Príliš veľa, príliš málo, príliš skoro?

Na festivale v Berlíne súťaží americký film o 11. septembri, nominovaný na Oscara.

Thomas Horn ako jedenásťročný Oscar a Tom Hanks v úlohe jeho otca.(Zdroj: IMDB)

Veľkú národnú tragédiu musí poznať aj jedenásťročné dieťa, hovorí o tom film.

Svet je, zdá sa, absurdný, nespravodlivý a nezmyselný. Po 11. septembri 2001 to veľa dospelých nevedelo svojim deťom vysvetliť a zdôvodniť. V Spojených štátoch zostalo asi tritisíc „utorkových detí“, teda takých, ktoré po teroristických útokoch prišli o rodičov – niektoré sa z tohto smútku pomaly vyliečili, niektoré ešte nie.

Päť odkazov

Na festivale v Berlíne súťaží americký film Príšerne nahlas a neuveriteľne blízko, nakrútený podľa rovnomennej knižky. V ňom sa rozpráva o jedenásťročnom Oscarovi a traume, ktorú mal zo smrti svojho otca. Ale tiež o jeho citovom svete, fantázii a sile, ktorá za tou traumou zostala skrytá.

Oscar si čoskoro po 11. septembri uvedomil, akým banalitám sa venoval, kým sa mu jeho otec, zaseknutý vo World Trade Center, pokúšal dovolať. Prvý odkaz mu zanechal, keď sa rozprával so spolužiakom na dvore a ukazoval mu nejaké esemesky. Druhý, keď pozoroval osu na okne. Tretí, keď si kupoval v obchode džús. Štvrtý, keď bezstarostne prešiel sedemsto metrov po ulici, a piaty, keď sa vysmieval vrátnikovi. Potom mu už zostala len mama, ktorá mu – myslel si – nerozumela, a viera, že je ešte spôsob, ako sa so svojím otcom spojiť.

Kto iný ako Tom Hanks?

„Oscar mal perfektného otca a kto iný by mal hrať perfektného otca, ak nie Tom Hanks,“ hovoril režisér filmu Stephen Daldry. Hanks mohol byť jednou z najväčších hviezd festivalu, ale do Berlína nemohol prísť, takže sa nakoniec musel o tomto filme rozhovoriť Oscar – Thomas Horn. V septembri 2001 mal len tri roky a v čase tragédie sa pravdepodobne hral na dlážke. Postupne sa však o nej veľa vecí dozvedel, šiel aj do New Yorku a rozprával sa s príbuznými obetí, až mohol hrať úlohu, ktorá predpokladá drastické obnažovanie smútku a bolesti.

„Thomasa som si vybral, pretože má mimoriadnu emocionálnu inteligenciu,“ povedal Daldry, čo sa vzápätí potvrdilo na tlačovej konferencii, kde Thomas svojim starším kolegom vysvetľoval nejasne formulované otázky novinárov. Niekoľkokrát použil slovo „relevantný“ a pokúsil sa aj zhrnúť význam filmu.

Napokon, takú nejakú úlohu má aj Oscar. Musí začať uvažovať nad vecami, ktoré jedenásťročnému chlapcovi ešte neprislúchajú. Cítiť vinu a zodpovednosť vo vzťahoch a uvedomovať si konečnosť ľudského času. Nemyslieť len na svoju samotu, ale prežiť aj samotu toho, kto ho „v najhorší deň jeho života“ musel opustiť.

Nominácia aj pre Maxa von Sydowa

Príšerne nahlas a neuveriteľne blízko bude čoskoro aj v našich kinách, je jedným z deviatich filmov, ktoré tento rok súťažia o Oscara. Nomináciu za vedľajšiu úlohu má aj švédsky herec Max von Sydow.

„V čase tragédie som bol vo Švédsku, na ceste na letisko. Volali mi blízki, vraj, je vojna, nikam neleť a vráť sa domov. Predpokladám, že veľa z nás si bude dlho pamätať, čo sme vtedy robili,“ hovoril v Berlíne.

Vo filme Stephena Daldryho hrá Oscarovho dedka, emigranta z Nemecka, ktorý v detstve prežil bombardovanie Drážďan. Na rozdiel od svojho bojovného vnuka sa z toho nedostal a nikdy viac neprehovoril.

Stále čerstvá téma

Téma newyorskej tragédie je v kinematografii stále čerstvá a nie všetky filmy, ktoré sa zatiaľ nakrútili, dopadli dobre a úspešne. A ešte aj v Berlíne sa ukázalo, že jeho tvorcovia stále musia odpovedať na otázky, ako ich robiť a či vôbec.

„Mohlo by sa vyrozprávať a nakrútiť milión príbehov o 11. septembri a o jeho dôsledkoch na celom svete,“ hovorí Daldry. „Aj ja som stále počúval obavy, či to nie je príliš veľa, príliš málo, alebo príliš skoro. Keďže sa na čosi také nedá odpovedať, musí nás viesť intuícia.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  3. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  4. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  8. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  9. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  10. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 549
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 487
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 472
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 750
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 660
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 966
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 969
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 413
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 927
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 489

Téma: Oscary 2012


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mika svoju kapacitu podľa SNS vyčerpal. Nahradiť by ho mohol Rezník

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop