Doterajší tvorcovia slovenských hororov zvyčajne stavili na zmutované netvory, Zlo je však celkom iné.
Slovenský film, ktorému chýbajú žánre, zažíva hororovú nádielku. Akoby sa filmári dohodli: krátko po prepadáku Immortalitas prišlo televízne Spiknutie a už týždeň po ňom máme v kinách Zlo.
Ďalší horor, čo má byť prvým na Slovensku. Na rozdiel od ostatných mu však ide nielen o to. Je to totiž najmä podarený film.
Amerika po slovensky
Traja mladí bezstarostní ľudia nakrúcajú dokument z miesta, kde údajne straší. Zapnutá kamera ukazuje zábavu, ktorá sa postupne mení na hrôzu a filmári jeden za druhým hynú strašnou smrťou. Že ste to už niekde videli?
Dokument s hororom už pred rokmi spojila Záhada Blair Witch. Americký nezávislý projekt ukázal, že maximum hrôzy môžete vyvolať s minimom nákladov a efektov. Stačí prijať základný nelogický predpoklad (kto by v takej hrôze nakrúcal) a funguje to. Zlo Petra Bebjaka má byť práve čosi ako Záhada Blair Witch po slovensky.
Skúsený profesionál, zakladateľ produkčnej spoločnosti DNA a režisér televíznych seriálov debutoval minulý rok hraným filmom Marhuľový ostrov. To bol ešte typický príbeh z vidieka, kde pálenku zajedajú zaváraninou, no Zlo je súčasným filmom z mesta. S autentickým slangom, nadhľadom, a, áno, možno sa budete báť.
Pozrite si film ZLO na tv.sme.sk.
Bez netvorov
Je príjemným zistením, že tuzemský horor nemusí byť hneď rovnakým nezmyslom ako slovenský western. A že tým problémom nebude chýbajúca hororová tradícia, ale skôr remeslo a obyčajná pokora k žánru.
Horor je v princípe lacný žáner, ktorý si rozumie s iróniou. Akurát filmári to u nás doteraz vždy prepálili a v horore videli predovšetkým vrieskajúcu hudbu a digitálne zmutované netvory.
Zlo je celkom iný film. Netlačí na pílu, rozpráva obrazom, jednoduchou reportážnou formou a silný je v detailoch. Stačí pritom málo. Dohromady jedenásť hercov - nehercov (najmä Kamil Kollárik, Andrej Dúbravský, Tom Sotak), jeden starý dom a nakrúcanie stihnuté za neuveriteľných jedenásť dní.
Ťažšie sa už háda, komu je Zlo určené. Najviac poteší zasvätených flákačov z filmovej fakulty, možno i vlaňajších divákov kinohitu Lóve. A ďalší film Petra Bebjaka by mohol byť konečne tým veľkým hraným filmom, na ktorý sa čaká – a nemusí to byť práve žánrovka.