SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Kedy spoznáme nového šéfa SND?

Vo štvrtok sa chystá konkurz na generálneho riaditeľa SND. Môže dopadnúť rôzne.

Slovenské národné divadlo sa už vo štvrtok môže dočkať nového generálneho riaditeľa. Ale rovnako aj nemusí.Slovenské národné divadlo sa už vo štvrtok môže dočkať nového generálneho riaditeľa. Ale rovnako aj nemusí. (Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Vo štvrtok sa chystá očakávaný konkurz na šéfa Slovenského národného divadla. Posledný konkurz sa konal pred dvoma rokmi. Bolo to tiež v marci a tiež vznikli rôzne otázky.

BRATISLAVA. Na ministerstve kultúry sa vo štvrtok koná výberové konanie. Hľadá sa nový riaditeľ Slovenského národného divadla.

Prihlásilo sa deväť kandidátov, dvoch z nich vyradili pre nesplnenie podmienok. No nakoniec môže byť všeličo inak.

info
Chronológia
Čo sa dialo v SND
  • Máj-august 2011
    Ministerstvo kultúry poslalo do SND kontrolu, ktorá zistila pochybenia vo výške 436-­tisíc eur
  • September 2011
    Šéf SND Ondrej Šoth odstúpil. Minister kultúry dočasným vedením SND poveril šéfa technicko­prevádzkového úseku Milana Vajdičku
  • Október-november 2011 Divadlo sa odvolalo proti kontrole ministerstva kultúry. Správa finančnej kontroly vyrubila dve pokuty za porušenie rozpočtových pravidiel vo výške päť a 15-tisíc eur
  • Január 2012 Divadlo podalo ďalšie odvolanie na ministerstvo financií, ktoré o mesiac znížilo pokuty na 2500 a 8-tisíc eur. Milan Vajdička odvolal šéfa Umelecko-dekoračných dielní Petra Šugára, ktorý v divadle ešte nejaký čas zostal na oddelení dopravy (na polovičný úväzok)
  • 16. február 2012 SND vypísalo konkurz na nového riaditeľa Úseku marketingu, obchodu a vzťahov s verejnosťou
  • 1. marec 2012 Novým šéfom marketingu sa stal Róbert Beňo. Bývalý moderátor televízie Markíza a komunálny politik bol spoločníkom vo firme Goldrex s Danielom Krajcerom. Ten podľa výpisu z Obchodného registra z firmy odišiel až v auguste 2011. Za ministra kultúry bol vymenovaný v júli 2010

Divadlo a konkurz

Ešte pred oficiálnym zverejnením kandidátov a členov výberovej komisie sa objavili informácie, že favoritom konkurzu je scénograf Miloš Pietor.

Ten minulý týždeň verejne priznal, že má podporu súčasného vedenia divadla: „Bol som oslovený primárne Emilom Horváthom, prišiel za mnou s tým, že našiel podporu spoločného kandidáta v rámci národného divadla aj u iných riaditeľov,“ povedal v správach RTVS (viac v rozhovore s Milošom Pietorom dole).

Ministerstvo kultúry nevidí problém v tom, že šéf Činohry SND je zároveň člen výberovej komisie.

„Pán Horváth v divadle pôsobí už vyše tridsať rokov a dobre pozná jeho prevádzku,“ tvrdí hovorkyňa Eva Chudinová.

Konkurz vypísalo ministerstvo, ktoré do 13­člennej komisie posadilo jediného zástupcu – generálnu riaditeľku sekcie umenia Janu Motyčkovú.

Súčasné vedenie divadla okrem Horvátha nominovalo ďalších dvoch ľudí – baletného choreografa Jána Holováča a za zamestnancov Alžbetu Bednárikovú.

„Právo vedenia SND nominovať do výberovej komisie svojich zástupcov nemá oporu v žiadnom právnom predpise,“ tvrdia zástupcovia Únie sólistov, zboru a orchestra Opery SND, ktorí žiadajú zrušenie konkurzu.

„Ministerstvo konalo nad rámec zákona a v kontexte s výsledkami vlaňajšej kontroly aj rozporne.“

O výsledkoch kontroly ministerstva kultúry, po ktorej odstúpil v septembri 2011 generálny riaditeľ Ondrej Šoth, sa súčasné vedenie divadla stále sporí (viac v texte vedľa).

S tým, že nominácie členov komisie priamo z divadla sú diskutabilné, súhlasí aj dirigent Peter Feranec, ktorý je tiež uchádzačom o post šéfa SND.

