Osobnosti českej choreografie Kylián - Vaculík v projekte Czech In Baletu Bratislava

Balet Bratislava uvedie 16. marca 2012 na Novej scéne svoju tretiu produkciu pod názvom Czech In. Komponovaný tanečný večer je venovaný popredným českým choreografom – Jiřímu Kyliánovi a Liborovi Vaculíkovi. Ako hosť večera vystúpi Národní divadlo Praha s

Falling Angels(Zdroj: Ctibor Bachratý)

choreografiou Petra Zusku. Prípravy na premiéru vrcholia.

Súbor Baletu Bratislava sa v týchto dňoch intenzívne venuje posledným skúškam pred slávnostným uvedením komponovaného večera Czech In. Z baletnej sály za ozývajú africké bubny. Minimalistický rytmus sprevádza jeden z vrcholov večera, choreografiu Jiřho Kyliána Falling Angels. Pod vedením Roslyn Anderson osem tanečníc dolaďuje posledné detaily náročnej kompozície. Atmosféra v sále je komorná. Nepočuť žiadne ostré pokyny. Iba naliehavý rytmus hudby Steva Reicha. Ako sa uvádza v bulletine, Jiřího Kyliána na Reichovej hudbe fascinovala jej rytmická štruktúra – najmä jeden štylistický nástroj, frázovanie. Frázovanie vytvára premenlivý základ, na ktorom sa môže choreografia voľne rozvíjať. Zatiaľ čo Kylián zvyčajne považuje hudbu za primárny zdroj inšpirácie pre svoje choreografie – jeho práca je vždy založená na už existujúcich hudobných štruktúrach – pri Reichovej skladbe Drumming cítil potrebu dať tancu absolútnu prioritu. Falling Angels zobrazuje ženy, tanečnice, ich túžbu po dokonalosti a ich podľahnutie ženskému psyché v rôznych životných situáciách. „Je to veľmi náročná choreografia, ktorá trvá 16 minút,“ potvrdzuje v prestávke jedna z tanečníc Katarína Kaanová. „Osem dievčat tancuje nepretržito počas celého jej trvania, takže je to fyzicky, ale i psychicky náročné. Nie je tam ani hudba, znejú iba bubny, treba si vyslovene rátať, aby pohyby boli presné. Pri iných choreografiách zvyknem počúvať hudbu, no tu si musím naozaj precízne počítať. Nikdy som asi nič ťažšie netancovala, ale je to úžasné, som šťastná.“ Pre súbor to nie je prvé stretnutie s asistentkou autora choreografie Jiŕího Kyliána. „S Roslyn Anderson sme už mali možnosť spolupracovať v SND. Práca s ňou bola úžasná, tak ako so svetovými choreografmi, predovšetkým z Nederlands Dans Theater. Je striktná, aby to bolo presne tak, ako vyžaduje. Ale zároveň je veľmi priateľská, na skúškach nie je vôbec napätá atmosféra. Zo skúšok chodíme totálne unavené, ale je to taká príjemná únava. Je to výborná skúsenosť,“ hovorí nadšene Kaanová.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Nerobte zo mňa Boha.“

Umelecký vedúci Baletu Bratislava, tanečníka choreograf Mário Radačovský pôsobil priamo pod vedením Jiřího Kyliána niekoľko rokov a podľa jeho slov sa zdá, že na majstrových skúškach to vyzerá asi veľmi podobne, ako na prebiehajúcich skúškach Baletu Bratislava. „Kyliánova veľkosť je v jeho veľkorysosti. Kylián si tanečníkov váži. Neponižuje ich, neuráža, nikdy som ho na nikoho nepočul kričať,“ spomína Radačovský. „Nerieši pred tanečníkmi svoje vlastné chyby. Vždy je absolútne pripravený. Nikdy sa mi za tých takmer dvadsať rokov čo ho poznám nestalo, aby prišiel ako choreograf do štúdia nepripravený. Vie presne čo chce a tanečníci sú pre neho jedineční. Uvedomuje si, že bez nich by nebol tým, kým je. On sám hovorí – nerobte zo mňa Boha. Sám sa snažím veľa vecí, ktoré som sa od neho naučil, aplikovať vo svojom súbore.“

