Keď prejdete okolo Čejku, zavlní sa a zatrasie. Úplne najnovší Čejka je totiž niekoľkometrová maľba na vzdušnom japonskom papieri, nainštalovaná na autoservisnom zdviháku.
Má viacero výnimočných vlastností. Okrem toho, že dominuje priestoru, je aj priehľadná a dá sa na ňu pozerať spredu, zozadu a vlastne aj zvnútra.
Je taká čerstvá, že ju inštalovali ešte vlhkú a nestihla ani dostať meno. Zostáva teda tajomstvom, ale možno je to jeden z obľúbených autorových motívov – dievčina alebo aspoň niektorá jej časť.
Všetky ostatné práce na výstave ... nové pozorovania sú už klasické Čejkove lino– a drevorytiny. Priamočiara expresivita má očarujúce retro vyznenie zvlášť v čiernych grafikách a pokiaľ sa techniky týka, treba si vychutnať viacfarebné drevorezy.
Výstava sa dá zbehnúť rýchlo, ale neodporúčam to. Okradli by ste sa o mnoho a mnoho vrstiev originálneho humoru a energie sveta, do ktorého sa už pravdepodobne nebude dať nikdy vstúpiť, keďže diela Pala Čejku dostávajú nohy a krídla a končia nevedno kde.
Woodstock
Takisto sa vzpierajú akejkoľvek kunsthistorickej analýze, v podstate by bola zločinom. Aj preto by ideálnym stvárnením linocutov a woodcutov bola živá čejkovská akcia na spôsob Pecha Kucha Night a najradšej i Day.
Môžeme si len predstavovať, akú hudbu na hranici počúvateľnosti by autor ako DJ pustil k Srdečnej mechanike s jednou okysličenou a druhou odkysličenou príšerou v komorách, aký roquefortský zvuk by dostal zo svojej trúbky pri spleti energií s názvom Dvaja na štyroch (ale možno len rád ryje zamotané veci), a čo by s bleskovou jasnozrivosťou spoetryzoval pri spätnom pohľade na Vplyv tohto na hento a tamtoho na toto.
Tvrdohlavo svoj
Česi radi Čejkovej tvorbe prisudzujú niečo váchalovské, ale lichotivá paralela je založená skôr na vášni pre grafiku, literatúru a poéziu, než na analýze výtvarných prác.
Josef Váchal bol po celých šesťdesiat rokov svojej tvorby ovplyvňovaný rôznymi štýlmi a v tomto smere, nech už bol akokoľvek geniálny a vo svojej genialite neuznaný, nikdy nezískal vyhranené umelecké vyjadrenie. Grafika Pala Čejku je oproti tomu tvrdohlavo, nástojčivo svoja a vždy priamočiaro spojená s jasnou myšlienkovou koncepciou. Tento základ si preto oprávnene pýta ešte vysokú stavbu.
Autor: Ada Jung