José Cura: Frustrovalo ma byť sexsymbolom opery

Hviezdny spevák o práci v SND, dôležitých momentoch v kariére aj o Argentíne.

José Cura (1962), svetovo renomovaný tenorista s ťažiskom v dramatickom repertoári. Venuje sa tiež dirigovaniu a opernej réžii. Fanúšikovia ho milujú nielen pre spevácke kvality, ale aj pre emocionálne sýte herectvo.(Zdroj: ALENA KLENKOVÁ)

Od polovice 90. rokov patrí medzi najžiadanejších tenoristov sveta. Napriek plnému kalendáru prijal ponuku Opery SND a bratislavskému publiku sa predstavil ako Verdiho Otello. V druhej repríze ho uvidíte v marci.

Otella, s ktorým prichádzate aj do Bratislavy, spievate už pätnásť rokov. Kam ste sa v jeho interpretácii posunuli?

„Keď som s Otellom začínal, farbili mi vlasy nabielo, aby som vyzeral starší. A dnes mi ich farbia načierno, aby som nevyzeral taký starý. Je to vtip, ale vypovedá o mnohom – práve tak sa vyvíjala moja interpretácia.“

Ako sa cítite v bratislavskej inscenácii?

„Režiséra Josefa Průdka dobre poznám, spolupracovali sme vlani na Leoncavallových Komediantoch v Českom Krumlove. Už tam mi o bratislavskom Otellovi rozprával. Na môj vkus je to trochu uchodená inscenácia, uprednostňujem koncentrovanejšie tvary. Na druhej strane cítiť, že ju robil režisér, ktorý bol sám spevákom. Oceňujem jej dnes vzácnu ohľaduplnosť voči hlasom.“

Sú vám bližšie klasické alebo moderné inscenácie?

„Závisí to od inteligencie režiséra. Tradičná inscenácia môže byť hlúpa, moderná múdra a hlboká. No ak sa stretnú umelci s charizmou a skúsenosťami, aj pri menej vydarenej režijnej koncepcii to môže dobre zafungovať.“

Ovplyvňuje vaša dirigentská činnosť váš spev?

„Veľmi. Jedna vec je, keď sa spevák domnieva, čo je v partitúre, a druhá vec, keď ju má presne zanalyzovanú.“

Ste nielen spevák a dirigent, ale aj operný režisér. Čo vás k tomu priviedlo?

„V roku 2007 som v chorvátskej Rijeke pripravil špeciálnu produkciu Leoncavallových Komediantov pod názvom La commedia finita. Pôvodne to bola len experimentálna šou pre letný festival - mix opery, činohry a pantomímy - ale mala prekvapujúci úspech. Odvtedy som režíroval tri inscenácie a tento rok ma čakajú ďalšie tri – Komedianti / Sedliacka česť v Liége, Lastovička v Nancy a Carmen v Nice.“

Ako by ste charakterizovali svoj režisérsky rukopis?

„K réžii pristupujem rovnako ako k dirigovaniu i spevu - s nasadením. Buď verný dielu a textu, to je podľa mňa kľúč k divadlu. My sme len nástrojmi umenia. Ak si to vyžaduje charakter postavy, nemám zábrany spievať “nepekne”. Ako Otello nemôžem predsa umierať s prebodnutým bokom a pri tom trilkovať ako slávik. Odkedy robím Otella, spievam záver so zlomeným hlasom. Zožal som za to ťažkú kritiku i mnoho chvály. Niekomu sa to páči, inému nie, ale je to môj štýl. A s rovnakým zaujatím pristupujem aj k réžii a k dirigovaniu.“

Pôvodne ste študovali kompozíciu a dirigovanie. Čo vás priviedlo k spevu?

„Študoval som na sklonku vojenského režimu. Pamätám si, ako sme v prestávkach medzi prednáškami sledovali v televízii správy o falklandskej vojne. Argentína žila komplikované časy, bolo nemysliteľné uživiť sa komponovaním či dirigovaním. Takže dôvod, prečo som sa dal na spev, bol dosť prozaický.“

V roku 1994 ste zvíťazili v Domingovej súťaži pre mladých spevákov Operalia. Posunulo vás to?

„Operalia bola veľmi dôležitá, priniesla mi popularitu. Ale neodštartovala moju kariéru – tá sa rozbehla už tri-štyri roky predtým.“

Kde sú medzníky vašej kariéry?

„Dôležitý bol určite debut v Covent Garden (1995), prvý Otello v Turíne (1997) alebo sfilmovaná Traviata (Paríž 2000), ktorú videli milióny ľudí. A tiež založenie agentúry Cuibar Production S. L. (2000) - umožnila mi pokračovať v kariére podľa vlastných predstáv. Frustrovalo ma, že som prezentovaný ako sexsymbol opery, že ma predávajú ako kus mäsa. Dnešný trh je bezohľadný, mnoho talentov zničí, prv než sa z nich stihnú stať umelci.“

Pochádzate z Argentíny. Máte väzby s rodiskom?

„Bohužiaľ málo. V Argentíne nežijem už dvadsať rokov. Ale v blízkej budúcnosti sa mi tam črtajú profesionálne plány. Veľmi dúfam, že sa naplnia. Z domova môžete odísť, môže sa vám aj dariť, ale ak sa necítite komfortne na mieste, kde ste sa narodili, váš život nie je kompletný. A to platí všeobecne, nielen v umení.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  3. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  4. Noc architektúry 2018
  5. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  6. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  7. Talent - vzdelanie - úspech
  8. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  9. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  10. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 26 833
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 18 600
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 291
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 846
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 848
  6. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 226
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 420
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 395
  9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 043
  10. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 2 801

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Evita sa zbavila stratového vydavateľstva. Spôsobom, aký využil aj Bašternák

Podnikateľka a spisovateľka Eva Urbaníková zrušila svoje vydavateľstvo. Urobila to spôsobom, ktorý ministerstvo označuje za špekulatívne.

Neprehliadnite tiež

RECENZIA

Každé ráno sa prebúdza so strachom, že je nula. Žiadny spisovateľ sa ešte tak neobnažil

V slovenčine pokračuje vydávanie literárnej senzácie Môj boj.

Young Fathers pre SME: Vďaka Trainspottingu môžeme pokojne zostarnúť

Škótska trojica trvá na tom, že taký album, aký dokončuje, sme ešte nepočuli.

ROZHOVOR

Režisér filmu o Slovenských brancoch: Tí chlapci sú iní, ako si myslíme

Ukazuje, ako sa nebezpečná hra mení na politiku. Film o Slovensku je na Berlinale.

Grape zverejnil prvé mená: do Piešťan sa vráti Wilkinson

V auguste sa má zmeniť areál festivalu.