SME

Svoj osud nezmení ani vládca

Oidipus sa na Slovensku konečne dočkal svojho prvého uvedenia mimo SND.

Efektné masky. Niekedy však herci pre ne nemohli využívať mimiku tváre.Efektné masky. Niekedy však herci pre ne nemohli využívať mimiku tváre. (Zdroj: TIBOR KUBIČKA)

Martinská inscenácia Oidipa zaujme, škoda len, že tvorcovia nedôverovali Sofoklovi úplne.

info

Recenzia/Divadlo

Sofokles - Oidipus

Slovenské komorné divadlo Martin

Réžia: Roman Polák,

Dramaturgia a hudba: Róbert Mankovecký,

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Scéna: Pavel Borák,

Kostýmy: Eva Farkašová, Choreografia: Stanislava Vlčeková

Účinkujú: Marek Geišberg, Eva Gašparová, Dano Heriban, Ján Kožuch, Michal Gazdík a ďalší

Premiéra: 16. decembra

Inscenovanie dramatických textov z obdobia antického Grécka nebýva na Slovensku celkom bežnou záležitosťou. V našej divadelnej kultúre totiž dominuje realistické vnímanie divadla. Namiesto monumentálnych príbehov sú nášmu divadlu bližšie intímnejšie, pred palácmi uprednostňujeme dedinské domčeky.

SkryťVypnúť reklamu

Aj preto sa jedna zo svetovo najčastejšie uvádzaných tragédií – Sofoklov Oidipus – dočkala v roku 2011 na Slovensku ešte len štvrtého uvedenia (vôbec prvého mimo Bratislavy).

Princípy antickej drámy

Režisér Roman Polák text starý viac než 2400 rokov neaktualizuje. Naopak, využíva viac princípov charakteristických pre divadlo antického Grécka.

Najvýraznejšie vo výtvarnej zložke. Bohyňu osudu Ananké reprezentuje veľká figurína, ktorá v úvodnom a záverečnom výstupe „priletí z nebies“ (princíp deus ex machina), herci majú na nohách koturny (zvýšené drevené podrážky/sandále) a na tvárach masky, z priečelia kráľovského paláca, ktorý je jediným scénografickým prvkom, sa vysúva ekkykléma (vysúvacia platňa).

Živú hudbu k inscenácii navyše tvoria hudobníci pomocou historických hudobných nástrojov, resp. ich replík.
Inscenačný tím však rozhodne nevytvoril muzeálnu repliku. Rozhodol sa len ponechať ťažisko inscenácie na textovej zložke. Nesnaží sa zvýrazniť jednu konkrétnu líniu príbehu a následne ju aplikovať na jav charakteristický pre súčasnú spoločnosť, ale necháva na divákovi, aby hľadal konotácie so svetom, v ktorom žije.

SkryťVypnúť reklamu

Dve možnosti

Vzhľadom na ojedinelosť antickej dramatiky na našich javiskách však diváka dokáže upútať heroickosť, tragika či fatalita obsiahnutá už v textovej predlohe.

Je tak na každom divákovi, či bude Oidipov príbeh vnímať ako pohnutý príbeh jednotlivca, ktorého cesta do pekla bola dláždená (nielen jeho) dobrými úmyslami, alebo vládcu, čo síce býva v honosnom paláci, no pred bohmi je človek ako každý iný, a preto svoj osud zmeniť nemôže.

Zbytočná replika

Ak sa však už tvorcovia rozhodli pri tvorbe inscenácie vychádzať z princípov antického divadla, je škoda, že Sofoklovi nedôverovali úplne. Príkladom môže byť časť textu dopísaná v záverečnom monológu Ananké, keď už na scéne zostávajú len bábky reprezentujúce deti, ktoré Oidipus (Marek Geišberg) splodil so svojou matkou Jokastou (Eva Gašparová).

SkryťVypnúť reklamu

Plytká, zbytočne opisná a dovysvetľujúca je replika „to je už však iný príbeh“. V kontexte veršovanej antickej tragédie pôsobí rušivo a doslova reže uši.

Na hereckých výkonoch badať, že herci si ešte celkom nezvykli na koturny, no hlavne masky. Inscenácia tak ponúka viacerá silné miesta, zároveň však aj množstvo slabších, kde je evidentná ich snaha hercov psychologizovať a využívať mimiku tváre, hoci tú pre masky nevidno.

Martinský Oidipus určite divákov v mnohom zaujme. Na to, aby bol skutočným divadelným zážitkom, mu však chýba prepracovanejšia aplikácia režijnej koncepcie na text.

Autor: Miro Zwiefelhofer

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  6. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  7. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  8. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  6. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  7. Ako zistíte, že máte v tele zápal
  8. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 8 303
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 7 266
  3. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 6 049
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 597
  5. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 312
  6. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 3 032
  7. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 2 634
  8. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt 2 349
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  2. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  3. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  5. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  6. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  7. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  8. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  1. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 17 664
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 11 751
  3. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 8 790
  4. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 8 055
  5. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 7 030
  6. Ján Valchár: Nestačilo Stačilo a Konečná Konečnej (Grad pošól na***!) 4 194
  7. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia. 3 993
  8. Ján Valchár: Čo chce ruské velenie dnes? Nevieme! 3 906
  1. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
  2. Dušan Koniar: V piatok sa Fico opýtal, v nedeľu uplynú tri roky, čo odpoveď pozná
  3. Věra Tepličková: Náhoda je blbec alebo Z čista jasna, nikde nič, a tu zrazu... Hajnovič
  4. Roman Kebísek: Básnik Baudelaire Sabatierovej: Chcem sa vkradnúť k tvojim pokladom
  5. Dušan Koniar: Fico je hrdý ako sa hrbí
  6. Věra Tepličková: Spevy s/piatočné alebo Krásna, krásna, kde si sa ty pásla?
  7. Věra Tepličková: Kde zarába vlastná hlava, tam sa v teple dobre spáva
  8. Věra Tepličková: O ne/spravodlivosti alebo Keď Cintulovia rastú ako huby po daždi
SkryťZatvoriť reklamu