Osobnosti českej choreografie Kylián - Vaculík v projekte Czech In Baletu Bratislava

Balet Bratislava uvedie 16. marca 2012 na Novej scéne svoju tretiu produkciu pod názvom Czech In. Komponovaný tanečný večer je venovaný popredným českým choreografom – Jiřímu Kyliánovi a Liborovi Vaculíkovi. Ako hosť večera vystúpi Národní divadlo Praha s

Falling Angels(Zdroj: Ctibor Bachratý)

choreografiou Petra Zusku. Prípravy na premiéru vrcholia.

Súbor Baletu Bratislava sa v týchto dňoch intenzívne venuje posledným skúškam pred slávnostným uvedením komponovaného večera Czech In. Z baletnej sály za ozývajú africké bubny. Minimalistický rytmus sprevádza jeden z vrcholov večera, choreografiu Jiřho Kyliána Falling Angels. Pod vedením Roslyn Anderson osem tanečníc dolaďuje posledné detaily náročnej kompozície. Atmosféra v sále je komorná. Nepočuť žiadne ostré pokyny. Iba naliehavý rytmus hudby Steva Reicha. Ako sa uvádza v bulletine, Jiřího Kyliána na Reichovej hudbe fascinovala jej rytmická štruktúra – najmä jeden štylistický nástroj, frázovanie. Frázovanie vytvára premenlivý základ, na ktorom sa môže choreografia voľne rozvíjať. Zatiaľ čo Kylián zvyčajne považuje hudbu za primárny zdroj inšpirácie pre svoje choreografie – jeho práca je vždy založená na už existujúcich hudobných štruktúrach – pri Reichovej skladbe Drumming cítil potrebu dať tancu absolútnu prioritu. Falling Angels zobrazuje ženy, tanečnice, ich túžbu po dokonalosti a ich podľahnutie ženskému psyché v rôznych životných situáciách. „Je to veľmi náročná choreografia, ktorá trvá 16 minút,“ potvrdzuje v prestávke jedna z tanečníc Katarína Kaanová. „Osem dievčat tancuje nepretržito počas celého jej trvania, takže je to fyzicky, ale i psychicky náročné. Nie je tam ani hudba, znejú iba bubny, treba si vyslovene rátať, aby pohyby boli presné. Pri iných choreografiách zvyknem počúvať hudbu, no tu si musím naozaj precízne počítať. Nikdy som asi nič ťažšie netancovala, ale je to úžasné, som šťastná.“ Pre súbor to nie je prvé stretnutie s asistentkou autora choreografie Jiŕího Kyliána. „S Roslyn Anderson sme už mali možnosť spolupracovať v SND. Práca s ňou bola úžasná, tak ako so svetovými choreografmi, predovšetkým z Nederlands Dans Theater. Je striktná, aby to bolo presne tak, ako vyžaduje. Ale zároveň je veľmi priateľská, na skúškach nie je vôbec napätá atmosféra. Zo skúšok chodíme totálne unavené, ale je to taká príjemná únava. Je to výborná skúsenosť,“ hovorí nadšene Kaanová.

„Nerobte zo mňa Boha.“

Umelecký vedúci Baletu Bratislava, tanečníka choreograf Mário Radačovský pôsobil priamo pod vedením Jiřího Kyliána niekoľko rokov a podľa jeho slov sa zdá, že na majstrových skúškach to vyzerá asi veľmi podobne, ako na prebiehajúcich skúškach Baletu Bratislava. „Kyliánova veľkosť je v jeho veľkorysosti. Kylián si tanečníkov váži. Neponižuje ich, neuráža, nikdy som ho na nikoho nepočul kričať,“ spomína Radačovský. „Nerieši pred tanečníkmi svoje vlastné chyby. Vždy je absolútne pripravený. Nikdy sa mi za tých takmer dvadsať rokov čo ho poznám nestalo, aby prišiel ako choreograf do štúdia nepripravený. Vie presne čo chce a tanečníci sú pre neho jedineční. Uvedomuje si, že bez nich by nebol tým, kým je. On sám hovorí – nerobte zo mňa Boha. Sám sa snažím veľa vecí, ktoré som sa od neho naučil, aplikovať vo svojom súbore.“

Tanečnice pomaly odchádzajú z tanečnej sály po náročnej skúške Falling Angels. Čaká ich ešte Šesť tancov, Kyliánova choreografia na Mozartove tance. Titul prináša na javisko v tanci inak vzácny humor. „Šesť tancov je tiež náročná choreografia, ale už ju netancujeme nepretržite celú. Sú tam duetá, triá. Skôr je to bláznivé a zabavíme sa pri tom,“ hovorí Katarína Kaanová. Ako uviedla Miroslava Kovářová, výber týchto dvoch choreografií je zaujímavý ako ukážka schopnosti Kyliána rôznorodo tvoriť. „Niektorí choreografi sú zacyklení a možno 30 rokov robia to isté,“ potvrdzuje Mário Radačovský. „Kylián je schopný vyvíjať sa. V posledných rokoch už nevytvára choreografie, ale podáva určitú filozofiu. Človek len tak tajne dúfa keď robí choreografiu, že by sa mohol dostať blízko k jeho úrovni.“ V baletnej sále strieda Reichovu minimalistickú hudbu roztancovaný Mozart. Začína sa ďalšia časť skúšky. „Niektoré štýly človeka oslovia viac, iné menej, ale pre mňa je Kylián špička,“ uzatvára tanečnica Katarína Kaanová a pripája sa k ostatným tanečníkom.

Premiéra komponovaného večera Czech In, počas ktorého tanečný súbor Baletu Bratislava predvedie choreografie Jiřího Kyliána a Libora Vaculíka, bude 16. marca 2012 v Divadle Nová scéna. Ďalšie predstavenia sú naplánované na 17. a 25. marca 2012, vždy o 19.00. Špeciálnym hosťom všetkých uvedení bude Národní divadlo Praha s choreografiou Petra Zusku Lyrická, ktorú si Zuska zatancuje v Bratislave osobne.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 663
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 969
  3. Od septembra opäť po starom 2 855
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 846
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 636
  6. Ako sme jazdili v socializme 1 634
  7. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 1 460
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 270
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 170
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 142

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar zdržuje. Kočnerovho policajta neriešia

Policajný prezident tvrdil, že požiadal o správu, aby mohol zakročiť.

SVET

Bývalý populista Fico nás zradil, znie z Poľska aj Maďarska

Fico o budúcnosti v jadre EÚ hovoril už na jar, médiá si to nevšimli.

TECH

Ako zanikla záhadná kultúra na Veľkonočnom ostrove

Prudký rozvrat alebo pomalé umieranie? Pôsobilo oboje.

Neprehliadnite tiež

Rytmus bude nadávať, orchester hrať. Ľahší primitivizmus a ukáznenosť vraj idú dokopy

Žiadny hudobný nápad nevyvolal tento rok väčšiu kritiku.

Hollywood funguje na zahmlenom účtovníctve. Búri sa proti nemu oscarový režisér

S komédiou Logan Lucky bojuje Steven Soderbergh proti systému.

Dostali drsnú školu. Súčasní výtvarníci vracajú grafiku do galérie

Grafika nemusí byť len poklesnutý žáner, ukazuje výstava Drsná škola v SNG.

Aj vrahovia počúvajú hudbu. Z hudobníkov robia nevinných spolupáchateľov

Meno speváka Johnnyho Casha nosili neonacisti na tričku počas protestov v Charlottesville. Kto mal podobnú smolu?