FÓRUM

To, čo sa vnímalo len ako svet služby, sa objavuje ako autentický priestor

Príbeh úžitkovej grafiky Longauer prerozprával v obrazoch a text je len komentárom k videnému

Príbeh úžitkovej grafiky Longauer prerozprával v obrazoch a text je len komentárom k videnému

Pred pár rokmi si Ľubomír Longauer, živiaci sa grafickým dizajnom, povedal, „že nemá chuť zdokonaľovať svoju pokoru pred klientom, nechať sa sekírovať a vyrábať nové a nové varianty návrhov, aby vyhovel“. Naplánoval si venovať zvyšok svojej energie niečomu, čo má väčší zmysel, takže už asi desať rokov vynáša na svetlo to, na čo dejiny umenia zabudli, nevšimli si, čo zostalo skryté. Najnovšie je to kniha Modernosť tradície. Úžitková grafika na Slovensku po roku 1918 (Slovart).

Aj keď sa mieša do remesla „píšucim profesionálom“ a vyrušuje inštitucionálnych bádateľov temperamentom a priam diktátorským zapálením pre vec, podarilo sa mu, čo málokomu z nich – že objavovanie histórie úžitkovej grafiky sa môže stať verejne sledovaným príbehom.

Zápas so stratou pamäti

Už séria putovných desiatich či jedenástich výstav po múzeách a galériách o Slovenskej typografii v 20. storočí prekročila tradičné hranice podobných projektov. Bola upozornením a akýmsi verejným gestom najmä smerom k inštitúciám, ktoré majú v popise práce mapovať, zachraňovať a vzdelávať. So „stratou pamäti“ postupujúcou naprieč všetkými generáciami začal zápasiť ešte ako pedagóg na VŠVU v Bratislave, pretože, ako sebakriticky priznáva, „hoci desať rokov študoval úžitkovú grafiku, o tom, že na Slovensku do roku 1945 vychádzali až tri odborné grafické časopisy, sa nikdy od nikoho nedozvedel“.

Navyše mal pocit, že mladá sebavedomá generácia grafických dizajnérov stráca (ani nie tak vlastnou vinou) povedomie kontinuity a domáceho kontextu mysliac si, že tu doma bola donedávna „akurát tak potopa“. Postupne jeho dobrodružná cesta archívmi, zbierkami, antikvariátmi a zabudnutými pozostalosťami priniesla množstvo materiálu, z ktorého sa dal vyskladať obnovený obraz úžitkovej grafiky prvej polovice 20. storočia ako rovnocennej partnerky slovenského vizuálneho umenia.

Tej, ktorá bola donedávna podceňovaná ako práca na objednávku a ukrytá „iba“ v knižných obálkach, ilustráciách, v grafických úpravách kníh, plagátoch, časopisoch, v známkach či bankovkách. Ale tu vďaka Longauerovmu nasvieteniu to, čo sa vnímalo len ako svet „služby“, sa objavuje ako autentický priestor, kde sa odohrali všetky dôležité domáce zápasy o modernú podobu umenia, ktoré sa skôr hľadali na plátnach obrazov. Ukázalo sa, že premeny jazyka v úžitkových disciplínach výtvarného umenia sú viditeľnejšie a tak symboly národnej mytológie či, naopak, znaky formalistickej typografie zreteľnejšie vykresľujú ohniská konfliktov a zmierení konzervativizmu a modernizmu v umení prvej polovice 20. storočia.

Donedávna zabudnutý príbeh

Mohlo by sa zdať, že Longauer svojimi výstavnými aktivitami a knihami polemizuje s odbornými dejinami umenia. Avšak ako sám zvykne hovoriť, nie je kunsthistorikom, je predovšetkým úžitkovým grafikom. I keď je to možno jedno, do ktorej polohy sa štylizuje, lebo jeho výskum je dôkazným materiálom s „polemickým“ obsahom, ktorý sa už nedá prehliadnuť. Aj kniha je postavená tak, aby príbeh o úžitkovej grafike bol prerozprávaný v obrazoch a text je len komentárom k videnému. Je obrazovým príbehom pútavo vyskladaným z množstva zabudnutých či polozabudnutých diel umelcov a úžitkových grafikov, ktorí svojím umením a prácou presiahli svoju dobu.

Pre Longauera sú dejiny umenia mikrosvetom konkrétnych ľudí a ich „presahujúcej“ práce, a tak prvý vo svojej knihe poskladal z denníkov, zošitov, množstva skíc práve ten o Martinovi Benkovi, ktorého už v predchádzajúcej monografii priliehavo nazval dizajnérom slovenského mýtu. Práve vďaka nemu dostali národné symboly a mýty svoj obraz v návrhoch štátnych znakov, v bankovkách, v detskej ilustrácii či v autorskom písme a dokonca v Longauerovom výklade sa javia autentickejšie ako často rutinne prezentované majstrove „zakladateľské kúsky“ maliarskej moderny.

