Je to dobrá voľba: Mozart je prepotrebný strážca hudobníckej hygieny a jeho opera Cosi fan tutte hudobne vzrušujúce dielo s diváckym potenciálom. Táto inscenácia mu však čo-to dlhuje.
V ambiciózne nastavenej sezóne ohraničenej dramaturgicky exkluzívnym Cikkerovým Coriolanom a slovenskou premiérou Giordanovej Fedory vyvažuje banskobystrická Štátna opera repertoár sviežou operou Cosi fan tutte.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Mohlo to byť výraznejšie
Orchester sa síce vyhol vážnejším technickým kolíziám, no duch Mozartovej partitúry ostal značne zatajený. Málo výraznej koncepcii Igora Bullu chýbali muzikantská iskra i vypracovanejšie recitatívy, ktoré by produkciu uchránili pred monotónnosťou. Tej nahrávalo aj zloženie druhopremiérového obsadenia, aj keď je veľmi sympatické, že divadlo dáva priestor mladým umelcom.
Hlasy Martiny Múdrej (Fiordiliggi) a Radoslavy Mičovej (Dorabella) farebne nekontrastovali, nedostatočný rozdiel bol i medzi milovníkom Guglielmom a starým lišiakom Donom Alfonzom.
A tak hoci sa predovšetkým mužskí protagonisti individuálne prezentovali veľmi dobre, súzvuk sexteta (doplnené o Helenu Becse Szabó v postave Despiny) ostal vo výsledku pomerne fádny.
Originálny pohľad na večne aktuálnu tému mužsko-ženských vzťahov nepriniesla ani hosťujúca česká režisérka Jana Andělová Pletichová. Tá síce spočiatku signalizovala snahu o preklenutie vyše dvoch storočí od vzniku diela aspoň vonkajšími prostriedkami (slnečné okuliare verzus dámske rokokové parochne, supermanovské „tehličky“ nakreslené na bruchu plážového leva, donjuani odvážajúci si svoje úlovky na kolieskových plážových ležadlách), tam sa však režijný výklad skončil.
Namiesto šperku bižutéria
Aj na vzrušujúce napätie medzi komickým a vážnym nervom partitúry sa napriek prísľubom v bulletine zabudlo. Dostratena išlo najmä finále opery – hudobne mdlé, vzťahovo nevypointované a herecky bezradné.
Mozartovu buffu adresuje banskobystrická opera širokému publiku. V záujme diváckej atraktívnosti siahla po slovenskom preklade Júliusa Gyermeka a dielo radikálne preškrtala.
Svojho diváka si výtvarne farbistá, kostýmovo nápaditá inscenácia zrejme nájde. Škoda, že sa mu namiesto filigránskeho šperku ponúka bižutéria.

Recenzia / opera
Štátna opera B. Bystrica
Wolfgang Amadeus Mozart: Cosi fan tutte
Hudobné naštudovanie Igor Bulla, zbormajster Ján Procházka, scéna Jaroslav Milfajt, réžia Jana Andělová Pletichová
Premiéra: 17. marca 2012