Londýn 8. augusta (TASR) - Londýnske publikum zažilo tento týždeň významnú kultúrnu udalosť. Bola ňou premiéra hry popredného britského dramatika českého pôvodu Toma Stopparda Pobrežie Utópie na pódiu britského Národného divadla.
Pobrežie Utópie je trilógia, ktorú tvoria časti Plavba, Stroskotanie a Záchrana. Jednotlivé diely je možné uviesť aj samostatne, ale v Londýne ich diváci mohli vidieť v celku a predstavenie trvalo približne 12 hodín.
Pozoruhodná je predovšetkým téma, ktorú si Stoppard pre toto rozsiahle dielo vybral. Pobrežie Utópie totiž mapuje osudy predstaviteľov ruskej revolučnej inteligencie 19. storočia, napríklad Alexandra Gercena, Visariona Belinského či Michaila Bakunina.
Stoppard písal túto drámu päť rokov, ale námet nosil v hlave oveľa dlhšie. O tom, že plánuje napísať divadelnú hru o koreňoch boľševickej revolúcie v Rusku, sa prvýkrát zmienil v rozhovore pre noviny Times už koncom 60. rokov.
Zdá sa, že odvážny nápad sa Stoppardovi vyplatil. Britské publikum je ochotné absolvovať maratónske predstavenie. A hoci kritici o hre napísali, že divák je po nej schopný zložiť univerzitnú skúšku z ruského myslenia 19. storočia, je to téma univerzálna.
Ide o príbeh ľudí, ktorí veria nejakej predstave dokonalého spoločenského poriadku a postupom času, aspoň niektorí z nich, dospejú k názoru, že nemá zmysel upínať sa na utopickú budúcnosť, a že je to dokonca aj nebezpečné.
Alexander Gercen, hlavná postava celého cyklu, nakoniec vraví: "Vzdialený cieľ nie je cieľ, ale pasca. Cieľ, pre ktorý pracujeme, musí byť dosiahnuteľnejší - robotníkova mzda, dobrý pocit z vykonanej práce, záblesk osobného šťastia."
O výnimočnosti predstavenia svedčí aj pozornosť, ktorý premiére venovali londýnske denníky. Recenzie na hru boli pochopiteľne zmiešané, žiadna z nich ju však neodsúdila ako celok.
Podľa kritika Daily Telegraphu Pobrežie Utópie obsahuje tie najlepšie scény, aké Stoppard v živote napísal, i keď miestami sa hra neúnosne vlečie. Independent a Financial Times zase priniesli články až extatické. Hra však vzbudila okrem nadšenia aj spory.
Konzervatívny poslanec Paul Goodman na stránkach Daily Telegraphu označil novú hru za "ódu na slobodu a do istej miery aj na tradičné Anglicko" - časť drámy sa totiž odohráva aj v Anglicku.
Kabinet Tonyho Blaira opisuje Goodman práve ako utopistov, ktorí chcú vytrhnúť krajinu z koreňov a tradičné slobody obetovať v prospech utopických cieľov, ktoré sa im nakoniec aj tak nepodarí splniť. Na to okamžite reagoval Guardian, podľa ktorého hra argumentuje v prospech "blairovskej postupnej reformy".
Sám Stoppard však o sebe tvrdí, že nemá žiadne politické presvedčenie, i keď v 80. rokoch podporoval konzervatívnu premiérku Margaret Thatcherovú proti odborom a výrazne sa angažoval aj v prospech českých disidentov.