Prepadnutie
L' Assaut, 95 minút
Scenár: Simon Moutairou, Julien Leclercq
Réžia: Julien Leclercq
Kamera: Thierry Pouget
Účinkujú: Vincent Elbaz, Grégori Derangère, Mélanie Bernier, Philippe Bas, Aymen Saïdi, Marie Guillard, Mohid Abid a ďalší.
Premiéra 5. januára 2012
Na Štedrý deň v roku 1994 unieslo islamské teroristické komando lietadlo linky Air France, pripravené na let z Alžíra do Paríža. Trojdňovú rukojemnícku drámu prostredníctvom médií sledoval celý svet. Únos ukončil rázny zásah francúzskej jednotky.
Udalosti oživil mladý francúzsky filmár Julien Leclercq vo svojej dráme Prepadnutie. S rozpočtom 4 milióny eur vznikol film, ktorý je vítanou zmenou a osviežením kín, obsadených takmer bez výnimky veľkorozpočtovou hollywoodskou zábavou.
Jasná reč emócií
Snímka už v roku 2010 získala ocenenia na festivaloch, no do francúzskych kín sa dostala až vlani. Jej predloha sa opiera o silu faktov. Citlivo, dôvtipne rekonštruuje autentické udalosti a podáva ich v strohej, obrazovo štylizovanej, mimoriadne pôsobivej podobe.
Rozprávanie nepracuje s prekvapivou pointou, neprináša zvraty ani šokujúce odhalenia. Jeho pútavosť sa zakladá na presnom, účinnom vytváraní nálady a atmosféry. Ich prostredníctvom nám umožňuje spoznať a precítiť hrôzu útoku. Nerezignuje ani na racionálnu stránku. Vykresľuje zmätené, chvíľami priam naivné myslenie teroristov, ale i cynický pragmatizmus politikov.
Atmosféra nad príbeh
Film má tri dejové línie. Prvá sa odohráva v unesenom lietadle a sústreďuje sa na únoscov a pilotov. Druhá rozpráva o krízovom štábe a o politickom riešení situácie. Tretia je o špeciálnej zásahovej jednotke. S ňou sa spája i motív súkromného života jedného z jej členov. Emocionálna pôsobivosť je podčiarknutá dobrým výberom a režijným vedením málo známych, no presvedčivých hercov. Postavy nie sú plochými figúrkami, za každou cítime jej vlastný príbeh.
Obraz kameramana Thierryho Pugeta sa vyznačuje detailmi a polocelkami, potlačenými farbami a kontrastom. Čierna a biela s občasnými náznakmi červenej či modrej aj bez digitálneho čarovania skvele navodzujú a zdôrazňujú napätie i tragiku. Podobne strohá, no účinná je i filmová hudba Jeana-Jacquesa Hertza a Françoisa Roya.