Grafický dizajn? To sú hodiny neviditeľnej práce

Na tričkách Michaely Chmelíčkovej už bola Majka z Gurunu, Pá a Pí aj slang mladých dizajnérov. Teraz vytvorila Planétu 220.

Miša Chmelíčková (1985) – grafická dizajnérka a ilustrátorka, venuje sa aj VJ-ingu, spolupracovala na Dizajnshope 220. V bratislavskej galérii Satelit je do 8. apríla jej samostatná výstava s názvom Planéta 220.(Zdroj: PETER SIT, KAROL KOLČÁR, ZUZKA HEČKOVÁ, ARCHÍV M.CH.)

„Keď sa ma niekto spýta, čo je grafický dizajn, poviem mu, že všetko. Keď sa spýta, čo všetko tým myslím, tak začnem ukazovať na veci okolo nás, lebo je to naozaj takmer všetko,“ hovorí MIŠA CHMELÍČKOVÁ. K podobným situáciám vraj dochádza veľmi často. Aj preto si občas pripadá ako z inej planéty, konkrétne z Planéty 220. Nazvala tak aj svoju výstavu v bratislavskej galérii Satelit.

Ako vznikla Planéta 220?

„Veľmi spontánne. S Matúšom Lelovským a Karolom Kolčárom sme skončili spoluprácu na Dizajnshope 220 – a ja som potrebovala niečím vymedziť svoj vlastný čas a priestor, ktorý by ma zároveň odlíšil od toho, čo tu už je. Nejde teda iba o výstavu, ale o nový začiatok vlastnej značky, prostredníctvom ktorej prezentujem svoju prácu grafickej dizajnérky. To, že som si zvolila práve Planétu, prišlo akosi automaticky – už v Dizajnshope som začala predávať autorské tričká s podobizňami Majky z Gurunu či postavičiek Pá a Pí.“

Prečo práve tieto?

„Niekto nosí na tričku Star Wars, Batmana či Supermana, ale pre mňa sú Majka z Gurunu či Pá a Pí tými ozajstnými sci-fi legendami, samozrejme, trochu nostalgickými. Teraz som napríklad objavila ďalší starý sci-fi film – Tretí šarkan. Motívmi z filmov a rozprávok sa však iba inšpirujem, výsledok závisí od celého procesu, postavy posúvam v štylizácii aj v kontexte. Je to zároveň reakcia na tričká s kopou nezmyselných odkazov, ktorými nás zaplavujú veľké obchodné siete. Robila som aj sériu tričiek špeciálne pre dizajnérov so slangovými slovíčkami, ktoré používajú. Ale nekupovali ich iba oni, myslím, že tu je stále viac a viac ľudí, ktorí vedia, že majú možnosť vybrať si čosi originálne a nezostať uniformovaní. “

Pribudlo k nim aj tričko s nápisom Ja nie som z tejto planéty. Prečo?

„Ten nápis je manifestom celej výstavy – demonštruje pocit človeka, ktorý si občas povie, že sem skrátka nepatrí, že sa zrazu ocitol na nesprávnom mieste. Myslím, že nie som jediná, komu sa to občas zdá. “

Čo vo vás najčastejšie vyvoláva tento pocit?

„Väčšinou sa to týka bežnej ľudskej komunikácie, ktorá často nefunguje, ale poviem si to aj vtedy, keď nastúpim do MHD a ľudia sa čudujú, ako vyzerám, len preto, že mám na sebe niečo výrazné, farebné alebo netradičný účes.“

planeta220_06_res.jpg

planeta220_04_res.jpg

planeta220_11_res.jpg

Z výstavy Planéta 220, ktorá je v bratislavskej galérii Satelit. Viac na webstránke - tu.

Čo sa stalo s Dizajnshopom 220, prečo zanikol?

„Začínali sme ako platforma na predaj autorského dizajnu zo Slovenska a z Česka a skončili sme pri tom, ako sa z nás stali blogeri, fotografi, predavači a všeličo iné na plný úväzok. Popri tom nám už nezostával prakticky žiaden čas na vlastné projekty. Potrebovali by sme ešte manažéra, účtovníka aj skladníka. Každý z nás potreboval ísť vlastnou cestou, a preto sme sa dohodli, že Dizajnshop 220 zanikne.“

Znie to, ako keby bol obchod s dizajnom biznis, ktorý sa dá pomerne dobre rozbehnúť.