„Že niekto deklaruje podporu vedenia, ktoré tiež nesie zodpovednosť za to, v akom stave sa dnes SND nachádza, ma len utvrdzuje v presvedčení, že je načase ponúknuť alternatívu,“ tvrdí.

Sedem alebo deväť?

Medzi uchádzačmi o miesto nového šéfa SND boli aj hudobník Anton Popovič a herec Ľubo Gregor.

Prvý neposkytol písomný súhlas so spracovaním osobných údajov na účely výberového konania, druhý dostatočne nepreukázal znalosť cudzieho jazyka, čo bola ďalšia podmienka.

Po zamietnutí odvolania si Anton Popovič dal vypracovať právny posudok, z ktorého vyplýva, že „nepriloženie súhlasu so spracovaním osobných údajov nie je dôvod na vyradenie uchádzača“.

Podľa neho ide o byrokraciu nad rámec zákona o výkone práce vo verejnom záujme.

S odvolaním neuspel ani Ľubo Gregor. „Tvrdohlavo mi pripomínajú, že nemám tie prekliate certifikáty a diplomy a ani čestné vyhlásenia o mojej vynikajúcej jazykovej úrovni,“ uvádza vo svojom stanovisku.

„Neposlal som totiž notárom overený doklad. No v životopise píšem o mojich znalostiach i to, kde a kedy som ich využíval.“

Takmer presne pred dvomi rokmi bola pri konkurze podobná situácia. Aj vtedy komisia najskôr vyradila dvoch z deviatich kandidátov. Dôvodmi boli chýbajúci výpis z registra trestov a nedostatočná prax. Svoj názor však zmenila a na konkurze sa mohli zúčastniť.

Ako to dopadne teraz, uvidí sa vo štvrtok ráno. Vtedy sa členovia komisie na čele s predsedníčkou Darinou Károvou stretnú a definitívne rozhodnú o počte uchádzačov. Všetci sa museli zaviazať, že sa zdržia verejných vyhlásení, takže zatiaľ nie je známe, či si zvolia hlasovanie dvojtretinovou väčšinou, alebo bodovaním.

Rovnako nie je isté, či už vo štvrtok bude známy víťaz, alebo bude dvojkolová voľba. Existuje aj možnosť posunutia konkurzu na iný termín.

ico

V divadle to nikdy nebude iné, ale skúsme byť veľkorysí

Scénograf MILOŠ PIETOR podozrenia o tom, že je vopred určeným víťazom konkurzu, odmieta. No podporu z divadla netají.

Prečo ste sa rozhodli kandidovať na post generálneho riaditeľa SND?

Mám rád ľudí v Národnom, mnohých poznám od útleho detstva. Je úsmevné, ak mi ešte občas hovoria malý Miloš. Možno mám naivný pohľad, ale vidím, koľko hlasov z divadla nebolo vypočutých. Nepáči sa mi taktika nebaviť sa o budúcom riaditeľovi s divadlom, nech o ňom rozhodnú len odborníci. Je predsa legitímne, ak sa aj SND vyjadrí, koho chce.

Hlas divadla je vo výberovej komisii podľa zákona reprezentovaný zástupcom odborom.

Bude ale správne, keď rozhodnú len odbory?

A bude správne, ak rozhodne súčasný šéf činohry, Emil Horváth, ktorý vás mal priamo osloviť na kandidatúru?

Nerozhoduje len on, v komisii by mali byť zástupcovia všetkých súborov, hoci Opera chýba. S podporou Emila Horvátha som sa však od začiatku netajil.

V médiách ste spomenuli aj podporu ostatných riaditeľov súborov.

Nehovoril som však o šéfoch súborov, ale o hlase väčšiny. Bolo by zodpovedné, keby bol v komisii aj niekto z Opery, keďže každý tretí zamestnanec SND je z Opery.

V komisii je profesorka Eva Blahová, ktorá blízko spolupracuje so súčasným šéfom opery Petrom Dvorským. Je to v poriadku?

V divadle ktokoľvek spolupracuje s kýmkoľvek. Ale to nie je hlas zvnútra Opery SND, profesorka Eva Blahová je šéfkou opery v Brne.

Petrovi Dvorskému končí zmluva s Národným v máji, predĺžili by ste mu ju?

Treba sa rozprávať so súborom, v divadle chýba vnútorná diskusia.

Nemalo by byť smerovanie SND výsledkom istej kultúrnej politiky nie internej dohody jeho aktuálnych zamestnancov?

