FÓRUM

Znamená to na konci knihy sa dozvedieť: a tým sa všetko začína

Ivan Štrpka po desiatich rokoch vydal revíziu básnickej knihy Bebé: jedna kríza

Ivan Štrpka po desiatich rokoch vydal revíziu básnickej knihy Bebé: jedna kríza

Básnici sa hrajú s časom hru. Chronológia im nič nehovorí, začiatok a koniec hravo spochybnia. Hovoria nám, že čítanie básnickej knihy od prvej strany po poslednú je len začiatok a koniec je v nedohľadne. Básnici sa hru s časom hrajú storočia; vo svojich básňach živo komunikujú s autormi, ktorí sú už dávno mŕtvi.

Čítať Ivana Štrpku znamená podujať sa na investigatívny projekt, ktorý nemá koniec, hoci výsledky sú dobré a skúsenosť nezameniteľná. Znamená to nechať sa vtiahnuť do textu a pustiť sa s ním, ale tiež s Fernandom Pessoom, Lévinasom, Blakeom, Goethem a mnohými inými do vzájomného vyjasňovania okolností skutočnosti ľudského bytia. Nič menej. Znamená to na konci knihy sa dozvedieť: „A tým sa všetko začína.“

Všetky milostné listy sú smiešne

Kým Bebé sa v slovenskom jazyku stáva menom, v portugalčine ostáva oslovením. Koho Fernando Pessoa oslovuje bebé, vieme z epištolárneho dokumentu Cartas de amor, milostných listov Fernanda Pessou s Ophéliou Queiroz. V Pessoovom fiktívnom svete literárnych heteronymov s autonómnymi osudmi a poetikami má toto pôvodne neliterárne dielo zvláštne postavenie, hoci otázky, či vôbec môže byť nejaký text v kontexte Pessoovej tvorby považovaný za neliterárny, sú na mieste.

Napokon, aj do tejto listovej avantúry sa zamiešal Pessoov heteronym Álvaro de Campos, ktorý mu niektoré listy dokonca diktoval. Camposova báseň Všetky milostné listy sú smiešne robí z Ophélie viac literárnu ako skutočnú postavu a to tým, že vôbec vznikla. Bebé prináša do Štrpkovho náročného hľadania pessoovskú voľnosť a hru. A tým sa to všetko začína.

Bebé sa skrýva v Bebé. Kde sa skrýva veža?

Štrpkova zbierka, či skôr básnická skladba je v základnej rovine záznam putovania s Bebé, je venovaná, obetovaná Bebé. Niektoré básne naozaj preberajú formu listu. Desivá, krehká, mlčiaca, detská, pokojná Bebé je vo všetkých ústrednou postavou. Mohla by byť pokojne hrdinkou z filmov Luca Bessona, ďalšia Johanka, Leeloo, Mathilda, Nikita. Bebé z iného sveta sa necháva viesť svojím sprievodcom, ktorý sa pokúša vidieť pre ňu nový svet jej očami a necháva sa tak novým svetom viesť ňou.

Básnická skladba Ivana Štrpku nesie prvky príbehu, príbehu – cesty, cieľ je slonovinová veža, ku ktorej je básnický subjekt (ako vždy štrpkovsky živelného tónu) neodolateľne priťahovaný. Samozrejme, „všetko je symbol a analógia“, zvoláva autor Pessoov verš, ktorý spolu s Goethem (všetko je znamenie) naznačuje, že čo vidíme, je niečo iné. Analogicky k Blakeovmu svetu v zrnku piesku, nebu v divokej kvetine, večnosti v hodine a nekonečnosti v dlani, aj v dlani Bebé, ktorá ju na konci knihy otvára a prekvapene v nej nachádza „číru vec“, „res cogitans“, „akúsi veľkú mincu“ a napokon nôž.

Štrpkove putovanie s Bebé je reverzné, cestovateľov „bez mihnutia míňa ktosi beznohý“, Bebé odráža zrkadlo, do veže „nemožno vojsť „ a „možno ju uzrieť len zvnútra“. Cesta je boj s jazykom, skúšobné pokusy s mlčaním, písanie je „krízou schopnosti hovoriť“, opisovanie cesty je vytváranie cesty, vytváranie cesty je „vpísanie sa do vlastnej skutočnosti“. A tým sa všetko začína.