„Dopyt po dizajne tu je. Ale skupina ľudí, ktorá tento tovar kupuje, chce stále niečo nové. My sme fungovali ako pop-up shop, čo znamená, že sme sa vždy niekde objavili, potom sa zbalili a zasa išli niekam inam. Kupujúci, ktorí sú zároveň divákmi, stále čakali čosi nové, a keď to náhodou neprišlo, boli sklamaní. Dizajnérov, ktorých sme predávali, sme si vyberali – požadovali sme istú kvalitu a originalitu. Rozbehnúť obchod s dizajnom nie je najťažšie – ale človek sa tomu musí venovať na sto percent. Ak tomu nevenuje dosť času a energie, nemôže to fungovať, lebo ľudia na to prídu.“

Funguje aj v biznise dizajnérov najmä marketing, alebo k úspechu „stačí“ originalita a šikovnosť?

„Hovorí sa, že čo je dobré, to sa chváli samo, ale podľa mňa je marketing neoddeliteľná súčasť značky a dizajnér, ktorý chce byť úspešný, si musí byť sám manažérom.“

V oboch projektoch mala veľkú úlohu izolačná páska. Ako vám to napadlo?

„Keď sme sa s Dizajnshopom niekde usadili, potrebovali sme tam vytvoriť dobrú atmosféru. Predtým som kreslenie páskou nikde nevidela. Samozrejme, nie som jediná, ktorej napadlo takto vytvoriť imaginárny priestor, ale interiéry som u nikoho nevidela. Pre dizajnshop to bolo skvelé riešenie, lebo izolačná páska je flexibilná, jednoduchá a neostane po nej ani stopa. V galérii Satelit vznikla Planéta – je to taká hra s kresbou 2D verzus 3D. V tomto koncepte vznikli aj 3D objekty – gramofón, hodiny či špeciálny šetrič obrazovky, ktoré pre výstavu vytvoril Maroš Schmidt a jednu celú miestnosť navrhol Matúš Lelovský.“

sm-0320-015-zlatyram.rw_res.jpg

Dizajnshop 220 bol populárny, ale časovo náročný.

theblessings02_res.jpg

VJ-ing k The Blessings.

Okrem grafického dizajnu robíte aj VJ-ing, ako ste sa k tomu dostali?

„Prvýkrát som robila VJ-ing na Wilsonicu v roku 2007 prostredníctvom Jana Šicka, ktorý bol môj pedagóg. Vždy som po tom túžila. Je úžasné, keď môžeš na hudbu, ktorú máš rád, vytvárať prostredníctvom vlastných animácií nejakú konkrétnu atmosféru.“

Ako to prebieha?

„Najprv počúvam hudbu, ktorá má znieť na akcii, väčšinou robím VJ-ing na akciách Dramatique a Moov. Pri počúvaní kreslím rôzne animácie, ktoré potom naživo mixujem pomocou softvéru. Nie je to také jednoduché, ako to vyzerá. Počas večera sa musím sústrediť, aby hudba s mojimi vizuálmi sedela, keď to vyjde, je to super.“

Nad čím musí rozmýšľať grafický dizajnér, keď robí trebárs logo?

„To je veľmi individuálne – závisí to od konkrétneho zadania klienta. Musím sa oboznámiť so všetkými dostupnými informáciami o danom produkte či firme. Napriek tomu sa však môže stať, že pri návrhu uletím a zadávateľovi sa to nepáči. Vtedy sa treba vrátiť na začiatok.“

Cíti sa v takom prípade dizajnér nepochopený?

„Nie je to príjemné, ale návrh sa nestratí – ide do portfólia, na základe ktorého ma môže osloviť niekto ďalší.“

V jednom vašom komikse skôr narastie nová budova, ako dizajnér čosi vytvorí. Je zdĺhavosť to, čo túto prácu vystihuje?

„Chcela som tým povedať najmä to, že grafický dizajn je často priam neviditeľná práca, najmä čo sa týka procesu tvorby. Kým sa postaví budova, grafický dizajnér osciluje nad jediným logom a aj po hodinách či dňoch je schopný vrátiť sa na úplný začiatok. Tie hodiny však nikde reálne nevidno.“

sm-0320-015-all.rw_res.JPG

Závesný 3D komiks "Slovak rep" - sociologický prierez bežného obyvateľstva paneláku.

sm-0320-015-detail.rw_res.JPG

Projekt "Statistics": Nezmyselné slovenské štatistiky spracované do potlače obrusu sieťotlačou.

sm-0320-015-invitation.rw_res.jpg

Pozvánka môže vyzerať aj takto.

