
Zuzana Čižmárová. FOTO - ARCHÍV Z. Č.
projektov nových ľudí. Patrí k nim aj ZUZANA ČIŽMÁROVÁ.
Hneď prvé profesionálne stretnutie so svetovou kinematografiou bol americký veľkofilm Pacemaker. Aké to bolo?
„Pracovné stretnutie s filmom je vždy vzrušujúce, hoci európska filmová produkcia je odlišná od americkej.“
Ako ste sa dostali k tej práci?
„Je to vďaka zmeškanému vlaku. V tom nasledujúcom som sa zoznámila s človekom, ktorý mi dal kontakt na toho správneho manažéra, a ten ma posunul až k výrobe tohto filmu. Zrazu zo mňa bol architektonický návrhár filmovej scény.“
S kým ste spolupracovali?
„Mojím bezprostredným šéfom bol nositeľ Oscara za scénu Leslie Dilley. Podpísal sa pod filmy Hviezdne vojny, Votrelec či Priepasť.“
Po Pacemakerovi prišiel film Highlander. Keď ste uvideli svoje meno vo filmových titulkoch, na čo ste si spomenuli?
„Na neskutočný virvar, lebo pracovať na pozícii set designera je ozaj drina. Všetci od vás neustále dačo chcú a trhajú vám výkresy z ruky, lebo všetko treba nakresliť a postaviť rýchlo. Pohľad na svoje meno v titulkoch filmu - to je malá odmena za množstvo hodín a stresov, ktoré človek strávi pri jeho tvorbe.“
A Polanského Pianista?
„Tento francúzsko-poľsko-nemecký film bol trocha iný. Práca na ňom bola azda pokojnejšia, ale opäť to bola vynikajúca skúsenosť. V nemeckom štúdiu Babelsberg pri Berlíne som sa síce narobila, ale opäť som sa stretla s perfektnými odborníkmi, akými bol napríklad produkčný designer Allan Starski, nositeľ Oscara za film Schindlerov zoznam. Film je založený na autobiografickom rozprávaní poľského klaviristu Szpilmana počas druhej svetovej vojny. Je to úplne odlišný film od prevažujúcej americkej produkcie.“
Podieľali ste sa však aj na filme, ktorý nakoniec nevznikol?
„Nie všetky filmy sa dostanú na plátna kín. Takým bol napríklad jeden z nespočetných filmov americkej produkcie Age of Aquarius, zobrazujúci vojnu v Bosne a Hercegovine, kde mal hlavného protagonistu hrať Harrison Ford. Na tvorbe tohto filmu sme strávili mnoho mesiacov práce - a zrazu bol koniec! Z minúty na minútu sa jeho výroba zastavila.“
Prečo?
„Došlo ku konfliktu medzi režisérom, produkciou a predstaviteľom hlavného hrdinu. Bolo nám to ľúto. Je však príjemné, že sa môžeme vrátiť domov a pokračovať v bežnom profesnom živote.“
To je v akom?
„V klasickej architektúre.“
Vymýšľate, ako budú vyzerať domy?
„Áno.“
Netrvá stavanie domov dlhšie?
„To teda trvá. Spolupodieľala som sa tiež na projektovaní niekoľkých administratívnych budov, interiérov, súkromných domov a víl a rozličných iných projektov. Aj to je krásna práca.“
Je pre vás dominantný film či klasická architektúra?
„Keby mi prišla akákoľvek profesne zaujímavá ponuka - či už je to film alebo čokoľvek iné - nebola by som proti.“
Čo si myslíte o budúcnosti slovenskej kinematografie?
„Ak sa vytvoria priaznivé podmienky pre vznik slovenských filmov, budeme ich mať viac. Tak je to aj s nakrúcaním zahraničných štábov. Keď ponúkneme zaujímavé podmienky zahraničným producentom, veľa našich odborníkov nájde uplatnenie pri ich výrobe.“
Autor: EVA KRAJMEROVÁ