Sám sa čudujem, že predsedom výberovej komisie nie je nikto z ministerstva kultúry.

Ako by ste riešili svoju podnikateľskú činnosť, ak by ste boli úspešným v konkurze? Podľa obchodného registra máte dve firmy.

Stedur nie je moja firma. Nikdy som ju nepoužíval a viem sa jej kedykoľvek zbaviť. V EM-ES Art som zamestnaný ako grafik. A na umeleckú činnosť je v zákone výnimka.

Ale ste aj jej konateľom tejto firmy.

Isto.

V predmete jej činnosti je napríklad aj organizovanie kultúrnych podujatí, to môže byť v konflikte záujmov so SND.

Zaujímavé, že aj po dvadsiatich rokoch od revolúcie znie podnikanie ako neslušné slovo. Ak to bude niekoho rušiť, tak sa jej môžem vzdať, ale to sú iluzórne veci, ak firmu presuniete na príbuznú či priateľa.

Neplánujete sa jej teda vzdať?

Nemienim sa vzdať svojej umeleckej činnosti. Táto firma ma zastupuje, je to také isté, ako keď Peter Dvorský hosťuje v zahraničí.

Stihnete sa scénickým návrhom naďalej venovať aj popri manažovaniu takého kolosa akým je SND?

Ak sa dobre vyberú šéfovia súborov a dobre sa zorganizujú právomoci, tak áno. Takto som roky viedol veľký tím na Novej scéne. Ale nebudem robiť to tak, ako niektorí z predchádzajúcich šéfov divadla, ktorí si sami napísali scenár, sami si ho zrežírovali a aj si v ňom sami zahrali. Nechcem robiť pre SND ako výtvarník, nebolo by to vhodné.

Do akej miery by ste ako generálny riaditeľ chceli umelecky zasahovať do práce jednotlivých súborov?

Pozícia generálneho riaditeľa by mala byť skôr len poistkou na granáte. Výber produkcií bude vždy subjektívny, ale šéfovia súborov by si nemali presadzovať len svoje osobné ego. Zjednodušenie poviem, že ak máme troch dobrých choreografov Radačovského, Šotha a Ďurovčíka, bolo by úžasné, ak by vedeli pracovať popri sebe. Bolo by práve na vedení divadla, aby toto dosiahlo.

Zverejníte, s akými šéfmi súborov by ste rátali?

Môžem, nemusím. Ale keď hovorím o balete, myslím si, že pán Igor Holováč by bola veľmi dobrá voľba. V rámci jeho súboru by vedeli spolupracovať aj navzájom veľmi konfliktní choreografi, aby z toho malo úžitok celé SND.

Práve ste povedali, že o jednom z členov výberovej komisie uvažujete ako o novom šéfovi baletu.

Práve som to povedal vám, nie jemu. S pánom Holováčom som o tom nehovoril, ale viem si predstaviť, že by bol šéfom baletu. Ja trafiky nesľubujem, ani nepredpokladám, že by som bol na konkurze vybratý.

V čom by SND najviac potrebovalo zmeny?

To najúsmevnejšie je, že do SND akoby spoločenské zmeny nedorazili. Divadlo zostalo istým tabu aj preto, že práve na jeho pôde začínala revolúcia.

Čo sa hlavne v SND nezmenilo?

Napríklad organizačná štruktúra alebo divadelné dielne. Keď som kedysi robil pre SND, ponúkli mi iní dodávatelia nižšiu cenu za výpravu ako domáci. Dielne SND by mali vyrábať aj do externého prostredia pre ostatné divadlá, je to len otázka produktivity práce. Pracovníci nie sú adekvátne zaplatení, ale zas sa ani nenadrú.

Podľa vás teda dielne ich dlhoročný šéf Peter Šugár neviedol dobre?

Pán Šugár sa dielňam veľmi rozumel, ale pri vyjednávaní s ním nebolo vedenie SND ochotné ísť do konfliktu.

Vo výberovej komisii je iba jeden člen zo zahraničia. Aké sú vaše predstavy o medzinárodnej spolupráci?

Pri medzinárodných plánoch narážame na to, že ešte v rámci V4, aj v Poľsku či v Maďarsku, sú honoráre umelcov desaťkrát vyššie ako u nás. To svedčí o tom, ako sme strašne u nás zaostali.

Ktoré súčasné produkcie na repertoári SND sa Vám páčia?

