David Fincher: Že mám rád vyšinuté postavy? Mýtus!

David Fincher mal jeden dôvod, prečo sfilmovať prvú časť trilógie Millenium Stiega Larssona.

David Fincher (49) režisérsky debutoval v sci-fi Votrelec 3 (1992), nakrútil drsný triler Seven (1992), kultový Klub bitkárov (1999). Jeho filmy Podivuhodný prípad Benjamina Buttona (2008) a Sociálna sieť (2010) dostali šesť Oscarov.(Zdroj: ITAFILM)

Nakrúca temné filmy a nezvyčajné témy, hoci on sám si to nemyslí. Po premiére v Londýne David Fincher novinárom hovoril, prečo nakrútil remake filmu Muži, ktorí nenávidia ženy. Od štvrtka sa premieta aj v našich kinách.

Ako znášate tlak fanúšikov knihy a prvého filmu?

„Mám veľký rešpekt k tomu, čo vytvorili ľudia predo mnou, no nenechávam sa znervózňovať. Nakrútil som svoju verziu Larssona. Ako keď hráte šach: niektoré ťahy sú nevyhnutné, ale inak máte tisíce možností, ako hrať.“

Nerušili vás kritiky a predsudky pri práci?

„Nakrútiť film je drina. Trvá týždne a dosť stojí. Rozptyľovať sa dianím okolo by bolo nezodpovedné. Sústredil som sa na to, aby som urobil film podľa mojich predstáv, vynaložil som na to všetko úsilie. “

Nebáli ste sa obsadiť Daniela Craiga spojeného s Bondom?

„Myslím, že to, čo robí z Daniela takého dobrého Bonda – a pre mňa je to najlepší Bond v histórii – je, že vie byť autentický. Nie je to manekýn s revolverom, on tej ikone vdýchol život. Preto som sa nebál, vedel som, že neobsadzujem tvár, ale herca, ktorý je skvelý, a pritom sebakritický. Presne to som potreboval.“

Inak, nelákalo by vás režírovať bondovku?

„Neviem. Tú možnosť mi pred pár rokmi navrhli, zišli sme sa, hovorili o tom, ale nejako to nefungovalo.“

A čo trebárs komédia, muzikály?

„Existuje viacero spôsobov, ako robiť humor. Myslím si trebárs, že The Social Network je vlastne komédia. Alebo Klub bitkárov, ten stopercentne. Ale chápem, na čo sa pýtate, takže odpoviem: zábavné žánre áno a muzikály by som skúsil vyslovene rád.“

Ste známy starostlivosťou, s akou vyberáte hudbu.

„Starám sa o všetko. O hrnčeky na kávu, kostýmy, šperky, dozerám na technické vybavenie, kamery, svetlo, zvuk. Každý detail robí celok. Úlohou režiséra je ustrážiť to, čo bude divák dve hodiny sledovať, nemôže nič podceniť.“

Napriek tomu je u vás hudba dôležitá. Sociálna sieť za ňu dostala Oscara, tí istí autori skladali aj teraz.

„Toľko hudby ako v Mužoch som hádam v žiadnom inom filme nepoužil. Môže za to Trent Reznor. Veľmi skoro mi poslal nový track, pätnásť, možno osemnásť minút hudby. Išiel som do práce, púšťal si ju a okamžite mi napadali scény. Zvyšok dňa som prežil tým, že som si hovoril: tu pôjde auto a tu pôjde Lisbeth do bytu svojho opatrovníka, mal som ten film pred očami. A už ma to nepustilo. Prepadol som Trentovi (smiech).“

Nakrúcanie vo Švédsku ste nazvali najťažšou skúsenosťou v kariére. Prečo?

„To len niekto zveličil moje slová. Len sa líšilo od toho, čo poznáme z Hollywoodu. V Los Angeles je všetko špecializované, každý má na starosti jednu vec, pracujú s vami stovky ľudí. Vo Švédsku sú členovia štábu univerzálnejší, zvládajú i niekoľko profesií. Zaujímavá skúsenosť.“

Dobrá?

(úsmev) Vyžiadalo si to trošku kriku, ale zohrali sme sa. Väčšinu vecí sme nakrútili so švédskym štábom, len zopár sme si radšej zariadili sami – hlavne logistiku a dopravu. Keď sme sa vrátili do Los Angeles, pripadali sme si čudne. Všade karavany, vysielačky, veľa asistentov. Ako tak nad tým premýšľam, môj film je ozaj dosť švédsky.“

Ako ste znášali drsné počasie? Herci sa sťažovali, že im jazyk primŕzal k perám.

„Áno, neklamú. A aj im drkotali zuby. Raz sa mi zdalo, že mi niečo ruší zvuk v slúchadlách, také čudné cvakanie. To sú len Danielove zuby, povedali technici. Miatla nás i para vychádzajúca z úst. Keď sme dorábali detaily tvárí, prišla za mnou skriptka, že by si mal Daniel zapáliť. Ale ja si nemyslím, že by mal mať v tejto scéne cigaretu, hovorím. A ona, že sa mám pozrieť na monitor, má predsa pri ústach dym. Ale bol to dych.“

Fanúšikovia prvého filmu vám vyčítajú obsadenie Rooney Maraovej do úlohy Lisbeth.

„Pri castingu nám stálo pred štúdiom päťtisíc dievčat v čiernych legínsach. Preto sa o tom toľko písalo. Stavil by som sa, že na úlohu Marka Zuckerberga v Sociálnej sieti bol väčší nával, ale dievčatá v legínsach sú pre médiá stále atraktívnejšie. A Rooney? Do Sociálnej siete som ju bral ako dievča, ktoré okamžite zaujme. Musela byť zhovorčivá, sebavedomá, pôsobiť zrelo a žensky. Postava Lisbeth vyžadovala presný opak: mlčanlivé neisté dievča, tak trochu mimo. A veľmi neženské.“

Prečo teda Rooney a nie iná herečka?

„Vedel som, že Rooney zvládne zahrať čokoľvek, ostávalo len zistiť, či bude mať chuť Lisbeth ’vyrobiť’. Mala, takže naša spoločná práca spočívala v tom, že sme vyvažovali jednotlivé stránky osobnosti: viac toho a viac toho, dokážeš to? Dokázala. A ešte oveľa viac.“

Prečo ste sa vlastne do Millenia pustili?

„Ľudia si myslia, že som ho vzal, lebo ma bavia detektívky a vyšinuté postavy. To je mýtus, ja trilery nevyhľadávam. V Mužoch ma nezaujímal ani chlap s komorou plnou mučidiel, ani prípad sérií vrážd, ale vzťah ústrednej dvojice. Je atypický, preto som na Larssona kývol.“

Príbeh filmu sa začína aj končí na Vianoce. Ako ich prežívate vy?

„Myslíte, že keď nakrúcam úchylné veci, mám i úchylné Vianoce? (smiech)

Obrázok klasických Vianoc k vám nesedí.

„Máme normálne Vianoce. Ozdoby používam klasické, z papiera a staniolu. Žiadna oceľ (smiech).“

Bude pokračovanie Larssona?

„O tom rozhodnú diváci. Ale keby to záviselo odo mňa, pokojne. Začneme zajtra?“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 000
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 864
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 059
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 414
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 896
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 267
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 089
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 620
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 763
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 725

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

BLOG TRANSPARENCY

Keď biznis v zdravotníctve roztočí bývalý šéf daňovákov

Doktor Kostka nebol jediný, komu v posledných rokoch darilo.

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop