Spôsobí nová slovenská hra morálnu ujmu mládeži? Dozviete sa v českom divadle.
Spôsobí nová slovenská hra morálnu ujmu mládeži? Dozviete sa v českom divadle.
Slovenská sekcia hercov v pražskom Divadle v Dlouhé už niekoľko rokov inscenuje hry alebo adaptácie kníh súčasných slovenských autorov. Robí to formou takzvaných scénických náčrtov, no ani v jednom prípade nejde o nudné čítanie z papiera. Naopak, sú to výzvy na netradičné divadelné uchopenie textu.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Hoci financie stačia vždy iba na zopár repríz, tituly úspešne prenikajú do divadelnej histórie. Najnovším je Problém Zuzy Ferenczovej - hra s pôvodným názvom Vyskočiť z kože.
Len mimochodom: porota slovenskej súťaže hier pre mladých divákov Artúr 2011 označila tento text za najlepší, no cenu nedostal - vraj by u mládeže mohol vyvolať nežiaduce reakcie. Úbohosť.
Pozrime sa na javisko. Zoznámime sa s režisérom Karlom Králom, ktorý publikum v kaviarni divadla ladí, uvádza do obrazu. Dáva kolovať kľúčové rekvizity, vyrobené z pravých gumových macíkov, lebo ľudia v zadných radoch ich zrejme počas predstavenia neidentifikujú. Potom predstaví tím, scénu aj svoje tvorivé motívy. Divák sa ani nenazdá a je v tom.
Džínsy alebo opätky
Tak ako ona, šestnástka. Mám problém - povie zdrvujúco a díva sa neprítomne do diaľky. Presiahol ju. Nepomáhajú rodičia ani lekár, neúspešne sa o to pokúšajú staré kamarátky aj nový známy z vedľajšej triedy. Jediné riešenie je konečné. Otázka znie, ktorá smrť je najlepšia. K nej sa potom pridružujú ďalšie: Je niečo po nej? Ako to tam vyzerá? A obliecť si na cestu džínsy či obuť opätky?
Hra vťahuje diváka od prvého momentu svojou ukrutnosťou a zároveň oslobodzujúcim humorom. Stávame sa súčasťou závažných udalostí života adolescentov. Mnohí z nich majú všetko, čo chcú, dobre vedia, čo od dospelých žiadať, aby mohli v pohodlí do sýtosti vegetovať. A všetci túžia po láske.
Zahral si aj scenár
Príbeh o nenarodenom dieťati otvára citlivé otázky. Je vybudovaný na iskrivých dialógoch a hutných situáciách. Autorke sa podarilo vehementne odchytiť jazyk mládeže a povýšiť ho na komunikačnú úroveň hodnú divadelného diváka bez ohľadu na vek a skúsenosti.
Hra sa uvádza ako komiksový scénický náčrt alebo bábková činohra, čo z hľadiska inscenačnej kvality a invencie znamená v tomto prípade viac než dosť. Pôvodom bábkoherci sa objavujú po boku svojich bábkových miniatúr. Takáto forma hyperboly posilňuje divácke emócie a ako metafora detstva verzus dospelosti v kombinácii s ľudskými predsudkami pôsobí až dojímavo. Civilné herectvo s nábojom mierneho zveličovania robí hru napínavou.
Dômyselne zostavená scéna je jednoduchá - za otvormi paravánu sa ako v komiksových okienkach objavujú bábky aj ich živí dvojníci. Scénické čaro podčiarkujú detaily, ktoré priznávajú techniku vodenia bábok či motorickú prácu s rekvizitami.
Režisér necháva dokonca hrať aj papierový scenár, čím vtipne a s nadhľadom odkazuje na formálny status inscenácie. Paradoxne tým posúva scénické čítanie na úroveň plnohodnotného divadelného zážitku.