Vo filme Vojnový kôň je všetko dokonale remeselne zvládnuté. Akurát mu chýba schopnosť strhnúť.
Steven Spielberg je jeden z najväčších žijúcich filmárov. Dosiahol, čo sa len dalo. Nemá problémy s financovaním svojich projektov. Na spoluprácu si môže vyberať najlepších z najlepších. A na Vojnovom koňovi sa naozaj tí najlepší podieľali.
Skutočná filmárska elita
Kameraman Janusz Kaminski je ocenený Oscarmi za Schindlerov zoznam a Zachráňte vojaka Ryana. Strihač Michael Kahn má okrem Oscarov za oba menované filmy aj tretieho za Dobyvateľov stratenej archy. Skladateľ John Williams, čerstvý osemdesiatnik, má takých cien päť – z toho troch za hudbu k Spielbergovým filmom. A tento rok je nominovaný za jeho Tintinove dobrodružstvá aj za Vojnového koňa. Scenárista Richard Curtis bol nominovaný za Štyri svadby a jeden pohreb, scenárista Lee Hall za Billyho Elliota.
Ako námet Spielbergovi poslúžil román pre mládež od britského autora Michaela Morpurga, adaptovaný neskôr pre divadlo a s veľkým ohlasom inscenovaný v Londýne, Toronte i na newyorskom Broadwayi. Čo sa pokazilo, keď tento remeselne dokonale realizovaný film nefunguje? Čo sa stalo, ak z piatich nominácií na britskú národnú filmovú cenu BAFTA nedokázal uspieť ani v jedinej kategórii?
Dokonalosť na prekážku
Asi prekáža práve to, že Spielberg nemusí presviedčať svet o svojich kvalitách. Nemusí bojovať o priazeň divákov ani kritikov. Nemusí pútať pozornosť, prekvapovať, šokovať ani premýšľať, ako za málo peňazí urobiť čo najviac muziky. Môže nakrúcať to, čo ho baví, a tak, ako sa mu páči.
Vojnový kôň vyzerá, akoby do súčasných kín zablúdil odkiaľsi z dávnej minulosti, z éry veľkých, vážnych, dôstojných technicolorových rodinných filmov o odvážnych psoch či iných zvieratách, na ktoré sa do kina mohla vybrať celá farnosť i s kazateľom. Bez obáv z bezbožnosti a či iných novôt.
V obraze sa neskutočne zlaté západy slnka striedajú s ešte neskutočnejšími sviežo zelenými ránami i farbisto pochmúrnymi opernými hmlami. Hudba stále podfarbuje obraz monumentálnymi sláčikmi, dychmi, tympanmi a zvonmi. V príbehu všetko sedí a do seba zapadá tak, že mu veríme, hoci je načisto neuveriteľný. Každá slzička, každý záchvev úsmevu na tvári hercov je presne tam, kde má byť a ako má byť.
Dobré remeslo a kumšt
A predsa ani tie slzy nás nerozplačú, ani tie úsmevy nás nerozosmejú. Tento formálne dokonale urobený film nefunguje v tom hlavnom: nedokáže sprostredkovať, ale ani vyvolať skutočné čisté presvedčivé emócie.
Koník Joey je ušľachtilý a vznešený, no – na rozdiel od knihy – nie je rozprávačom ani hlavnou postavou. Zostal iba nemou, sem-tam digitálne animovanou tvárou. A ľudia okolo neho sa striedajú ako na bežiacom páse: mladý Albert, britský dôstojník, nemecký vojak, starý Francúz s vnučkou, ďalší Nemec...
Každý z nich je možno zaujímavý, ale nemáme čas obľúbiť si ich, citovo sa angažovať, držať im palce, tešiť sa, tŕpnuť. Možno aj preto je také ťažké hodnotiť herecké výkony. Sledujeme len dych vyrážajúce obrázky s dokonalou výpravou, neustávajúcou bombastickou hudbou, ale bez radosti z hry, bez rozprávačskej vášne a podchvíľou sa len pozeráme na hodiny, či do konca ešte zostáva veľa.
V žiadnom Spielbergovom filme dosiaľ dva a pol hodiny netrvalo tak dlho.
