ZUZANA ČIŽMÁROVÁ SA PODIEĽALA NA VZNIKU SLÁVNYCH SNÍMOK PACEMAKER, HIGHLANDER A PIANISTA

Zo zmeškaného vlaku k filmu

Hoci slovenská kinematografia už viac ako desať rokov bojuje o to, aby úplne nezanikla, z času na čas sa u nás objavia svetoví filmoví producenti. Nie, aby podporili nejaký slovenský film, ale skôr pre to, aby si prizvali k výrobe medzinárodných filmových


Zuzana Čižmárová. FOTO - ARCHÍV Z. Č.

projektov nových ľudí. Patrí k nim aj ZUZANA ČIŽMÁROVÁ.

Hneď prvé profesionálne stretnutie so svetovou kinematografiou bol americký veľkofilm Pacemaker. Aké to bolo?

„Pracovné stretnutie s filmom je vždy vzrušujúce, hoci európska filmová produkcia je odlišná od americkej.“

Ako ste sa dostali k tej práci?

„Je to vďaka zmeškanému vlaku. V tom nasledujúcom som sa zoznámila s človekom, ktorý mi dal kontakt na toho správneho manažéra, a ten ma posunul až k výrobe tohto filmu. Zrazu zo mňa bol architektonický návrhár filmovej scény.“

S kým ste spolupracovali?

„Mojím bezprostredným šéfom bol nositeľ Oscara za scénu Leslie Dilley. Podpísal sa pod filmy Hviezdne vojny, Votrelec či Priepasť.“

Po Pacemakerovi prišiel film Highlander. Keď ste uvideli svoje meno vo filmových titulkoch, na čo ste si spomenuli?

„Na neskutočný virvar, lebo pracovať na pozícii set designera je ozaj drina. Všetci od vás neustále dačo chcú a trhajú vám výkresy z ruky, lebo všetko treba nakresliť a postaviť rýchlo. Pohľad na svoje meno v titulkoch filmu - to je malá odmena za množstvo hodín a stresov, ktoré človek strávi pri jeho tvorbe.“

A Polanského Pianista?

„Tento francúzsko-poľsko-nemecký film bol trocha iný. Práca na ňom bola azda pokojnejšia, ale opäť to bola vynikajúca skúsenosť. V nemeckom štúdiu Babelsberg pri Berlíne som sa síce narobila, ale opäť som sa stretla s perfektnými odborníkmi, akými bol napríklad produkčný designer Allan Starski, nositeľ Oscara za film Schindlerov zoznam. Film je založený na autobiografickom rozprávaní poľského klaviristu Szpilmana počas druhej svetovej vojny. Je to úplne odlišný film od prevažujúcej americkej produkcie.“

Podieľali ste sa však aj na filme, ktorý nakoniec nevznikol?

„Nie všetky filmy sa dostanú na plátna kín. Takým bol napríklad jeden z nespočetných filmov americkej produkcie Age of Aquarius, zobrazujúci vojnu v Bosne a Hercegovine, kde mal hlavného protagonistu hrať Harrison Ford. Na tvorbe tohto filmu sme strávili mnoho mesiacov práce - a zrazu bol koniec! Z minúty na minútu sa jeho výroba zastavila.“

Prečo?

„Došlo ku konfliktu medzi režisérom, produkciou a predstaviteľom hlavného hrdinu. Bolo nám to ľúto. Je však príjemné, že sa môžeme vrátiť domov a pokračovať v bežnom profesnom živote.“

To je v akom?

„V klasickej architektúre.“

Vymýšľate, ako budú vyzerať domy?

„Áno.“

Netrvá stavanie domov dlhšie?

„To teda trvá. Spolupodieľala som sa tiež na projektovaní niekoľkých administratívnych budov, interiérov, súkromných domov a víl a rozličných iných projektov. Aj to je krásna práca.“

Je pre vás dominantný film či klasická architektúra?

„Keby mi prišla akákoľvek profesne zaujímavá ponuka - či už je to film alebo čokoľvek iné - nebola by som proti.“

Čo si myslíte o budúcnosti slovenskej kinematografie?

„Ak sa vytvoria priaznivé podmienky pre vznik slovenských filmov, budeme ich mať viac. Tak je to aj s nakrúcaním zahraničných štábov. Keď ponúkneme zaujímavé podmienky zahraničným producentom, veľa našich odborníkov nájde uplatnenie pri ich výrobe.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  3. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  4. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  8. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  9. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  10. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 549
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 487
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 472
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 750
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 660
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 966
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 969
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 413
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 927
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 489

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mika svoju kapacitu podľa SNS vyčerpal. Nahradiť by ho mohol Rezník

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop