FÓRUM

Výkyvy priazne kritikov sú mojím osudom, dobre som im rozumel

Tvorba Ladislava Helgeho mala zásadný vplyv na vznik zlatej éry nášho filmu v 60. rokoch

Tvorba Ladislava Helgeho mala zásadný vplyv na vznik zlatej éry nášho filmu v 60. rokoch

Fond československej kinematografie obsahuje mnoho snímok, ktoré vďaka svojim myšlienkovým východiskám a umeleckých kvalitám rozširovali priestor nezávislého kritického myslenia a stávali sa tak pravdivou reflexiou človeka a doby. K tvorcom spoluurčujúcich vývoj československého povojnového filmu patrí i Ladislav Helge.

Knihu o jeho filmárskom diele pre vydavateľstvo Host fundovane pripravil Petr Bilík. Jej prvá časť predstavuje jednotlivé filmy so zreteľom na kultúrny, politický a spoločenský kontext. Druhú časť tvorí rozhovor s režisérom.

Bdelí ideológovia

Ladislav Helge (1927) začínal ako asistent režiséra Jiřího Krejčíka, od neho potom všetky cesty viedli k vlastnej práci. Filmu sa venoval do začiatku normalizácie. Stratil zamestnanie a po sérii výsluchov u ŠtB, z existenčných dôvodov, komplikovaných vážnym ochorením dcéry, podpísal Antichartu. Vďaka tomuto ´pia fraus´, ktoré sám sebe nikdy neodpustil, smel pracovať v Laterne magike. Po novembri ´89 sa angažoval v obnovenom Filmovom a televíznom zväze, chvíľu pôsobil ako vedúci Katedry réžie na FAMU a dúfal, že sa vráti k filmu.

Okolnosti napokon rozhodli inak: nakrútil len tých sedem filmov v dekáde 1957 až 1967, desať predlôh sa nerealizovalo. Ani scenár Horečka, ktorý vychádzal z románu Karla Pecku, opisujúceho skúsenosť väzňa z československých táborov. Film sa mal začať nakrúcať 21. augusta 1968. O jeho osude rozhodla okupácia Československa, emigrácia hlavného predstaviteľa Jiřího Sýkoru (známeho z filmov Vtáčkovia, siroty a blázni, Kristove roky či Slávnosť v botanickej záhrade) a ďalší vnútropolitický vývoj v krajine.

Helge debutoval snímkou Škola otců, ktorá – tematizujúc konflikt kladného socialistického hrdinu s deformovanými všeobecnými pomermi – predznamenala jeho ďalšie filmy výrazného etického posolstva, nakrútené metódou kritického a neskôr psychologizovaného realizmu. Písal sa rok 1957 a proklamácia proti „vulgarizácii umeleckej tvorby“, prijatá ÚV KSČ na začiatku dekády, neprestala platiť.

Istá kádrovacia komisia ešte na prelome 50. a 60. rokov „rozpútala ideologickú diskusiu“ na tému džínsy, keďže František Vláčil prišiel na previerku v „imperialistických nohaviciach“. Štefan Uher v knihe Ostře sledované filmy Antonína J. Liehma spomína, že tajomníkovi KSS Bacílkovi prekážalo vo filme Slnko v sieti okrem skepsy i zatmenie slnka. Videl v ňom totiž súmrak komunizmu.

Odhaľovanie pravej tváre

Ďalšie Helgeho filmy Velká samota (v hlavnej úlohe s Júliusom Pántikom), Bez svatozáře, První den mého syna a Stud (opäť s Pántikom) boli prihlásením sa k zápasu o umeleckú a občiansku slobodu zoči-voči diktátu ideológie. Sprostredkúvali poznanie, že ideály sa zmenili na frázy, že zostalo argumentačné znehybnenie, rutina, túžba po moci a morálna rozvrátenosť. Na druhej strane kompromisníctvo, apatia i hanba za vlastnú rezignáciu.

Popri existenciálnych pocitoch odcudzenia a osamelosti mladého človeka, ktorý sa čoraz častejšie nezmestil do budovateľského kolektívu, zaznievajú v Helgeho posledných filmoch, hoci tlmene, pochybnosti o uskutočniteľnosti jednej utópie. Helge veril v „inšpiračné možnosti“ práve Studu, no „Pražská jar ho predbehla najmä publicistickou kritikou, čo sa valila zo všetkých strán“, nuž sa jeho snímka takmer stratila v tom množstve hlasov obrodného demokratizačného procesu.

Súbežne s filmovaním neustával Helge v organizačno-politickej činnosti. Od roku 1965 vo funkcii tajomníka Filmového a televízneho zväzu vzdoroval pokusom o diskrimináciu i likvidáciu slobodnej filmovej tvorby, ktorú vtedy predstavovali diela ako Sedmikrásky, O slavnosti a hostech či Hoří, má panenko. Aj jeho zásluhou sa do konca roku 1969 podarilo nakrútiť viacero dovtedy neuskutočniteľných filmov: Žert, Ohlédnutí, Skřivánci na niti, Smuteční slavnost, Ucho.

V úsilí o objektívnosť si aj dnes zachováva nadhľad a kritický odstup, keď hovorí o minulej dobe, o ľuďoch, filmoch a o sebe: „Výkyvy kritickej priazne sú mojím osudom. Vďaka prvým filmom som sa stal miláčikom kritiky, potom prišli pochybnosti, ktoré však celkom korešpondovali s mojimi vlastnými pocitmi.“ Patrí k osobnostiam českej kultúry, ktoré svojím umením pomáhali formovať občianskosť. Napriek omylom i zlyhaniam. Taký bol a je občan Ladislav Helge.

ico

Ladislav Helge

Narodil sa 21. augusta 1927 v Prahe.

Totálne nasadený v rokoch 1944 a 1945.

V roku 1947 prvýkrát angažovaný ako zamestnanec Filmového štúdia Barrandov.

Asistent Jiřího Krejčíka v roku 1948 pri filmoch Ves v pohraničí a Svědomí a v roku 1954 pri filme Frona.

V roku 1955 spolupráca na scenári a prípravných prácach filmu Dobrodružství na Zlaté zátoce.

V dekáde 1957 až 1967 réžia filmov Škola otců, Velká samota, Jarní povětří, Bílá oblaka, Bez svatozáře, První den mého syna a Stud (v hlavnej úlohe s Júliusom Pántikom – na snímke).

Predseda koordinačného výboru tvorivých zväzov v rokoch 1968 až 1970.

Od roku 1971 z politických dôvodov vyhodený z Barrandova, do roku 1977 pracuje vo viacerých robotníckych povolaniach, trvalejšie ako poštový úradník.

V roku 1995 vedúci Katedry réžie na FAMU.

Laureát Ceny Vladislava Vančuru za celoživotný tvorivý a mravný prínos v oblasti českej kinematografie.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 9 298
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 724
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 657
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 2 132
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 076
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 538
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 381
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 380
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 208
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 978

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Fotografka z Tour: Sagan má výraznú tvár, je fotogenický. Je to prosto chlap

Češka Markéta Navrátilová bola dlhé roky jedinou ženou, ktorá fotila Tour de France z motorky.

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Za dva roky dali prácu 80 ľuďom.

AUTO

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič.

Neprehliadnite tiež

Nové Káčerovo lahodí oku. Pravé dobrodružstvo však neukázalo

Animované seriály za tridsať rokov vyrástli. Musia si to uvedomiť aj disneyovky.

Organizátor Grapu: Zvažovali sme evakuáciu festivalu

Piešťanský festival potrápilo najmä počasie, návštevníci mu vyčítali hygienu a zvuk.