Medzi ideológiami

Aj keď dejiny umenia zvykli grafický dizajn diskvalifikovať práve pre jeho službu „neumeleckým zadaniam“, dnes sa ukazuje, že aj vďaka týmto úlohám sa slovenskí umelci odvážili konfrontovať nielen s konzervatívnym domácim prostredím, ale dokonca aj s niektorými dobovými výtvarnými trendmi, ktoré vtedy hýbali európskymi umeleckými scénami.

Teda na takomto historickom pôdoryse Ľubomír Longauer sleduje umelecké cesty Andreja Kováčika, Jaroslava Vodrážku, Karola Ondreičku, Jozefa Vlčeka, Jozefa Cincíka, Štefana Bednára a Rudolfa Fábryho, ktorí vyzliekali Slovensko z kroja. A niekde ide aj ďalej, najmä tam, kde sa úžitková grafika stáva nástrojom nacistickej alebo komunistickej ideológie, ako sa umeniu 20. storočia neraz stávalo. Ani tá „naša“ slovenská nie je výnimkou.

ico

Ďalšie knihy

Martin Benka. Prvý dizajnér slovenského národného mýtu

Slovart, 2009

Ľubomír Longauer v spolupráci s Annou Oláhovou predstavuje osobnosť Martina Benku v doteraz nepublikovanom zábere. Približuje Benku nie ako všeobecne známeho maliara, ale ako azda prvého slovenského dizajnéra, ako umelca, ktorý vytvoril jedinečnú sériu autorského písma, navrhoval známky i bankovky, tvoril znaky pre centrálne slovenské inštitúcie, ilustroval knižky, navrhoval exlibrisy a sgrafitá. Longauer zaraďuje umelca v historickom kontexte so vzťahom k súvekej politickej situácii, venuje sa formálnym výrazovým prostriedkom, ktorými sa umelec usiloval naplniť svoj program. Publikácia obsahuje vyše 1000 reprodukcií Benkovho diela – väčšina z nich ešte nebola publikovaná. V závere každej kapitoly je resumé v anglickom jazyku.

O sebe a o svojej práci / About Me and My Work

Slovenské centrum dizajnu, 2009

Kniha o Ľubomírovi Longauerovi, grafickom dizajnérovi, výtvarníkovi, kurátorovi viacerých výstav o typografii, skúmateľovi histórie grafického dizajnu na Slovensku, je prvou publikáciou, ktorú vydalo Slovenské centrum dizajnu o osobnostiach slovenského dizajnu. Knižka predstavuje Longauera na pozadí jeho rodiny, štúdia, jeho spoločenských a politických aktivít, pedagogických skúseností a, samozrejme, ako skúseného grafického dizajnéra a výtvarníka.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  2. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  3. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  4. Zábavný aj sebavedomý
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  6. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  7. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  8. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  9. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  10. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu
  1. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
  2. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
  3. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  4. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  5. Prednáška holandského veľvyslanca na EU v Bratislave
  6. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  7. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  8. Poradňa: Ako vybrať účet pre mladých
  9. Sajfa odkázal študentom:„Buďte nároční a vydržte!“
  10. S Kulinariom chutí jar lepšie!
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 23 908
  2. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 5 714
  3. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 5 681
  4. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 4 656
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 599
  6. Zábavný aj sebavedomý 3 314
  7. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 198
  8. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 2 741
  9. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 2 686
  10. Testovanie elektrobicyklov v košickom Cassovare 2 678

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Rudolf Biermann: Komu vyhovovala Masarykova smrť? Táto záhada sa nedá obísť

Slovenský producent nakrútil najlepší český film.

ŠPORT

Sagan na E3 Harelbeke spadol, vyhral Van Avermaet

V záverečnom špurte sa rozhodovalo medzi triom Belgičanov.

KOMENTÁRE

Varšava chce zavrieť Tuska. A s ním poľskú demokraciu

Poľsko začalo s kriminalizáciou politických protivníkov.

ŽENA

Svetoznámy cvičiteľ psov: Neexistujú zlé psy, len problémoví majitelia

Čo so psom z útulku a kedy je pes šťastný?

Neprehliadnite tiež

Gorillaz idú do vesmíru. Ich nová hudba je zaujímavý experiment

Pohrávajú sa s technológiou virtuálnej reality a poukazujú na svet plný úzkostí. Animovaná kapela vydala štyri nové piesne.

Najlepší český film použil pri vstupe do kín Benešovu diplomaciu (recenzia)

Masaryk je i napriek dvanástim Českým levom remeselne nadpriemerný film.

Danka prirovnali k tučniakovi z Nórska. Obnovená relácia Sedem sa vydarila

Lasica, Leško a Kňažko opäť komentujú politické dianie na Slovensku. Vyhovoval by im skorší čas.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop