Zreteľné siluety

Kniha Júliusa Pašteku prináša podobizne Goetheho, Kafku, Zweiga a ďalších po nemecky píšucich autorov. Texty písal v 50. a 60. rokoch ako knižné doslovy.

Július Pašteka: Nemecké siluety. Vydavateľstvo Petrus

„Franz Kafka je medzi nami,“ končí Július Pašteka svoj doslov k Procesu, ktorý bol prvým knižne vydaným Kafkovým dielom v slovenčine. Písal sa rok 1964, bol to čas krátko po prelomovej kafkovskej konferencii v Libliciach, po ktorej svetoznámeho pražského autora vtedajší režim zobral na milosť.

Doslov k Procesu je jedným z textov knihy Nemecké siluety (vydavateľstvo Petrus), ktoré literárny a divadelný vedec Július Pašteka napísal v 50. a 60. rokoch. Pravda, ako autor dodáva v závere, po okupácii Československa v roku 1968 bola aj liblická konferencia označená za zdroj „plazivej kontrarevolúcie“, ako nastupujúci normalizátori označovali násilne prerušený obrodný proces Pražskej jari.

Trilógia samoty

Vstup Kafku „medzi nás“, keď parafrázujeme názov Paštekovho textu, sprevádzala zasvätená, ale aj širšej čitateľskej verejnosti zrozumiteľná analýza nielen Procesu, ale aj ďalších dvoch diel „trilógie samoty“ - Zámku a Ameriky. „Odhalili situáciu moderného západného človeka v storočí úzkosti,“ píše Pašteka a zdôrazňuje, že samota Kafkových anonymných hrdinov nemá nič spoločné so samotou romantických protagonistov, ktorí sa do nej utiekali z najrôznejších dôvodov. „U Kafku je to univerzálny a trvalý stav ich existencie v odcudzenom svete.“

Hoci texty Paštekovej knihy vznikali príležitostne k slovenským prekladom diel po nemecky píšucich spisovateľov, tvoria kompaktný, akoby naraz napísaný celok. Pašteka poukazuje na podobnosti či rozdielnosti jednotlivých autorov a súvislosti s dobou, v ktorej väčšina z nich žila.

„Po roku 1933 sa hlavné ťažisko nemeckej literatúry presunulo do emigrácie, nik nechcel slúžiť vodcom tretej ríše,“ píše. Týkalo sa to aj Franza Werfela či Stefana Zweiga, a práve na ich príklade ukazuje (bez toho, aby súdil), ako rozdielne pôsobili dramatické udalosti pred a počas druhej svetovej vojny na osudy slávnych literátov.

Analógie malých národov

Keď vypukla vojna, Zweig sa cítil „neužitočný a osamelý ako nikdy v živote“ a jeho depresia vyústila do samovraždy. „Aj pacifista Werfel sa musel cítiť neužitočný a osamelý,“ píše autor, „no nezúfal, vydržal a tvoril.“ Bez osobného hrdinstva a ľudskej veľkosti by nemohol vytvoriť v čase nastupujúcej vojnovej apokalypsy román Štyridsať dní Musa Daghu o masovej likvidácii arménskeho obyvateľstva v diktátorskom Turecku spred dvadsiatich rokov. Analógia s tyraniou totalitného Nemecka sa priam núkala.

A ako sa neskôr ukázalo, nebola to len táto analógia. Keď v roku 1967 vyšiel slovenský preklad tejto Werfelovej knihy, technickou chybou vydavateľstva sa zabudlo na napísaný Paštekov doslov. Medzičasom prišiel rok 1968 a augustový vpád vojsk do Československa nečakane zaktualizoval tému románu o tragédii malého národa. „Stačilo iba pozmeniť názov doslovu a pridať zaktualizovaný podtitul a štúdia vyšla časopisecky nielen s literárnym poslaním, ale aj ako protiokupantský protest,“ píše Pašteka.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Legendárna Transsibírska magistrála
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 242
  2. Legendárna Transsibírska magistrála 6 034
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 907
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 411
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 434
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 975
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 865
  8. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 696
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 695
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 246

Hlavné správy zo Sme.sk

TRNAVA

Trnavskí policajti zastrelili muža, ktorý mal šéfovať bankomatovej mafii

Obeťou policajnej streľby v obci Opoj je 42-ročný Ján Golis.

DOMOV

Na policajtov útočili autom členovia bankomatovej mafie

Policajný prezident Tibor Gašpar informoval o incidente v obci Opoj.

KOMENTÁRE

A toto vám ako napadlo, pani Nicholsonová?

Kým Pašku musela schladiť Laššáková, Nicholsonovú poslal do reality Galko.

TECH

Teoretická astrofyzika dosiahla truiumf, našli kilonovu

Ďalekohľady zachytili prvý optický náprotivok zdroja gravitačných vĺn.

Neprehliadnite tiež

Horehronské spevy majú zápis v UNESCO. Čo pre to muselo Slovensko urobiť?

Vo svetovom kultúrnom dedičstve nemáme veľa zápisov. Na vine môže byť zložitý proces schválenia.

Môže byť z toho ešte aj Oscar. Herečka zo Slovenska stúpa ďalej

Film s Alexandrou Borbély zaujal americkú akadémiu.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Podarilo sa nemožné, nový film zachránil Hviezdne vojny

Nové Hviezdne vojny sa môžu stať filmom roka.

Katarína Kerekesová: Aj pavúky riešia ľudské poklesky

Animovaný seriál Websterovci bol dva roky len vo vývoji. Akú širokú cieľovku obsiahne?

Jan P. Muchow: Pri Beatles nevadilo, že nepoznali noty. Nikto ich neodsudzoval

Známy český skladateľ filmovej hudby si spomína, že ho režiséri zvykli žiadať, aby hudbou zachránil, čo oni nevedeli nakrútiť.