Ženy sú oveľa zverskejšie, ako sa zdá

Rozhovor s Luciou Dovičákovou, ktorá rada rozbíja stereotypné zmýšľanie o ženách.

Lucia Dovičáková (1981) – vlani získala cenu Nadácie Tatrabanky za výstavu Márnosť desivá v bratislavskej galérii Krokus. V roku 2006 bola finalistkou Ceny Oskára Čepana. Je absolventkou Fakulty umení v Košiciach, kde žije a tvorí.(Zdroj: JURAJ BARTOŠ, ARCHÍV L.D.)

Kedysi ju pedagógovia kritizovali, dnes kunsthistorici vravia, že „zlú maľbu“ používa LUCIA DOVIČÁKOVÁ zámerne. Ironicky sa naváža najmä do žien. Bratislava jej nechýba - ostala žiť v Košiciach, kde každý deň chodí do práce a večer maľuje.

Je pre vás výhodou, že tvoríte v Košiciach?

„Ja to považujem za výhodu, preto som odtiaľ neodišla. Nechýba mi ani väčšie množstvo vernisáží, aké je v Bratislave, skôr by ma unavovali. V Košiciach to teraz žije dostatočne – a nemusím riešiť žiadne zložité vzťahy a 'dobré kontakty'. Jedinou nevýhodou je, že si nenájdem lepšie platenú prácu a že mi do Bratislavy odišlo množstvo kamarátov.“

Ste absolventkou ateliéru súčasnej maľby, ktorý viedol Rudolf Sikora. Aký vplyv to na vás malo?

„Najviac ma ovplyvnili spolužiaci – boli sme veľmi silný ročník, vlastne všetky známe košické mená – Vasilko, Sirka, Čerevka, Makara a ďalší. Pedagóg bol super v tom, že nám dal voľnú ruku. Navyše – škola ovplyvní vývoj umelcov iba do tej miery, do akej jej to sami dovolia. Napríklad ja som vždy inklinovala k malým formátom, hoci u nás sa kládol dôraz na čosi väčšie, veľkorysejšie.“


sm-0105-016-sestry.rw_res.jpg

Sestry, akryl na plátne, 2008, 50 x 50 cm

laprobleme_res.jpg

La Probleme, 2011, 50 x 60 cm

Na rok ste odišli na bratislavskú VŠVU, v čom sa líši od košickej školy?

„V bratislavskom ateliéri Antona Čierneho sme veľa konzultovali. Každú prácu sme rozobrali zo všetkých uhlov až celkom do hĺbky, čo sa mi mimoriadne páčilo. Bratislavskí študenti sú ohromne rečovo zdatní – vedia sa za svoju prácu postaviť a aj si ju slovne obhájiť. U nás sa na to nekládol dôraz – vždy stačilo pár slov.“

Je pre umelca dôležité, aby vedel o svojich dielach rozprávať?

„Nie je to nevyhnutnosť, ale ak to nevie, môže to byť nevýhoda. Je dôležité vedieť povedať aspoň čosi. Mne to veľmi nejde a vnímam to niekedy ako hendikep. O dielach by však mali rozprávať najmä kurátori či galeristi.“

Občas robíte aj s videom, maľba je však dominantná.

„Kedysi som sa chcela venovať iba videu. Veľa ľudí mi hovorilo, že maľovať neviem, že to nie je zrovna moja silná stránka. Keď sa na tie veci pozriem spätne, musím im dať za pravdu. V princípe je to tak istým spôsobom dodnes.“(smiech)

Takže nie schválne využívate „zlú maľbu“?

„Maľovať a kresliť sa dokáže naučiť každý – nie je to nič ťažké, stačí si nad to sadnúť. Ja však nevidím zmysel v tom, že by som sa mala snažiť o čosi dokonalé, hyperrealistické. Som netrpezlivý človek. Snažím sa urobiť obraz tak, aby bol čitateľný – aby bolo jasné, čo chcem povedať. Kategória zlej maľby a zlej kresby sa mi páči. Nie že by som neskúšala pracovať aj iným spôsobom – na škole mi občas bolo ľúto, keď ma kritizovali. Ale nemala som z toho dobrý pocit.“

sm-0105-016-neliz.rw_res.jpg

Nelíž tanier, 2009, 55 x 45 cm

cajnik_res.jpg

Čajník, 2009, 60 x 70 cm

Prečo maľujete ženy tak ironicky?

