divadla, je škoda, že Sofoklovi nedôverovali úplne. Príkladom môže byť časť textu dopísaná v záverečnom monológu Ananké, keď už na scéne zostávajú len bábky reprezentujúce deti, ktoré Oidipus (Marek Geišberg) splodil so svojou matkou Jokastou (Eva Gašparová).

Plytká, zbytočne opisná a dovysvetľujúca je replika „to je už však iný príbeh“. V kontexte veršovanej antickej tragédie pôsobí rušivo a doslova reže uši.

Na hereckých výkonoch badať, že herci si ešte celkom nezvykli na koturny, no hlavne masky. Inscenácia tak ponúka viacerá silné miesta, zároveň však aj množstvo slabších, kde je evidentná ich snaha hercov psychologizovať a využívať mimiku tváre, hoci tú pre masky nevidno.

Martinský Oidipus určite divákov v mnohom zaujme. Na to, aby bol skutočným divadelným zážitkom, mu však chýba prepracovanejšia aplikácia režijnej koncepcie na text.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 381
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 844
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 730
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 977
  5. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 962
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 673
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 135
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 014
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 678
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 334

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Dobrovoľníci a štátna drogová politika sú v napätí

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Neprehliadnite tiež

Vieme milovať, keď nevieme, kedy toto slovo môžeme použiť?

Člen skupiny Osamelých bežcov Ivan Štrpka hovorí, že sme sa dostali do slovného smogu.

Folklór zrkadlí, akí sú ľudia citliví na hranice

Etnomuzikologička Jana Ambrózová hodnotí šou Zem spieva.

Agnieszka Holland bodovala na Berlinale aj za Slovensko

Zlatý medveď z prestížneho filmového festivalu patrí maďarskému filmu O tele a duši.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop