SME
Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Svoj osud nezmení ani vládca

Oidipus sa na Slovensku konečne dočkal svojho prvého uvedenia mimo SND.

Efektné masky. Niekedy však herci pre ne nemohli využívať mimiku tváre.Efektné masky. Niekedy však herci pre ne nemohli využívať mimiku tváre. (Zdroj: TIBOR KUBIČKA)

Martinská inscenácia Oidipa zaujme, škoda len, že tvorcovia nedôverovali Sofoklovi úplne.

info
Recenzia/Divadlo
Sofokles - Oidipus

Slovenské komorné divadlo Martin

Réžia: Roman Polák,

Dramaturgia a hudba: Róbert Mankovecký,

Scéna: Pavel Borák,

Kostýmy: Eva Farkašová, Choreografia: Stanislava Vlčeková

Účinkujú: Marek Geišberg, Eva Gašparová, Dano Heriban, Ján Kožuch, Michal Gazdík a ďalší

Premiéra: 16. decembra

Inscenovanie dramatických textov z obdobia antického Grécka nebýva na Slovensku celkom bežnou záležitosťou. V našej divadelnej kultúre totiž dominuje realistické vnímanie divadla. Namiesto monumentálnych príbehov sú nášmu divadlu bližšie intímnejšie, pred palácmi uprednostňujeme dedinské domčeky.

Aj preto sa jedna zo svetovo najčastejšie uvádzaných tragédií – Sofoklov Oidipus – dočkala v roku 2011 na Slovensku ešte len štvrtého uvedenia (vôbec prvého mimo Bratislavy).

Princípy antickej drámy

Režisér Roman Polák text starý viac než 2400 rokov neaktualizuje. Naopak, využíva viac princípov charakteristických pre divadlo antického Grécka.

Najvýraznejšie vo výtvarnej zložke. Bohyňu osudu Ananké reprezentuje veľká figurína, ktorá v úvodnom a záverečnom výstupe „priletí z nebies“ (princíp deus ex machina), herci majú na nohách koturny (zvýšené drevené podrážky/sandále) a na tvárach masky, z priečelia kráľovského paláca, ktorý je jediným scénografickým prvkom, sa vysúva ekkykléma (vysúvacia platňa).

Živú hudbu k inscenácii navyše tvoria hudobníci pomocou historických hudobných nástrojov, resp. ich replík.
Inscenačný tím však rozhodne nevytvoril muzeálnu repliku. Rozhodol sa len ponechať ťažisko inscenácie na textovej zložke. Nesnaží sa zvýrazniť jednu konkrétnu líniu príbehu a následne ju aplikovať na jav charakteristický pre súčasnú spoločnosť, ale necháva na divákovi, aby hľadal konotácie so svetom, v ktorom žije.

Dve možnosti

Vzhľadom na ojedinelosť antickej dramatiky na našich javiskách však diváka dokáže upútať heroickosť, tragika či fatalita obsiahnutá už v textovej predlohe.

Je tak na každom divákovi, či bude Oidipov príbeh vnímať ako pohnutý príbeh jednotlivca, ktorého cesta do pekla bola dláždená (nielen jeho) dobrými úmyslami, alebo vládcu, čo síce býva v honosnom paláci, no pred bohmi je človek ako každý iný, a preto svoj osud zmeniť nemôže.

Zbytočná replika

Ak sa však už tvorcovia rozhodli pri tvorbe inscenácie vychádzať z princípov antického divadla, je škoda, že Sofoklovi nedôverovali úplne. Príkladom môže byť časť textu dopísaná v záverečnom monológu Ananké, keď už na scéne zostávajú len bábky reprezentujúce deti, ktoré Oidipus (Marek Geišberg) splodil so svojou matkou Jokastou (Eva Gašparová).

Plytká, zbytočne opisná a dovysvetľujúca je replika „to je už však iný príbeh“. V kontexte veršovanej antickej tragédie pôsobí rušivo a doslova reže uši.

Na hereckých výkonoch badať, že herci si ešte celkom nezvykli na koturny, no hlavne masky. Inscenácia tak ponúka viacerá silné miesta, zároveň však aj množstvo slabších, kde je evidentná ich snaha hercov psychologizovať a využívať mimiku tváre, hoci tú pre masky nevidno.

Martinský Oidipus určite divákov v mnohom zaujme. Na to, aby bol skutočným divadelným zážitkom, mu však chýba prepracovanejšia aplikácia režijnej koncepcie na text.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 19 739
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 19 571
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 18 052
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 16 936
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 8 705
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 672
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat 7 443
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 406
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 307
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 6 870
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda parlamentu a predseda Sme rodina Boris Kollár.

Pandémia si vyžiadala 4 411 obetí.

8 h
DNES PÍŠE MATÚŠ RITOMSKÝ

Antigény sú v tom nevinne

Publicista Matúš Ritomský.

Antigénové testy sú užitočným nástrojom v boji s pandémiou.

1 h
GameStop.

Cielia na bezcenné firmy.

18 h
Pôvodné vizualizácie projektu Pharos Park.

Časť pozemkov je dlhodobo na predaj.

27. jan