José Cura: Frustrovalo ma byť sexsymbolom opery

Hviezdny spevák o práci v SND, dôležitých momentoch v kariére aj o Argentíne.

José Cura (1962), svetovo renomovaný tenorista s ťažiskom v dramatickom repertoári. Venuje sa tiež dirigovaniu a opernej réžii. Fanúšikovia ho milujú nielen pre spevácke kvality, ale aj pre emocionálne sýte herectvo.(Zdroj: ALENA KLENKOVÁ)

Od polovice 90. rokov patrí medzi najžiadanejších tenoristov sveta. Napriek plnému kalendáru prijal ponuku Opery SND a bratislavskému publiku sa predstavil ako Verdiho Otello. V druhej repríze ho uvidíte v marci.

Otella, s ktorým prichádzate aj do Bratislavy, spievate už pätnásť rokov. Kam ste sa v jeho interpretácii posunuli?

„Keď som s Otellom začínal, farbili mi vlasy nabielo, aby som vyzeral starší. A dnes mi ich farbia načierno, aby som nevyzeral taký starý. Je to vtip, ale vypovedá o mnohom – práve tak sa vyvíjala moja interpretácia.“

Ako sa cítite v bratislavskej inscenácii?

„Režiséra Josefa Průdka dobre poznám, spolupracovali sme vlani na Leoncavallových Komediantoch v Českom Krumlove. Už tam mi o bratislavskom Otellovi rozprával. Na môj vkus je to trochu uchodená inscenácia, uprednostňujem koncentrovanejšie tvary. Na druhej strane cítiť, že ju robil režisér, ktorý bol sám spevákom. Oceňujem jej dnes vzácnu ohľaduplnosť voči hlasom.“

Sú vám bližšie klasické alebo moderné inscenácie?

„Závisí to od inteligencie režiséra. Tradičná inscenácia môže byť hlúpa, moderná múdra a hlboká. No ak sa stretnú umelci s charizmou a skúsenosťami, aj pri menej vydarenej režijnej koncepcii to môže dobre zafungovať.“

Ovplyvňuje vaša dirigentská činnosť váš spev?

„Veľmi. Jedna vec je, keď sa spevák domnieva, čo je v partitúre, a druhá vec, keď ju má presne zanalyzovanú.“

Ste nielen spevák a dirigent, ale aj operný režisér. Čo vás k tomu priviedlo?

„V roku 2007 som v chorvátskej Rijeke pripravil špeciálnu produkciu Leoncavallových Komediantov pod názvom La commedia finita. Pôvodne to bola len experimentálna šou pre letný festival - mix opery, činohry a pantomímy - ale mala prekvapujúci úspech. Odvtedy som režíroval tri inscenácie a tento rok ma čakajú ďalšie tri – Komedianti / Sedliacka česť v Liége, Lastovička v Nancy a Carmen v Nice.“

Ako by ste charakterizovali svoj režisérsky rukopis?

„K réžii pristupujem rovnako ako k dirigovaniu i spevu - s nasadením. Buď verný dielu a textu, to je podľa mňa kľúč k divadlu. My sme len nástrojmi umenia. Ak si to vyžaduje charakter postavy, nemám zábrany spievať “nepekne”. Ako Otello nemôžem predsa umierať s prebodnutým bokom a pri tom trilkovať ako slávik. Odkedy robím Otella, spievam záver so zlomeným hlasom. Zožal som za to ťažkú kritiku i mnoho chvály. Niekomu sa to páči, inému nie, ale je to môj štýl. A s rovnakým zaujatím pristupujem aj k réžii a k dirigovaniu.“

Pôvodne ste študovali kompozíciu a dirigovanie. Čo vás priviedlo k spevu?

„Študoval som na sklonku vojenského režimu. Pamätám si, ako sme v prestávkach medzi prednáškami sledovali v televízii správy o falklandskej vojne. Argentína žila komplikované časy, bolo nemysliteľné uživiť sa komponovaním či dirigovaním. Takže dôvod, prečo som sa dal na spev, bol dosť prozaický.“

V roku 1994 ste zvíťazili v Domingovej súťaži pre mladých spevákov Operalia. Posunulo vás to?

„Operalia bola veľmi dôležitá, priniesla mi popularitu. Ale neodštartovala moju kariéru – tá sa rozbehla už tri-štyri roky predtým.“

Kde sú medzníky vašej kariéry?

„Dôležitý bol určite debut v Covent Garden (1995), prvý Otello v Turíne (1997) alebo sfilmovaná Traviata (Paríž 2000), ktorú videli milióny ľudí. A tiež založenie agentúry Cuibar Production S. L. (2000) - umožnila mi pokračovať v kariére podľa vlastných predstáv. Frustrovalo ma, že som prezentovaný ako sexsymbol opery, že ma predávajú ako kus mäsa. Dnešný trh je bezohľadný, mnoho talentov zničí, prv než sa z nich stihnú stať umelci.“

Pochádzate z Argentíny. Máte väzby s rodiskom?

„Bohužiaľ málo. V Argentíne nežijem už dvadsať rokov. Ale v blízkej budúcnosti sa mi tam črtajú profesionálne plány. Veľmi dúfam, že sa naplnia. Z domova môžete odísť, môže sa vám aj dariť, ale ak sa necítite komfortne na mieste, kde ste sa narodili, váš život nie je kompletný. A to platí všeobecne, nielen v umení.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 27 969
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 792
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 756
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 796
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 726
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 418
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 373
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 306
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 099
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 967

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Dres Neapola je mojou druhou kožou, tvrdí Hamšík. Slovák dokázal nevídanú vec.

Slovák Marek Hamšík vyrovnal klubový rekord Diega Maradonu.

SVET

Brexit pokračuje. Druhá fáza môže skončiť aj referendom

Začínajú najväčšie obchodné rokovania histórie.

ŠPORT

Real Madrid vyhral MS klubov, zapísal sa do histórie

O víťazstve nad Gremiom rozhodol jediný gól Cristiana Ronalda.

KOMENTÁRE

Pointou lyžovačky nie je obrat vlekárov

Keby sa Smer držal v týchto limitoch, žili by sme v šťastnej krajine.

Neprehliadnite tiež

Ilustrovali kultové STOPY. Niektorých nenájdete ani v telefónnych zoznamoch

Výstavu v TOTO! je galéria si vyžiadala pátraciu akciu.

Anna Kendrick: Som rada, že som nemala záložný plán

Americká herečka sa v detstve často cítila inou a neviditeľnou. Dojem, že niekam nepatrí, má i dnes.

Vo veku 82 rokov zomrel dlhoročný sólista opery SND Pavol Mauréry

Na doskách slovenskej prvej opernej scény ako sólista 21 rokov - od roku 1978 až do roku 1999.

Horehronské spevy majú zápis v UNESCO. Čo pre to muselo Slovensko urobiť?

Vo svetovom kultúrnom dedičstve nemáme veľa zápisov. Na vine môže byť zložitý proces schválenia.

Môže byť z toho ešte aj Oscar. Herečka zo Slovenska stúpa ďalej

Film s Alexandrou Borbély zaujal americkú akadémiu.