Tanečnice pomaly odchádzajú z tanečnej sály po náročnej skúške Falling Angels. Čaká ich ešte Šesť tancov, Kyliánova choreografia na Mozartove tance. Titul prináša na javisko v tanci inak vzácny humor. „Šesť tancov je tiež náročná choreografia, ale už ju netancujeme nepretržite celú. Sú tam duetá, triá. Skôr je to bláznivé a zabavíme sa pri tom,“ hovorí Katarína Kaanová. Ako uviedla Miroslava Kovářová, výber týchto dvoch choreografií je zaujímavý ako ukážka schopnosti Kyliána rôznorodo tvoriť. „Niektorí choreografi sú zacyklení a možno 30 rokov robia to isté,“ potvrdzuje Mário Radačovský. „Kylián je schopný vyvíjať sa. V posledných rokoch už nevytvára choreografie, ale podáva určitú filozofiu. Človek len tak tajne dúfa keď robí choreografiu, že by sa mohol dostať blízko k jeho úrovni.“ V baletnej sále strieda Reichovu minimalistickú hudbu roztancovaný Mozart. Začína sa ďalšia časť skúšky. „Niektoré štýly človeka oslovia viac, iné menej, ale pre mňa je Kylián špička,“ uzatvára tanečnica Katarína Kaanová a pripája sa k ostatným tanečníkom.

Premiéra komponovaného večera Czech In, počas ktorého tanečný súbor Baletu Bratislava predvedie choreografie Jiřího Kyliána a Libora Vaculíka, bude 16. marca 2012 v Divadle Nová scéna. Ďalšie predstavenia sú naplánované na 17. a 25. marca 2012, vždy o 19.00. Špeciálnym hosťom všetkých uvedení bude Národní divadlo Praha s choreografiou Petra Zusku Lyrická, ktorú si Zuska zatancuje v Bratislave osobne.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  2. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  3. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  4. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  5. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  9. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  10. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  1. Predstavenie projektu Ružomberok v pohybe
  2. OMV ponúkne svojim zákazníkom chute známeho šéfkuchára
  3. OMV ponúkne zákazníkom chute známeho šéfkuchára Braňa Križana
  4. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  5. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  6. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  7. Všetko, čo rodiny milujú
  8. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 24 201
  2. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 13 855
  3. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 11 938
  4. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely 6 843
  5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 6 790
  6. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 6 367
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 5 321
  8. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 5 268
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 3 994
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť 3 444

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Novinár Hanus: Keď som zistil, že som sa v kauze Cervanová mýlil, nemohol som spať

Niektoré katolícke médiá neinformovali o kauze Bezák, lebo sa rozhodli, že budú láskavé, aby neznepokojovali čitateľov, vraví MARTIN HANUS.

EKONOMIKA

Okolo Kiskovej kampane sa objavujú nové nejasnosti

Prezident obe časti svojej kampane platil cez firmu KTAG.

Komentár Zuzany Kepplovej

Hanus nepísal, aby sa Glváč lepšie cítil

Martin Hanus tvrdí, že Nitranov si v .týždni spoločne vymysleli.

KOMENTÁRE

Danko s Ficom si dávno zvykli na Bugára, ktorý nereptá

Bugár pripravil pre Fica s Dankom naozaj nepríjemnú situáciu.

Neprehliadnite tiež

Po samovražde si seriál 13 Reasons Why vybral novú tragickú tému. Tentoraz pohorel

Nové časti populárneho titulu zverejnil Netflix pred niekoľkými dňami.

Väčšina z nich prežila stovky rokov. V piesňach Chasidov počuť slovenský folklór

Rabín Baruch Myers a violončelista Jozef Lupták idú na turné po niekoľkých slovenských mestách.

Producenta Harveyho Weinsteina obvinili zo znásilnenia

Od vlaňajšej jesene, keď sa objavili prvé obvinenia z pohlavného zneužívania, svedčilo proti Weinsteinovi v tejto veci viac ako sto žien.

Pavol Habera: Rozum ma drží pri zemi, preto som tak dlho nevydal platňu

Najprísnejší porotca Superstar hovorí, že kto chce robiť dobrú hudbu, musí ju vedieť aj počúvať.