Zakladateľ slovenskej žurnalistickej a reportážnej fotografie zachytával život na ulici, povojnové roky či príbehy repatriantov, ale hlavne Bratislavu a Tatry.
V polovici januára bola v Slovenskej národnej galérii derniéra úspešnej výstavy Nové Slovensko, na ktorej bolo vystavených aj vyše štyridsať fotografií Viliama Malíka (21. 11. 1912 - 19. 1. 2012). Touto výstavou sa symbolicky rozlúčil so Slovenskom a dobou, v ktorej vyrastal, ktorú dokumentoval a ktorej stopy zachoval pre nás vo svojich fotografiách.
Na vernisáži koncom júna ešte všetkých udivoval sviežimi spomienkami na svoje fotografické začiatky. Fotografoval vlastne do posledných dní života. Štyri dni po výstave Nové Slovensko zomrel.
Malík sa dostal k fotografovaniu na Obchodnej akadémii v Bratislave v rokoch 1928 - 32. Z prvej výplaty si kúpil fotoaparát. Odborne vyrastal vo fotoklube YMCA pod vedením Miloša Dohnányho, s ktorým aj v budúcnosti najviac vystavoval. Od roku 1936 fotografoval a filmoval pre Československú tlačovú kanceláriu.
O tých časoch hovoril: „Nevyvolané filmy som posielal polnočným vlakom do Prahy. Ráno už boli v ponuke pre československé médiá." Jeho témami boli život na ulici, práca, portréty, krajina, kroje a hlavne Bratislava a Tatry.
Postupne sa stal fotožurnalistom so sociálnokritickým cítením, schopným zachytiť neopakovateľný okamih. Série fotografií z povojnových rokov a príbehy repatriantov mu priniesli medzinárodné uznanie.
Vzácnu časť Malíkovej tvorby tvoria autentické fotografie architektúry, často z procesu stavby či jej búrania. Tieto fotografie sa dostali do najvýznamnejších kníh dokumentujúcich obdobie medzivojnovej modernej architektúry.
Boli súčasťou kolekcie slovenskej architektúry 20. storočia vystavovanej vo Viedni, Mníchove, Zürichu i Benátkach. Jeho film a fotografie z výstavby prvého Pamätníka M. R. Štefánika boli podkladom pre realizáciu nového monumentu pred SND.
Slovenská národná galéria pripravuje na november 2012 jeho výstavu k nedožitej storočnici. "Bol jedným z prvých, aj keď len poloprofesionálnych fotoreportérov na Slovensku a zrejme aj prvou významnou postavou slovenského fotožurnalizmu," povedal o ňom kunsthistorik Aurel Hrabušický.