Mestečko sa vyzlieka z dávnej i tej čerstvej minulosti

Dvaja protagonisti prechádzajú v spomienkach svojimi životmi. Obaja majú potrebu vyrozprávať sa, každý z iného dôvodu a iným spôsobom.

Román Lajosa Grendela Život dlhý takmer štyri týždne (Marenčin PT, preklad Karol Wlachovský), v ktorom sú kapitoly očíslované od konca a minulosť sa prudko prelína s prítomnosťou, má bohatú galériu postáv a množstvo reálií. Tie tvoria kolorit mestečka a doby od druhej svetovej vojny po súčasnosť.

Postupne odhaľujeme kompozičné zvláštnosti, skladáme z nich celok tak, ako protagonista Šaňo Varga skladá spomienky na minulosť. Je médiom vševediaceho rozprávača, on môže spomínať bez ohľadu na čas, ale „románový“ prechod z obdobia do obdobia je plynulý a dobrý.

Článok pokračuje pod video reklamou

Šaňo je šesťdesiatnik, ktorý si niečo pamätá a o niečom vyslovuje iba domnienky; autorský rozprávač ho vybavil najmä vnútornými monológmi, v ktorých je veľa dobrých úvah, napríklad o čase historickom a čase spomienok, o starobe a posmrtnom živote, o tele a duši.

Paralela umierania

Takéto myšlienky ho obchádzajú po smrti manželky a odchode detí, ktoré sa mu vymkli a obidve žijú podľa Šaňa nedôstojne. Práve uvedomovanie si medzigeneračných vzťahov, istý koniec súžitia mestečka a ľudí v ňom, paralela umierania času a ľudí, ktorých delí na hriešnych a dobrých, ho privádza k spomienkam na starobylý, elegantný svet – starú meštiansku komunitu.

K nej sa viažu prírodné intermezzá, ktoré dokresľujú atmosféru mesta. Osobitne ide o motív impresionistickej záhrady, kde rodinná spoločnosť stoluje a svojou komunikáciou pripomína postavy z Čechovových drám. Pokojná rodinná minulosť i spôsob života sa odvtedy zmenili.

Čas románu trvá zhruba štyri týždne. Na jeho začiatku sa Šaňo skontaktuje s nekonvenčným, slobodným človekom – bezdomovcom Hugom. Tento motív vypovedá o potrebe človeka vyrozprávať sa. Obidvaja majú na to hlboký, ale rôzny dôvod.

V spomienkach prejdú svojimi životmi každý iným spôsobom: Šaňo najmä vnútorným monológom a Hugo priamym rozprávaním. Hugova reč je originálna, plná sentencií, zdôraznené je jeho slobodné myslenie.

Šaňo má v sebe istú zdržanlivosť, neúprimnosť, strach i zbabelosť. V ťažkých rozhodovaniach sa konfrontuje so svojimi už mŕtvymi príbuznými, ako by problém riešili oni.

Výpoveď o sebe i dobe

Obaja spomínajú, ich výpoveď o sebe a o dobe je vecná, miestami sa pokúšajú o humor, ale viac ide o iróniu a sarkazmus. Spomienky vnášajú do románu udalosti z čias komunizmu, vstup vojsk v roku 1968, cesty za železnú oponu, normalizáciu, „výmenu kabátov“, čas po novembri 1989.

V knihe sú zväčša publicistickým spôsobom nakopené všetky „aktuálne“ veci nedávneho i súčasného obdobia. O dobe sa hovorí väčšinou priamo, nie konaním postáv, hoci ony sú dobre charakterizované.

Najzaujímavejšia je epizódna postava Klementíny s vizionárskymi schopnosťami, ktorá je po drastickej osobnej skúsenosti nositeľkou základných posolstiev knihy. Rodinné témy a motívy sú lepšie než obraz politických udalostí.

Vo svojej podstate je to kniha nostalgická, smutná, až pochmúrna. Šaňovi sa Hugo stratí, rozprávanie o minulosti a posudzovanie súčasnosti sa uzatvára. Tretia časť je číselne označená nulou a verbálne slovom Prázdno.

Vcelku dobrú knihu, žiaľ, kazí väčšie množstvo rôznorodých gramatických nedostatkov, štylistických ťažkopádností a klišéovitých výrazov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Rozprávkové tankovanie
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 18 113
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 923
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 441
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 391
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 381
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 556
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 914
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 6 893
  9. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 5 142
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 902

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Privatbanka bola pre Kočnera kľúčová, bola pri Bonaparte aj pri Technopole

Obchodoval aj s ďalšími, od Tatra banky kúpil pohľadávky.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Ako sme sa dostali až sem? Kto nechal Kočnera vyrásť

Čo majú spoločné Kočnerove kauzy?

Komentár Zuzany Kepplovej

Bez základnej spravodlivosti politický život len predstierame

Zažívame nebezpečné časy, keď sa priam objedáme prísľubmi spravodlivosti.

Neprehliadnite tiež

Slovenskí hudobníci majú špeciálny obal albumu. Kreslil ho autor komiksu o Nickovi Caveovi

Pospiš, Sillay, Nikitin a ich spolupracovníci vydávajú novinku Spev tebe.

RECENZIA

Pomáhal Židom a nerobil to zadarmo. Aký je film o neznámej komunistickej svini?

Vo filme Toman hrá titulnú postavu Jiří Macháček.