Odpoviem inak. Zhrozil som sa, že len v činohre je na repertoári až tridsaťpäť produkcií. Je nezmysel, ak sa dostanú na program len raz za dva mesiace. Tým trpí kvalita.

Ako by ste sa postavili k výsledkom kontroly v SND?

V každom divadle je riaditeľ na hrane zákona, niekedy ho musíte v dobrom úmysle porušiť, aby sa napríklad premiéra vôbec uskutočnila. Ak niekto chce, vždy niečo v hospodárení divadla nájde. Nechcem spochybňovať výsledky kontroly, ale to nie je to, prečo musel Ondrej Šoth z divadla odísť.

A prečo musel odísť?

Osobne si myslím, že pre tlak súborov na jeho osobu a ním vybratých spolupracovníkov.

Čo spôsobilo váš odchod z Novej scény za riaditeľa pána Františka Javorského?

Pán Javorský bol človek, ktorý nevedel Novú scénu viesť, priviedol ju na pokraj ekonomického krachu a potom od nej vrátil kľúče. Neviem spolupracovať s človekom, ktorý robí samovražedné ekonomické kroky.

Ste dlhoročným spolupracovníkom spoločnosti Orange, navrhujete pre nich všetky predajne?

Všetky nie, ale máme pätnásťročnú spoluprácu, využívajú moje služby výtvarníka.

Patrili ste aj k základných iniciátorom Plesu v opere, na ktorý dodnes navrhujete scény. Z firemnej party sa tento večer stal prestížnou udalosťou. Ste spokojný?

Páči sa mi , že sa aj naši ľudia za dvanásť rokov existencie plesu naučili nechodiť na ples v lyžiarskych bundách a s igelitkami.

Môže mať Orange nejaké záujmy v SND?

Orange je už roky sponzorom SND, spolu s ďalšími veľkými firmami, ktoré tiež môžu mať záujem na prenájme reprezentatívnych priestorov.

Členkou výberovej komisie je aj Eva Babitzová, šéfka Rádia Expres, ktoré veľmi blízko s Orangom spolupracuje.

Po prvé, čo je na tom nelegitímne? A po druhé, ja som komisiu nezostavoval.

Neprekáža vám, že sa konkurz koná len pár dní pred voľbami? Nezdalo by sa vám férovejšie, nechať toto rozhodnutie už na nového ministra, hoci je známe, že na MK SR objektívne tlačia termíny zo zákona?

Ak sa nebudem páčiť novému ministrovi, vyvinie tlak na to, aby som odišiel. Nechcel by som zažiť širokú nepodporu, či zvnútra divadla, alebo z ministerstva. S ľahkosťou by som v tom prípade “vrátil kľúče”. Hlasy za okamžitý výber však vyšli spoza okrúhlych stolov, aj od bývalého dramaturga Činohry SND Petra Pavlaca. Zdá sa mi ale veľmi nešťastné, že je to takto spolitizované.

Váš otec bol známy režisér a krátko aj riaditeľ SND. Aký je podľa vás jeho odkaz ?

Asi v miere nekonfliktnosti. Divadlo má samo dosť svojich problémov, tam každý deň hrozí vzbura. S konfliktom sa tam pracuje ako s modelovou situáciou. Nikdy to nebude iné, ale skúsme byť trochu elegantní.

Vaša základná vízia pre SND?

Ako hovoril Konrad Adenauer „keine experimente“.

Zuzana Uličianska

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Home (ale aj) Office
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  5. Ruža zmeny
  6. Úpravy automobilov pre ZŤP
  7. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  8. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 225
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 18 041
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 125
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 228
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 709
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 229
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 536
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 098
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 990
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 611
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Čo sa deje v SND

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Pribudlo 705 prípadov nákazy a ďalších šesť úmrtí (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 31 400. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Odberné miesto na nový koronavírus.

Smatana: Plošné testovanie antigénovými testami je zlé riešenie, ale rozumiem mu

Antigénové testy sú menej presné, dôkazom je aj nakazený Trump.

Bývalý šéf Inštitútu zdravotníckej politiky Martin Smatana.
Cynická obluda

Terazky budeme testovať

Testovanie vraj nezvládnu zabezpečiť zdravotníci, lebo zdravotníctvo utrpelo vládou Smeru. Tak ho zabezpečí armáda.

Komentár Petra Schutza

Vláda sa v hysterickom kŕči vrhla na logistickú divočinu

Fiasko by znamenalo nielen stratu dvesto miliónov, ale aj znemožnenie krajiny.

Peter Schutz