Pocta čiernemu pasažierovi

Hra Ako naučiť meštianskeho psa poslušnosti je mienená ako pocta Sándorovi Máraiovi, a trochu aj ako špás s koreňmi jeho pôvodu.

Szilvia Kiss a Alena Ďuránová v predstavení o Sándorovi Máraiovi.(Zdroj: FOTO – DF)

Hra Ako naučiť meštianskeho psa poslušnosti je mienená ako pocta veľkému spisovateľovi, a trochu aj ako špás s koreňmi jeho pôvodu.

Premiéru mala hra o košickom rodákovi Sándorovi Máraiovi v štúdiu košického divadla Thália ešte v decembri. V piatok bola jedna z repríz aj v bratislavskej Dizajn factory.

info
Recenzia / Divadlo

Silvester Lavrík a Anna Vlčková-Strachan: Ako naučiť meštianskeho psa
poslušnosti / A polgári kutya nevelése

Dramaturgia, preklad: Margit Garajszki
Hudba: Franz Liszt, Rudolf Pepucha
Scénografia, grafika: Richard Lavrík
Kostýmy: Barbora Peuch
Réžia: Silvester Lavrík
Účinkujú: Szilárd Petrik, Alena Ďuránová, Szilvia Kiss, Tamás Gál, Vlado Zboroň, Ludwig Bagin, Csilla Tarr/Tatiana Poláková

Z Košíc do Európy

Sympatická scéna z drevených debien načrtáva útroby vlaku z čias prvej republiky - vzadu sklad, vedľa batožinový priestor, v popredí kupé, možno reštauračný vozeň. Nad všetkým je videoprojekcia, v ktorej sa na úvod objavujú známe tváre nášho súčasného kultúrneho života a hovoria o ňom. Obrazovka sa následne mení na titulkovacie zariadenie (nedostatočne synchronizované).

Na scéne sa medzitým vlak pohýna. Cestuje sa z Košíc do Európy – obrazne aj doslova (Márai o tom vedel svoje už po vojne). Pasažieri sú nasledovnej fajty: nešťastný novomanželský párik sprievodcu s čašníčkou, maďarský poslanec, slovenský roduverník, vášnivá čitateľka Máraia a on, veľký spisovateľ so svojou múzou, manželkou Lolou.

Štekaj, sadni, ľahni!

Situácia sa komplikuje, keď vlak zastavuje v margecianskom tuneli. Pokazil sa kotol alebo je opäť o jedného samovraha menej? Do Nemecka je ďaleko. Postavy si začínajú hľadať svoje miesto v príbehu o čiernom pasažierovi. Je ním spisovateľovo dielo, sprevádzané dielami iných autorov, ktoré opantalo mladú polemizujúcu Annu.

Štekaj, sadni, ľahni! stojí vyšité na kostýmoch nielen ako odkaz k názvu inscenácie a k Máraiovmu oddychovému čítaniu, ale aj ako symbolika ľudského správania v závislosti od miery slobody. Mimochodom, kostýmy sú vydarenou súčasťou inscenácie.

Svojský pohľad

V hodine a pol dialógov sa o zábavu najviac stará dvojica vtipkujúca na národnej báze. Najcivilnejšie pôsobí postava spisovateľa, realita zase najviac dýcha z mladého čašníckeho páru. Celkový obraz má ambíciu byť karikatúrou spoločnosti, o čom svedčí aj herecký prístup, ktorý chce text skôr odľahčovať. Stojí však v trochu vágnej opozícii k Máraiovým serióznym citátom, ktoré tvoria jadro textu. Aj preto je celkový pocit z hry skôr kŕčovitý. Možno je šanca v reprízach sa viac uvoľniť, usadiť, prípadne zmierniť tempo, hlavne pri citovaní autorových komplikovanejších myšlienok.

Celkový pôdorys hry je inšpiratívny, s množstvom zaujímavých odkazov či príťažlivými scénickými obrazmi. Autorom nemožno uprieť, že prinášajú svojský pohľad na literatúru a neprekáža ani prítomný žáner divadla poézie. Chýba však hĺbka nahodených vzťahov postáv, najviac v prípade čitateľky Anny a jej spisovateľa.
Nech už bol skutočný vzťah Máraia k ženám akýkoľvek, v ich iskrení cez text na javisku niet obcovania, takého skutočného divadelného tepla. Žeby do autorského tímu zapadol nezávislý znalec Máraiovho života a diela?

Jazykové okienko

Herci často rozprávajú v maďarčine aj v slovenčine, čo môže prirodzene vyplývať z povahy predlohy. K tomu sa objavuje zrkadlový dvojjazyčný preklad na obrazovke. Úsilie o zrozumiteľnosť je chvályhodné, malo by však byť jasnejšie, do akej miery sú premietané titulky priamou súčasťou konceptu hry. Lebo potom je tu ešte otázka, ako by sa riešila jazyková bariéra, keby v hľadisku sedelo širšie medzinárodné publikum.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  2. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  5. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  6. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  9. Vysoká hra o súdne trovy
  10. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 946
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 10 883
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 909
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 051
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 112
  6. Splnený sen 2 049
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 616
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 030
  9. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 983
  10. Ako na refinancovanie hypotéky 927

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šitie bez umŕtvenia či facka. Pôrody sprevádza aj násilie, tvrdia aktivistky

Prednostovia pôrodnickych kliník násilie na rodičkách odmietajú.

KOMENTÁRE

Odsúdenci, ktorí dávno prišli o politický vplyv

Aspoň jedna emblematická kauza sa neskončila v stratene a zmare.

Neprehliadnite tiež

Vec a Midi: Neonacisti na nás čakali pred klubom. A polícia nás neochránila

Kultový album Trosky oslavuje dvadsať rokov. Vtedy to mal rap ťažké, vravia jeho tvorcovia.

Aké je počúvať Trosky po dvadsiatich rokoch

Debut Trosiek z roku 1997 je jedným z najzásadnejších albumov slovenskej modernej hudby.

Hrobári mali súťaž, rozhodcom bola smrtka. Česi oceňujú reportáž fotografa zo SME

Jozef Jakubčo nechcel znevažovať súťaž hrobárov, ale musel sa smiať.