Mimochodom

Bebé: jedna kríza je naozaj tajomná kniha. Jej prvé vydanie vyšlo aj nevyšlo v roku 2001 vo vydavateľstve Knižná dielňa Timotej v symbolickom náklade a keď po desiatich rokoch vydalo vydavateľstvo F. R. & G. jej novú verziu, zopár skalných, ku ktorým sa kniha dostala, veľmi dobre vedelo, že toto uhrančivé dielo k nám už raz nazrelo.

Medzitým Ivan Štrpka vydal niekoľko kníh, naposledy zbierku Veľký dych: Psychopolis, tenký ľad, ktorá mala podobne neistý osud. Vyšla aj nevyšla, dlhší čas nebola v kníhkupectvách. O dobe, keď knihy vychádzali a nevychádzali, lebo boli skartované alebo vydané neoficiálne, či oficiálne po desiatich, dvadsiatich rokoch, si myslíme, že už je za nami. Istá analógia s dneškom sa ponúka, dôležité však je, že v záhyboch neustále pulzujú podstatné básnické diela ako je Bebé: jedna kríza, ktoré sú nad vecou a nad časom. A o to tu našťastie práve ide.

ico

Ivan Štrpka

Narodil sa 30. júna 1944 v Hlohovci.

V rokoch 1963 až 1969 absolvoval štúdium španielčiny a slovenčiny na Filozofickej fakulte UK.

Spolu s Petrom Repkom a Ivanom Laučíkom založili v roku 1964 básnickú skupinu Osamelí bežci.

Krátko pôsobil v redakciách Kultúrneho života a Mladej tvorby.

V 70. rokoch mal z politických dôvodov zákaz publikovať.

Od roku 1970 pracoval vo vydavateľstvách Slovenský spisovateľ a Tatran, od roku 1973 bol dramaturgom vysielania pre deti a mládež v Slovenskej televízii.

V rokoch 1987 - 1988 bol zástupcom šéfredaktora Mladých rozletov a neskôr zástupcom šéfredaktora Literárneho týždenníka.

Po revolúcii bol v rokoch 1990 až 1993 šéfredaktorom obnoveného Kultúrneho života a v rokoch 1999 až 2011 šéfredaktorom Romboidu.

Knižne debutoval v roku 1969 zbierkou Krátke detstvo kopijníkov – Cena Ivana Kraska za debut.

Z ďalších kníh: Tristan tára, Teraz a iné ostrovy, Pred premenou, Správy z jablka, Všetko je v škrupine, Krásny nahý svet, Modrý vrch (texty piesní pre Deža Ursinyho), Rovinsko, juhozápad. Smrť matky, Medzihry. Bábky kratšie o hlavu, 25 básní, Tichá ruka, Veľký dych: Psychopolis, tenký ľad, Kŕč roztvorenej dlane a iné eseje, Rukojemník (román), Básne I (súborné vydanie štyroch zbierok).

S Repkom a Laučíkom spoluautor kníh Pohybliví v pohyblivom a Pohybliví nehoria (editor Oleg Pastier) – rozhovory, korešpondencia, dokumenty, manifesty, úryvky z denníkov apod.

V roku 1997 získal Cenu Dominika Tatarku, je aj držiteľom ďalších ocenení.

Prekladá zo španielčiny a portugalčiny.

Jeho diela boli preložené do viacerých jazykov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Najkrajšie americké národné parky 13 031
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 11 561
  3. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 7 599
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 212
  5. Vizuálny smog je problém 3 005
  6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 800
  7. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 657
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 326
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 1 704
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 367

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA MICHAELY TERENZANI

Tých, ktorí odišli, svet prijal s otvorenou náručou

Aké by to bolo, len tak sa zbaliť?

KOŠICE KORZÁR

Fotil okupáciu v Košiciach, snajper ho zasiahol do hlavy, ostal ochrnutý

Okupáciu ovplyvnila životy ľudí.

PÍŠE SHASHI THAROOR – FÓRUM

Indii hrozia etnické čistky

Tlejúca kríza hrozí eskaláciou.

Neprehliadnite tiež

Arethu Franklinovú pochovajú 31. augusta v Detroite

Speváčka zomrela vo veku 76 rokov na rakovinu pankreasu.

Čo by bolo so Slovenskom, keby Hitler vyhral? Nová výstava hľadá v ťažkej téme humor

V bratislavskej Kunsthalle je vynaliezavá výstava Orly a holubice.

Katarína Bajcurová: Ak si dobre spomínam, Biľak a Fulla si tykali

Nebol by umelcom, keby nemal veľké ego. Kurátorka výstavy Filla-Fulla odhaľuje dve tváre československého umenia.