Katarína Hrušková a Peter Puklus sú dvaja fotografi, ktorí sa stretli v lete v projekte Banská St a nica. Čo tam vytvorili počas svojich rezidenčných pobytov, vidno aj v knihách, ktoré im vydalo združenie Štokovec.
Katarína Hrušková sa narodila v Ružomberku, fotografiu už študovala v Amsterdame, chvíľu pobudla v Prahe a pred pár dňami jej prišiel list z Royal College of Art v Londýne, kde ju prijali na magisterské štúdium. Peter Puklus pochádza z Budapešti, kde tiež študoval fotografiu, neskôr pobudol v Paríži a vystavoval vo viacerých krajinách Európy, presne pred rokom aj u nás, v bratislavskej galérii Photoport.
Presne tam sa dvojica mladých fotografov opäť zišla, aby pokrstila autorské knihy fotografií. Vznikli počas ich pobytu v Banskej Štiavnici, kam ich pozvalo združenie Štokovec, ktoré v miestnej železničnej stanici robí projekt Banská St a nica.
Viac o projekte
St a nica v stanici
Vlaková stanica v Banskej Štiavnici patrí už takmer tri roky umeniu. „Nefungujeme ako kultúrne centrum, kde je každý piatok a sobotu koncert. Chceme pritiahnuť zaujímavých ľudí, dať im priestor a čas,“ hovorí o projekte Banská St a nica Zuzana Bodnárová zo združenia Štokovec. Dlho sa oň starali s výtvarníkom Svätoplukom Mikytom sami. „Žili sme tým totálne nadoraz, o St a nici sme hovorili v obývačke, v kuchyni, vo vlaku aj v spálni,“ spomína Bodnárová. St a nica sa orientuje najmä na workshopy, sympóziá, dielne a rezidencie. A stále predáva lístky na vlak, podobne ako Stanica Záriečie v Žiline. Ponúka krátkodobé aj dlhšie pobyty, jedným z programov je napríklad možnosť cestovať vlakom zadarmo, aklimatizačný pobyt pre čerstvých absolventov umeleckých škôl alebo trojmesačný pobyt s podporou Visegrádskeho fondu.
Podľa Bodnárovej špecifickosť St a nice súvisí najmä s intimitou prostredia. „Našich rezidentov pozývame do našej kuchyne, ktorá je priamo na stanici,“ hovorí. „Napríklad v lete sa u nás zrazu ocitli poľský kurátor a maďarský umelec, česká teoretička, sedeli sme tam my so Svätoplukom a Peter Puklus. A vraveli sme si – toto je Visegrád, za týmto kuchynským stolom.“
Jedným z najnovších výstupov umelcov v rámci projektu Banská St a nica je takto upravený vlak.
Nič nie je náhoda
Katarína Hrušková už raz tiež vystavovala v galérii Photoport. Na cestovnú rezidenciu Banskej St a nice nastúpila hneď nasledujúci deň po jej otvorení. „Boli sme nesmierne zvedaví,“ hovorí Zuzana Bodnárová zo St a nice. „Katarína bola vtedy ešte relatívne neznáma, páčila sa nám jej citlivosť, priam nežnosť, ktorú vnáša do fotografie, a boli sme si istí, že nebude riešiť genius loci stanice, že to bude iný pohľad.“
Výsledkom je album sedemnástich čiernobielych fotografií, ktoré sprevádza malá knižka so zápiskami. „Cestovala som do dedín, ktoré mali okolo dvetisíc obyvateľov,“ vraví Katarína. „Zväčša sa tam miešala ohromná krása okolitého kraja, citeľná chudoba i akási melanchólia vo veľmi silnom kontraste.“
Sústredila sa na symbolické miesta, ktoré všetky obce niečím spájajú, na fotografiách sa opakujú rastliny, domy či kopy rôzneho druhu. Hoci sú na nich banálne veci, ich atmosféra je veľmi silná. Vo fotografickom výskume malých obcí by mladá autorka rada pokračovala.
„V ktoromkoľvek obchode si môžete kúpiť tú istú tresku a rožok, ale všetko ostatné je iné, špecifické. Môže sa zdať, že tie miesta sú nesmierna nuda, ale keď človek otvorí oči a chce naozaj vidieť, tak vidí,“ tvrdí.
Mapa bez súradníc
Vydávanie kníh nebýva súčasťou rezidencií. Ako k tomu vlastne prišlo? „Peter Puklus prišiel aj so psom na tri mesiace, ale zostal takmer štyri. Keď odišiel, začal nám chýbať,“ hovorí Bodnárová. „Chceli sme, aby čosi z toho, čo obaja u nás vytvorili, ostalo aj v knižnej podobe,“ vysvetľuje Bodnárová.
Puklus pracoval v minulosti aj na projekte Budapest Eden, ktorým hovoril, že Budapešť je skvelým miestom pre život, a zároveň poukazoval na rôzne spojenia medzi svojím ateliérom a mestom. Na St a nici chcel pokračovať, ale rajom už nemohla byť Budapešť.
Podstata však zostala: „Môžeme to nazvať urbánne zátišia a umelé krajiny,“ hovorí Puklus na sériu fotografií. K napísaniu textu oslovil kurátorku Claudiu Küsselovú, ktorá napokon navrhla celý koncept knihy Handbook to the Stars.
„Vybrali sme šesť nosných záberov celej série a potom sme medzi nimi prostredníctvom ostatných snímok začali nachádzať významové siete. Vznikla mapa, ktorá sa však v knihe odvíja všetkými smermi,“ hovorí Puklus. Pri výrobe spolupracoval s grafickým dizajnérom Palom Bálikom, Katarína Hrušková zasa pracovala s dizajnérkou Pavlínou Morháčovou, ktorá dala sérii Zelený mramor pôvabnú podobu.
Pobyt na St a nici si obaja mimoriadne chválili. „Je to perfektné miesto pre umelca, ktorý chce pracovať a má nápady, priam ideálne. Nepotrebujete komfort, klimatizáciu, celkom postačí to ticho,“ dodáva Peter Puklus.
Katarína Hrušková: Z knihy Zelený mramor
Peter Puklus: Z knihy Handbook to the Stars
Viac o autoroch nájdete na ich webových stránkach: Peter Pukus - tu, a Katarína Hrušková - tu.