„Ženy hrajú formu. Ale to len preto, lebo sú k tomu vedené spoločnosťou. Stále sú mýtizované ako víly, bohyne, osudové ženy, obetavé matky. Zaujíma ma ich potláčaná hysterickosť či nejasnosť – nikdy nie sú ani áno, ani nie. Navyše, myslím, že sú oveľa vášnivejšie, zverskejšie a vulgárnejšie, ako sa naozaj prejavujú. Nerobím si zo žien posmech - napríklad skutočne obdivujem ženy, ktoré vedia byť dámami. Skôr nemám rada, keď sa nevedia prirodzene prejaviť, lebo sú zviazané stereotypmi.“

Je vo vašich východiskách feminizmus?

„Nie – to vôbec. Len veľmi rada veci okolo seba rozoberám a analyzujem. Samozrejme, prešla som si všetky základné diela o feminizme či rôzne gendrové teórie – no ony nie sú mojím východiskom. Nemusíte sa o tom dočítať v knihe, aby ste si uvedomili, že v istom veku sa pre dievčatá skrátka všetko zmení – už nemôžu ani len grgať a prdieť, ani sedieť s rozkročenými nohami, lebo sa to nepatrí. Je im to dennodenne vtĺkané do hláv – robia sa z nich princezničky, čo pre mnohé môže byť zdrvujúce.“

Provokujete vedome?

„Nemyslím si, že by som svojimi maľbami niekoho zámerne pohoršovala. Väčšinou keď maľujem sa nesnažím povedať, čo je správne, ale spýtať sa, či je správny pohľad, ktorý máme zafixovaný ako správny. Napríklad obraz Diany – bohyne lovu. Vždy bola zobrazovaná ako krehotinka kráčajúca po lese s ladne spojenými nohami. Predstavte si, že takto by utiahla dvoch veľkých psov a poľovala - absurdné. Istým spôsobom provokujem vedome. Diane som napríklad dala zarastené pohlavie – nemusíme sa predsa hrať na hollywoodske filmy, kde majú aj stredoveké ženy perfektný mejkap. Ide tam iba o maličkosť – má rozkročené nohy. Hoci nič nevidno, pre dámu je to neslušné.“

diana_upr_res.jpg

Diana, 2010, 130 x 130 cm

Vaše ženy majú často dlhé vrkoče, prečo?

„Je to symbol puta, ktoré ženy zväzuje. Môžu ho kedykoľvek prestrihnúť, ale z nejakého dôvodu to neurobia. To puto pritom môže byť pozitívne i negatívne – často ho používam ako čosi, čo bráni ženám hovoriť, alebo im bráni v pohybe.“

Keď skončíte so ženami, prídu na rad muži?

„Rada by som – ale nevidím do nich. Nemyslím si pritom, že by boli medzi nami obrovské rozdiely. Mužom som však nikdy nebola a preto neviem, aké to je.“

Viac ukážok diel nájdete na webovej stránke Lucie Dovičákovej >>

sm-0105-016-sukna.rw_res.jpg

Sukňa, 2011, 135 x 135 cm

sm-0105-016-zrkadlo_vintage.rw_res.jpg

Zrkadlo, 2011, 130 x 100 cm

matky-a-manzelky_res.jpg

Matky a manželky, 2008, 60 x 50 cm

svokrine_jazykyjpg_res.jpg

Svokrine jazyky, 2009, 85 x 75 cm

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  6. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  9. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 432
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 569
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 875
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 740
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 750
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 864
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 945
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 1 840
  9. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 819
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 616

Téma: Rozhovory z denníka SME


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal skroteným rasizmom,

DOMOV

Poisťovne otočili. Dopoludnia sa vakcína platila, popoludní nie

Dve z troch poisťovní tvrdia, že očkovanie proti osýpkam preplatia.

Neprehliadnite tiež

Slovenská literatúra? Je to ako umývať vysoké okná špongiou na krátkej tyči

Keby sme hlbšie ovládali Freudov systém, písali by sme lepšie o minulosti.

Teroristický útok vo vlaku nevyšiel, Eastwood má tému na ďalší hrdinský film

Mladíci zachránili cestujúcich na trase Amsterdam - Paríž.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop