
FOTO – AP
Tom Stoppard: Pobrežie Utópie * Národné divadlo LondýnŠesťdesiatpäťročný Tom Stoppard, dnes už klasik anglickej drámy, definoval svoj umelecký cieľ ako „dokonalú syntézu medzi reflexiou a komédiou či fraškou“. Po piatich rokoch mlčania prekvapil veľkou reflexívnou drámou o pohnutej prehistórii politických utópií dvadsiateho storočia.
Tom Stoppard kreslí historickú panorámu ruských intelektuálov z rokov 1834 - 1865 v troch celovečerných hrách: boj anarchistov, voľnomyšlienkárov a revolucionárov proti cárskemu absolutizmu. Ten ich priviedol do väzníc, vyhnanstva alebo do exilu, do Paríža, Londýna, Ženevy - všetko dejísk Pobrežia Utópie - The Coast of Utopia. Takýto rozsiahly projekt tohto obdobia dejín mohlo realizovať len dotované National Theatre: s tridsiatimi hercami v sedemdesiatich úlohách, v réžii odchádzajúceho šéfrežiséra Trevora Nunna v inscenácii, ktorá zapĺňa obrovské otočné pódium – medzi filmom a divadlom. Trvá spolu dvanásť hodín.
V prvej hre Voyage (Cesta) nás v čechovovskej nálade Stoppard privádza na Bakuninov statok s jeho štyrmi nevydatými dcérami a obrovskou kopou rôznej filozofie privezenej tak trochu naverímboha z Nemecka, v tom čase intelektuálnej dielne Európy. Je to genéza hľadania bakuninovskej idey.
Nasleduje Schipwreck (Stroskotanie) - vedúcou postavou medzi ruskými emigrantmi je Alexander Gercen, s veľkým srdcom čechovovských ľavičiarov. A záverečná časť Salvage (Záchrana) zasa reflektuje politické otázky, ktoré sú aktuálne podnes.
Trilógia prekypuje rôznosťou foriem, niekedy celkom nesúrodých. Jednak je to brechtovský spôsob drámy s projekciami dát. Jednak príval prednášok o boji systémov ako dráma téz s vybrúsenými dialógmi na spôsob G. B. Shawa. Tom Stoppard ukazuje revolucionárov aj v ľudských súvislostiach s ich súkromnými stratami a na pokraji zúfalstva. Veľmi sa na novom Stoppardovi nenasmejete. V závere prekvapivo sám zaujíma postoj: ideológov budúcich revolúcií posadí na spoločnú pohovku. Nechá hrať Karla Marxa ako zvodcu národov s nádychom Hitlera. Na to Gercen hlása svoje posolstvo zmien politických pomerov výchovou. Tu dostáva Stoppardova rétorika schillerovský pátos.
Tom Stoppard ešte nikdy nepozdvihol divadlo na takýto vysoký piedestál morálnej inštitúcie. Napísal - v celej tejto epickej šírke - satiru na hnutie romantických utopistov.
Autor: JOHN HELM, Londýn