Sme veľmi nevnímaví voči vašej práci?

„Keď sa pozriem von oknom, nemám pocit, že by sa to zlepšovalo. Dnes si už takmer každý, kto má počítač, myslí, že môže byť grafickým dizajnérom. Bohužiaľ, potom to tak vyzerá. Stále platí, že keď potrebujete napríklad opraviť chladničku, zavoláte si opravára chladničiek. Ale nikto nemá pocit, že by sa mu na niečo zišiel grafický dizajnér.“

V čom je teda grafický dizajn potrebný?

„Grafický dizajn je takmer všade. Keď sa ma niekto spýta, kde všade tým myslím, tak mu začnem ukazovať veci okolo nás, lebo je naozaj takmer všade. Sedíme v kaviarni – sú tu plagáty, tapety, nápojový lístok, v ňom je špeciálne písmo... Vari každý deň musím bojovať s tým, ako vysvetliť, že naša práca je potrebná. Ľudia by sa mali vedieť spoľahnúť na schopnosti a zručnosti niekoho iného a veriť im. A nesúvisí to iba s tým, že to niekto nutne musí študovať – je tu množstvo šikovných dizajnérov, ktorí dizajn neštudovali. Problém však spočíva v tom, že keď sa ktosi vyhlasuje za grafického dizajnéra, nemala by byť jeho najvážnejšou prekážkou nedôvera k odboru, ktorý vlastne množstvo ľudí nevie ani opísať.“

Váhate občas nad svojím povolaním?

„Nie, hoci až na katedre vizuálnej komunikácie som vďaka môjmu pedagógovi Palovi Bálikovi pochopila, čo všetko znamená byť grafickým dizajnérom. Až tam som sa naučila na bežné veci okolo nás pozerať celkom inak. Mám rada to, čo robím, a viem, že to má význam.“

Oficiálna stránka Michaely Chmelíčkovej - tu, viac o výstave Planéta 220 - tu.

sm-0320-015-squeeze.rw_res.jpg

Jedno zo série tričiek pre dizajnérov, ale nielen tých.

pa_a_pi_res.jpgmajka_tshirt_res.jpg

Tričká s Majkou z Gurunu a s Pá a Pí
time_res.jpg

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  2. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  3. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  4. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  5. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  8. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  9. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  10. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  1. Zamestnanci nestrážia svoje heslá dostatočne
  2. Predstavenie projektu Ružomberok v pohybe
  3. OMV ponúkne svojim zákazníkom chute známeho šéfkuchára
  4. OMV ponúkne zákazníkom chute známeho šéfkuchára Braňa Križana
  5. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  6. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  7. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  8. Všetko, čo rodiny milujú
  9. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  10. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 24 690
  2. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 14 902
  3. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely 8 973
  4. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 7 411
  5. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 7 064
  6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 5 813
  7. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 5 289
  8. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 4 900
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 4 445
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť 3 459

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Nekradnite, Boh vás vidí. Ako vyzerali prvé zájazdy po Nežnej revolúcii

Cestovali s paštétami a termoskami a hodiny v autobusoch prespievali. Keď Taliani videli československý autobus, zamykali záchody.

PRIMÁR

Víkendové dospávanie môže ovplyvniť dĺžku života

Žijú dlhšie víkendoví dospávači, alebo ľudia s pravidelným spánkom?

Neprehliadnite tiež

Po samovražde si seriál 13 Reasons Why vybral novú tragickú tému. Tentoraz pohorel

Nové časti populárneho titulu zverejnil Netflix pred niekoľkými dňami.

Väčšina z nich prežila stovky rokov. V piesňach Chasidov počuť slovenský folklór

Rabín Baruch Myers a violončelista Jozef Lupták idú na turné.

Producenta Harveyho Weinsteina obvinili zo znásilnenia

Od vlaňajšej jesene, keď sa objavili prvé obvinenia z pohlavného zneužívania, svedčilo proti Weinsteinovi v tejto veci viac ako sto žien.

Pavol Habera: Rozum ma drží pri zemi, preto som tak dlho nevydal platňu

Najprísnejší porotca Superstar hovorí, že kto chce robiť dobrú hudbu, musí ju vedieť aj počúvať.