Spielberg nevíťazí
Je to zvláštne, ale za celú svoju kariéru získal Steven Spielberg len dva Oscary.x
Steven Spielberg stál pri vchode kina, keď mali na jar 1975 premiéru Čeľuste. Po chvíli okolo neho vyšiel chlapec z predných radov, mieril na záchodom. Nestihol k nim dôjsť, vyvracal sa ešte skôr. Keď sa potom vrátil do sály, Spielberg uveril, že nakrútil hit.
Čeľuste zarobili nevídanú sumu, 129 miliónov dolárov a v Hollywoode sa začala nová éra, éra veľkofilmov. Kritiky prestávali mať zmysel, vysokú návštevnosť zabezpečovali drahé reklamné šoty v televízii.
Na Oscara to predsa bolo málo. Spielberga za Čeľuste ani nenominovali, v ten rok zvíťazil Miloš Forman s Preletom nad kukučím hniezdom. Keď nakrútil Blízke stretnutie tretieho druhu, zvíťazil Woody Allen s konverzačkou Annie Hall. Keď nakrútil E. T. Mimozemšťana, zvíťazil Richard Attenborough s biografickou drámou Ghándí.
S dvomi Oscarmi za Schindlerov zoznam a Zachráňte vojaka Ryana na tom vlastne Spielberg nie je oveľa lepšie ako Martin Scorsese, ktorému závidel autorský talent. Nad filmom Vojnový kôň teraz asi veľa jeho fanúšikov nechápavo krúti hlavou. Ak by mal tento rok dostať Oscara, tak skôr v kategórii animovaných filmov – za novátorské Tintinove dobrodružstvá. Ale na tie si americká akadémia nespomenula.
Kristína Kúdelová
Spielbergove hity
Čeľuste
Na svoj prvý veľký film z roku 1975 si Spielberg prichystal obrovskú maketu žraloka. Pri nakrúcaní sa ukázalo, že poriadne nefunguje a jej čeľuste nedoliehajú. Spielberg sa mohol zrútiť, ale našiel riešenie. Vystrihol scény s maketou a nebezpečenstvo ponechal najmä v náznakoch. Diváci boli nadšení, aký strašidelný film videli.
Blízke stretnutie tretieho druhu
Odvtedy, čo debutoval filmom Duel, v ktorom kamión naháňa osobné auto, si Spielberga obľúbili Francúzi. Keď nakrúcal slávne sci–fi Blízke stretnutie tretieho druhu (1977), do úlohy špecialistu na UFO obsadil francúzskeho režiséra Francoisa Truffauta. Ohúril ho veľkosťou štúdia.
E.T. Mimozemšťan
Nedávno v jednej ankete Briti rozhodli, že najdojímavejšia filmová scéna pochádza z E.T. Mimozemšťana (1982). Spielberg nenakrútil tradičné sci–fi o ohrozenej krajine a bezmocnej armáde. Naopak, svetielkujúci mimozemšťanov prst na čele chlapca vystihuje čosi oveľa prostejšie – krásne priateľstvo.
Indiana Jones
Pred šarmom dobrodružného archeológa boli bezmocné aj socialistické kiná, Indiana Jones sa s úspechom premietal aj u nás. Keď po 20 rokoch chystal Spielberg pokračovanie, zvedaví zlodeji mu trikrát vykradli štúdio. Na premiére v Cannes v roku 2008 kontrolóri lístkov vraveli, že také besnenie divákov ešte nezažili.
Schindlerov zoznam
Oskar Schindler videl likvidáciu krakovského geta a čudoval sa, prečo si nacisti nevšímajú najviditeľnejšiu osobu, dievčatko v červenom kabáte. Je to jediná farba v čiernobielom filme. Spielberg jednoduchou symbolikou vyjadril, že svetoví politici nereagovali na holokaust, hoci bol zrejmý.
Zachráňte vojaka Ryana
Spielberg sa veľa venuje druhej svetovej. Bol producentom televízneho seriálu Pacific aj filmov Clinta Eastwooda Zástavy našich otcov a Listy z Iwo Jima. V roku 1999 dostal Oscara za Zachráňte vojaka Ryana, pri ktorom mnohí pochopili, ako mohlo vyzerať vylodenie v Normandii.
Kristína Kúdelová