Festival s Mozartom za chrbtom

Don Giovanni v obleku a ženy, ktoré majstrovsky zvádza, v spodnej bielizni? Áno, Don Giovanni a pre festival napísaný nový koniec opery Turandot patria k vrcholom tohtoročného Salzburského festivalu, najvýznamnejšieho operného a divadelného podujatia ...


Thomas Hampson ako Don Giovanni a Magdalena Kožená ako Zerlina v Mozartovej opere Don Giovanni. Dirigentom predstavenia je Nikolaus Harnoncourt. FOTO - ČTK

Don Giovanni v obleku a ženy, ktoré majstrovsky zvádza, v spodnej bielizni? Áno, Don Giovanni a pre festival napísaný nový koniec opery Turandot patria k vrcholom tohtoročného Salzburského festivalu, najvýznamnejšieho operného a divadelného podujatia tohto druhu na svete.

Na novoty sú v Salzburgu zvyknutí - predstavenia sa robia exkluzívne pre dva letné mesiace, málokedy sa stane, že rovnakú operu vidieť potom ešte na niektorej inej svetovej scéne. Tentoraz je však v Salzburgu noviniek viac.

Nový je tiež umelecký vedúci. Peter Ruzicka, bývalý šéf opery v Hamburgu. Prišiel s ambicióznym plánom, ktorý má navždy zabezpečiť Salzburgu titul Mozartovo mesto. Praha či Viedeň môžu zabudnúť. Keď sa povie Mozart, musí sa každému vybaviť miesto, kde sa narodil. Do roku 2006, keď bude 250. výročie Mozartovho narodenia, plánuje Ruzicka uviesť v Salzburgu všetky jeho opery.

Projekt odštartoval novou inscenáciou Dona Giovanniho. Toho režisér Martin Kušej zbavil barokových šiat a historických kulís. Na bielej, modernej scéne sa speváci pohybujú v oblekoch, zbory žien, ktoré podliehajú jeho čaru, vystupujú v spodnej bielizni.

„Nechcem si predstaviť, čo sa bude diať roku 2006,“ hovorí však skepticky riaditeľ kultúrnej redakcie televízie ORF v Salzburgu Siegbert Stronegger. „Bude to Mozart overkill - Mozarta bude všade priveľa.“

Ďalšou Ruzickovou novinkou je neznáma opera Kráľ Kandaules expresionistického skladateľa Alexandra Zemlinského. Zemlinsky, člen umeleckých kruhov Viedne fin-de-siécle, švagor Schönberga a priateľ Almy Mahlerovej, dlhé roky pôsobil v medzivojnovej Prahe. Svoju veľkú operu na mytologický námet o kráľovi, ktorý mal všetko šťastie sveta, ale skončil tragicky, začal písať v tridsiatych rokoch. V roku 1938 emigroval do New Yorku a kráľa Kandaula nedokončil.

Nahá hlavná predstaviteľka? To bolo dlho nemysliteľné. Operu prvý raz uviedli až v roku 1996 v Hamburgu, ale až v Salzburgu sa dostala k medzinárodnému publiku. Hlavná diva skutočne odhalí všetko. Jasajúce publikum - to boli vzhľadom na cenu lístkov predovšetkým bohatí. Prezidentka festivalu Helga Rabl-Stadler to považuje za prirodzené: „Je pravda, že väčšina publika sú veľmi majetní ľudia. Zároveň však takmer dve tretiny tých, čo chodia do Salzburgu, sem chodia pravidelne. A vždy chcú vidieť niečo, čo nikde inde neuvidia.“

Organizátori festivalu sa tiež snažia, aby sa opera a divadlo nestalo len výlučne záležitosťou bohatých a tiež, aby nepatril len k tým v strednom a vyššom veku. „Ak by to tak bolo, festival by o pár rokov zanikol,“ hovorí ekonomický riaditeľ Gerbert Schweighofer. Aj preto má festival časť, ktorá je venovaná produkcii mladých režisérov - tento rok dostali príležitosť napríklad litovský režisér Oskaras Koršunovac s novým naštudovaním Sofoklovho Kráľa Oidipa.

Tí, ktorým sa lístok neušiel, môžu však v Salzburgu stráviť tiež večer v opere a to s vystúpením tých najväčších hviezd. Na námestí vedľa salzburského Dómu je nainštalovaná obrazovka. Večer sa tu vysiela záznam z najlepších predstavení minulých ročníkov. Zadarmo sa tak dá vychutnať Don Giovanni pod taktovkou Karajana, s Mozartovým pomníkom za chrbtom.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 13 387
  2. Moskva alebo Petrohrad? 6 938
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 5 114
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 834
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 314
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 035
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 948
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 585
  9. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 516
  10. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 458

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

ŠPORT

Dvaja hráči dali hetrik. Diváci v Bratislave videli 22 gólov

Oba tímy delia dve miesta v tabuľke.

Neprehliadnite tiež

Jan Hřebejk: Som veľký Eurohujer (rozhovor)

Režisér legendárnych Pelíškov neprestal riešiť boľševika.

Šéf Fondu na podporu umenia: Odborníkov je málo, bojujeme s konfliktom záujmov

Prioritami pre fond na nasledujúci rok sú národné výročia. Stanovilo to ministerstvo.

ROZHOVOR

Viliam Klimáček: Musel som prekonať Dubčekovu auru dobráka

Bol mužom minulosti. Film o ňom sa pýta, prečo ho všetci milovali.

Na hymnu Nežnej revolúcie chce Ivo Hoffman zabudnúť. Napísal jej opačnú verziu

Už desať rokov nehral na gitare, spoločnosť ho sklamala.