Postvzdych slobodnej hudby

Po tridsiatich rokoch vyšiel comebackový album bratislavskej džezrockovej skupiny Kaleráb GigantMnohí si myslia, že jediným predstaviteľom slovenského džezrocku v prvej polovici sedemdesiatych rokov bola legendárna Fermata, ktorá vznikla v roku 1973.


Martin Kellenberger. FOTO – AUTOR

Nie je to celkom pravda. Celých päť rokov – od roku 1972 do roku 1977 – hrala v Bratislave kultová kapela Kaleráb Gigant. Až neskôr prišli väčšinou džezrockové skupiny z doteraz nezmapovanej vlny, ktoré tvorili zaujímavú bratislavskú subkultúru: Soľ nad zlato, Fórum ‘57 s klaviristom Petrom Breinerom, skôr artrocková Ars Nova, nesmierne talentovaný a akademicky vzdelaný multiinštrumentalista Jozef Kolkovič so svojím Nautilusom (v roku 1979 emigroval do USA) či Tagore. Tento svet je mŕtvy. Hudba minulosti žije iba z konzerv – nahrávok. Komunistický režim spôsobil, že mladé, progresívne veci sa nenahrávali. A tak môžeme obdobie, dôležité pre pochopenie kontinuity vývoja, reštaurovať iba z rozprávania súčasníkov.

Kapelníkom skupiny Kaleráb Gigant bol klávesista MARTIN KELLENBERGER, ktorý sa neskôr etabloval ako výtvarník a ilustrátor kníh. Jeho spolupracovníkom bol brat, gitarista Andrej Kellenberger. V Kaleráb Gigante sa vystriedalo niekoľko hudobníkov, kapela hrala na prvých Bratislavských džezových dňoch. Tento rok sa Martinovi Kellenbergerovi podarilo splniť si svoj tridsaťročný sen a vydal comebackový album Kaleráb Gigant (SQ Music).

Rytmickými groovmi, bohatou harmonickou výstavbou a džezovými sólami pripomína Steely Dan a podobné formácie, ktoré si pomáhajú džezom a rhythm and bluesom. Napriek celkovej zložitosti idú do ucha a refrény sú výrazné. Texty (Hevier, Janík, Kellenberger) sú plné bratislavskej atmosféry s trochou nostalgie, občas mierne insitné, ale zachytávajúce zvyšky bratislavského genia loci. Prekvapivý je kapelníkov spev – starý Kaleráb Gigant hral inštrumentálne skladby. Zo starej zostavy je tu gitarista Andrej Kellenberger a saxofonista Dodo Krajčovič, rytmiku tvoria výnimoční hudobníci, basista Anton Jaro a bubeník Oldo Petráš.

Album je plný bratislavskej atmosféry. Čo je pre vás Bratislava sedemdesiatych rokov?

„Spomínam si hlavne na to snaženie. Dnes sa mi zdá, že sú snaženia orientované viac komerčne. Vtedy sme si požičiavali knižky, chodili do kina, na koncerty. Boli sme väčší idealisti. Určite to bolo tým, že sa nedalo cestovať, žili sme v izolácii, ale tú mladosť, vášnivosť a muzikalitu nemohli zastaviť. Je jasné, že keby sme sa vyvíjali v slobodnom prostredí, tak hráme viac.“

Skupina bola známa veľkými nárokmi na seba, na kvalitu svojej činnosti.

„Vedeli sme si všetko spríjemniť. Neboli drogy, odmena bolo pre nás pivo alebo víno a tatársky biftek vo vinárni u Františkánov. Možno následkom tých obmedzení sme mali väčšie nároky na kvalitu, išli sme do hĺbky, boli sme v hudbe ponorení.“

Ako prišlo ku comebacku?

„Nikdy som neprestal hrať úplne, hrával som si sám doma, cudzie skladby, začali mi prichádzať na myseľ moje staré veci a postupne mi napadali aj nové skladby. Tak som začal brata a kamarátov otravovať, že čo, profíci, poďme urobiť comeback Kalerábu. Napísali sme noty, objednali štúdio.“

Je to bilančný album alebo ste naň zaradili aj nové skladby?

„Väčšina vecí je nových, ale sú tam aj staršie skladby. Najstaršia je z roku 1974.“

V čase, keď ste hrali, zúrila najtvrdšia normalizácia. Hovorí sa, že džezrock bol vtedy v Československu preto taký rozšírený, lebo komunisti umelo potlačili rockovú scénu. Ako ste to vnímali?

„Je to možno pravdivá teória, ale my sme tie tlaky až tak nepociťovali. Džezrock zasiahol takmer všetkých mladých ľudí. Dnes je to viac podelené. Nevedeli sme, čo je totalita, žili sme v nej od narodenia. Samozrejme, stávalo sa, že keď sme mali dlhé vlasy, tak nám ich v škole ostrihali, keď sme hrali príliš hlasno, tak nám vypli svetlo. Naša kapela bola predovšetkým o kamarátstve. Bez vzťahov by to nemalo význam. Teraz viem, že v normalizačnom období to bol taký postvzdych slobodnej hudby.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  4. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Cambridge Business School, škola novej doby
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 334
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 097
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 887
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 738
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 702
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 145
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 278
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 692
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 761
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 501

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Na koncerte v Manchestri došlo k výbuchu, hlásia 19 obetí

Po koncerte Ariany Grande počuli fanúšikovia výbuch, explózia nastala vo voľne prístupnej vstupnej hale.

DOMOV

Politický geograf Madleňák: Neviem, či v Lučenci poznajú Luntera či Mičeva

Kotleba ťaží v banskobystrickej župe aj zo slabej informovanosti voličov.

KOMENTÁRE

Voliť proti Kotlebovi nebude bolieť

Rodinkárstvo voličom ĽSNS neprekáža, Klus chce úrad čistiť.

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

Neprehliadnite tiež

Ceny Anděl mali tento rok problémy. Nakoniec ich však získala Lenny

Na ceremoniáli bodovala dcéra Lenky Filipovej. Pozrite si zoznam ocenených.

Keď sa Slovák vyberie do sveta. Film OUT má za sebou historickú premiéru v Cannes

Režisér György Kristóf priniesol šarmantného hrdinu z východu.

Na premiéru v Cannes chcel prísť s opicou. Švédsky režisér si uťahuje zo sveta umenia

Ruben Östlund má na festivale komédiu s riaditeľom múzea v hlavnej úlohe.

Náš večerníček bodoval v zahraničí, no televízia ho odkladala. Teraz sa obáva volieb

Animovaný seriál Ivana Popoviča vznikal trinásť rokov. Konečne ho odvysielajú celý.