SME

Tak blízko k ďalekému dátumu

Nezačali sme hľadaním priestoru, ale budovaním zbierky, hovorí Katarína Hubová o prvom kroku k vzniku múzea dizajnu.

Katarína Hubová, riaditeľka Slovenského centra dizajnu.Katarína Hubová, riaditeľka Slovenského centra dizajnu. (Zdroj: SME – GABRIEL KUCHTA)

Odvčera môže Slovenské centrum dizajnu (SCD) podľa doplnku svojej zriaďovacej listiny vytvárať zbierky. Jeho riaditeľka KATARÍNA HUBOVÁ to považuje za prvý oficiálne uznaný krok k zriadeniu múzea dizajnu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kedy by mohlo začať na Slovensku naplno fungovať múzeum dizajnu, o ktoré sa už dlhodobo usilujete?
„Ak všetko dobre pôjde, tak niekedy v rokoch 2015 až 2016.“

Prečo ste potom nazvali verejnú diskusiu, ktorú ste zorganizovali pred pár dňami, tak optimisticky – Slovenské múzeum dizajnu v roku 2012?
„Ten názov nebol celkom od veci, v tomto roku je totiž zasa raz veľká šanca, že sa položia oficiálne základy vzniku múzea. O jeho založenie sa usilovalo niekoľko generácií, prvé pokusy sa viažu k existencii Školy umeleckých remesiel ešte v 30. rokoch. Vtedy už veľa nechýbalo, a myslím, že aj teraz sme veľmi blízko k jeho vybudovaniu.“

SkryťVypnúť reklamu

Terajšia šanca sa zrodila koncom roku 2010, keď sa ministerstvo obrany zbavilo bratislavských Hurbanových kasární a získal ich rezort kultúry. Vy osobne ste boli iniciátorkou myšlienky, aby sa areál zmenil na multifunkčné kultúrne centrum, no po počiatočnej eufórii nastalo na dlhší čas ticho. Prečo?
„Ministerstvo kultúry, ktoré tam chcelo pôvodne sústrediť viaceré inštitúcie vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti, dostalo nakoniec objekt od armády až vlani v júni, dovtedy nemohlo nič robiť.“

Medzičasom sa uskutočnila výstava Dvadsať rokov Slovenského centra dizajnu, kde na jednom z diskusných fór zaznela výzva grafického dizajnéra Ľubomíra Longauera na urýchlené vybudovanie múzea.
„Áno, a tam sme sa aj dohodli, že požiadame o doplnok do zriaďovacej listiny SCD, aby sme mohli začať budovať zbierku budúceho múzea s víziou, že je tu reálny aj priestor kasární. Súčasne sme ponúkli ministerstvu spoluprácu pri riešení koncepcie využitia kasární.“

SkryťVypnúť reklamu

To ste nemohli zbierať exponáty bez ministerského povolenia?
„Nie je trestné vytvárať zbierky v rámci zachovania kultúrneho dedičstva, ale už sme mali skúsenosť s jedným z predchádzajúcich vedení ministerstva, keď nám to vyčítali. Pritom vieme o veciach, ktoré treba akútne zachrániť, a tak sme tú zbierku, samozrejme, budovali. Pred týždňom nakoniec minister Daniel Krajcer podpísal doplnok našej zriaďovacej listiny o zberateľskej činnosti s platnosťou od 1. februára. Súčasne je to prvý oficiálne uznaný krok k zriadeniu špecializovaného múzea.“

Koľko a akých predmetov máte zatiaľ v zbierke?
„Prevažuje grafický dizajn zo zbierky, ktorú nám venoval Ľubomír Longauer, je to asi tritisíc kusov. Základom je jeho bohatý archív, pričom oslovil aj svojich kolegov, ktorí mu prispeli do zbierky. Odovzdal nám to teraz v januári. Takisto bez nároku na honorár nám veľa vecí dal dizajnér a zberateľ dizajnu Maroš Schmidt, svoj archív nám chce darovať kunsthistorička Iva Mojžišová. A máme prísľuby od priemyselných firiem, s ktorými spolupracujeme aj v rámci Národnej ceny za dizajn, že nám venujú svoje výrobky, len čo budeme mať priestor na ich uskladnenie.“

SkryťVypnúť reklamu

Kedy ho teda budete mať?
„Stále si myslím, že by to mohlo byť takmer okamžite, niekoľko miestností v kasárňach je vo vyhovujúcom stave. Bolo by fajn, keby sa už niektoré aktivity budúceho múzea takto rozbehli, ľudia by sa tam postupne naučili chodiť.“

Kto je teraz vlastne na ťahu?
„My, teda tie inštitúcie, ktoré by sa tam mali presťahovať. Do 6. februára každá odovzdá svoju predstavu, od čoho sa potom bude odvíjať rozdelenie štvorcových metrov a nejaké ideové zameranie ako podklad pre architektov, ktorí pripravia plán rekonštrukcie kasární. Tá by sa mala začať na budúci rok.“

Aký je váš koncept?
„Máme predstavu komplexnejšieho riešenia múzea, kde by boli stále expozície, aktuálne výstavy, kabinety slúžiace na študijné účely či na prezentovanie osobností, autorského dizajnu, študentských prác, ďalej priestory pre workshopy či aktivity rôznych neziskových organizácií, inkubátor, čitáreň a podobne.“

SkryťVypnúť reklamu

Dizajn je príliš široký pojem, podľa akého kľúča budete postupovať pri jeho zhromažďovaní?
„Základné delenie je jasné - grafický, priemyselný a architektonický dizajn, priestor dostane, samozrejme, aj úžitkové umenie blízke remeslám, mnohé z nich majú znaky dizajnu. Asi nebudeme exponáty deliť podľa materiálu, ako je to bežné v existujúcich svetových múzeách, ale skôr podľa funkcie – účelu, podľa štýlu života, celý deň sa predsa dá zdokumentovať dizajnom. Z časového hľadiska chceme zmapovať minimálne 50. až 80. roky, uvidíme, čo sa nám podarí ešte zozbierať. Z oblasti komunikačného dizajnu sa chceme zamerať napríklad aj na webové stránky či televíznu grafiku - elektronické médiá.“

Ale dizajn, to sú napríklad aj lokomotívy.
„Dopravný dizajn mal v minulom storočí u nás veľmi dobrú pozíciu, samozrejme, rátame aj s ním. Pravda, lokomotívy napríklad do Hurbanových kasární nedáme, tie asi budú v Múzeu dopravy, ale nejaké transportné prostriedky si viem predstaviť na veľkom nádvorí, alebo budú prezentované iným spôsobom.“

SkryťVypnúť reklamu

V čom máte zatiaľ pri tvorbe koncepcie najmenej jasno?
„V architektúre, s tou sa až tak nezaoberáme, no keďže architektúra nie je zastúpená žiadnou inštitúciou v rámci ministerstva, chceme ju v múzeu mať. Riešime to so širším okruhom spolupracovníkov, ktorí odborne tému spracujú a bude k nej určite ešte diskusia.“

Môže ešte niečo ohroziť vznik múzea dizajnu v Hurbanových kasárňach?
„Minister opakovane deklaroval, že múzeum bude práve tam, o inom koncepte neviem. Som opatrná optimistka. Zvolili sme, myslím, správny postup, že sme nečakali na priestor, ale začali sme od zbierania a skladovania exponátov. Teraz sa priestor našiel, a ten zasa našiel nás, pripravených a rozbehnutých.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  2. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  3. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  4. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  8. Keď sa z brigády stane kariéra
  1. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  2. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  3. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali?
  4. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  6. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  7. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 13 575
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 12 511
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 5 544
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 065
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 811
  6. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali? 2 575
  7. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 2 363
  8. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 240
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  2. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  3. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  5. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  6. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  7. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  8. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 20 664
  2. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 13 841
  3. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 371
  4. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 10 240
  5. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 7 610
  6. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 7 574
  7. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 5 110
  8. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 4 952
  1. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  3. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  4. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  5. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  6. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  7. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  8. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
SkryťZatvoriť reklamu