Dospelí neurobia zle, ak sa so svojimi dospievajúcimi deťmi pôjdu pozrieť na film Hry o život.
Ľudské obete nás sprevádzajú celými dejinami. V antickom Ríme sa stali masovou zábavou nesúcou správu o sile establishmentu. V treťom tisícročí plnia úlohu gladiátorských hier reality show a literárna i filmová zábava sú plné príbehov o hrách na život a na smrť.
Ani téma detských obetí v priamom prenose nie je originálna. Pred dvanástimi rokmi ju spracoval japonský thriller Batoru rowaiaru s Takešim Kitanom. Príbeh Hier o život je taký nepôvodný a v dobrodružnom žánri využívaný tak často, až vyvoláva obavy, že ho nemožno nafilmovať po novom a dobre.
Vraždenie neviniatok
Americká spisovateľka Suzanne Collinsová sa etablovala ako autorka pre deti, je prekladaná a predávaná. Hry o život je útla 270-stranová knižka. Jej filmová adaptácia má nadštandardných 142 minút, scenáristi jej rozprávanie teda neoklieštili.
Po páde USA a zrútení celej civilizácie prebralo vládu nové centrum. Dvanásť krajov ovláda hrubou silou i psychickým terorom: dve žrebom určené deti, chlapec a dievča vo veku od 12 do 18 rokov, musia rok čo rok reprezentovať svoj kraj v krutých hrách, z ktorých vzíde iba jeden víťaz. Jediný, kto prežije.
Šestnásťročná Katnis Everdeenová z obvodu 12 sa prihlási ako dobrovoľníčka, keď žreb určí ako novú obeť jej dvanásťročnú sestru. Na tmavo prefarbená 22-ročná blondínka Jennifer Lawrence je už trošku pristará, no i tak nás dokáže presvedčiť. Na blond odfarbený brunet, dvadsaťročný Josh Hutcherson v role jej spoluhráča Peeta Mellarka, dopadol horšie. Na rozdiel od knihy ostal nevýrazný, podobne ako mnoho hviezdne obsadených vedľajších postáv.
Od realizmu k paródii
Režisér Gary Ross nakrútil Hry o život s rozpočtom 78 miliónov dolárov, pričom už prvý deň premietania v amerických kinách zarobil 68,2 milióna. Podobne ako v debute Pleasantville využíva prvky televízneho spravodajstva, reportáže i reality show.
Kým vo vykreslení Katnis a jej života v baníckom obvode 12 (niekdajšie Apalačské hory) je presvedčivý a presný, jeho obraz mocenského centra sa blíži montypythonovskému vizuálu, ktorý poznáme i z filmu Terryho Gilliama Brazil. Stavby, kostýmy, masky, účesy i mejkapy Kapitolčanov nie sú futuristické ani dekadentné, ale absurdné a komické, čo narúša integritu i sugestívnosť snímky.
Pozor, toto nie je koniec
Rozprávanie je zrozumiteľné aj pre tých, čo nepoznajú knihu. Len tí, ktorí nebudú vedieť, že ide o prvú časť zamýšľanej filmovej trilógie, môžu byť prekvapení. Nedotiahnutím rôznych náznakov, motívov, postáv, ako aj neuspokojivým a nepresvedčivým záverom.
Jednoducho preto, lebo nebudú vedieť, že ide o úvod, a nie o záver.
Je príjemné, zábavné a uspokojujúce vidieť inteligentne, premyslene, na dobrej remeselnej úrovni nakrútený fantastický film pre mládež, ktorý nie je zameraný výlučne na chlapcov (Transformers) ani na dievčatá (Twilight Saga), neprináša čarodejníkov, upírov ani zombie a môže si ho bez pocitu trápnosti či úplného zmätku pozrieť i dospelý.