SME

Jim Marshall: Jeho zosilňovače dali hudbe hluk

Angličan bol pre hudobný priemysel tým, kým Henry Ford pre autá. Jeho zosilňovače sú obľúbené dodnes.

Nástroje Jima Marshalla používali najlepší gitaristi svojej doby.Nástroje Jima Marshalla používali najlepší gitaristi svojej doby.



Slávne príbehy majú často veľmi nepravdepodobné začiatky. Dokazuje to aj Angličan, ktorý bol úspešným bubeníkom, no všetci naňho budú spomínať ako na „otca hlasitosti".

Podobne ako autá, aj hudobné nástroje majú prestížne značky. Jim Marshall (29. 7. 1923 5. 4. 2012) sa dá prirovnať k Henrymu Fordovi - aj on patrí do prvej generácie výrobcov a aj jeho produkty sú rovnako rozšírené. Najmä medzi gitaristami, päť dekád ich totiž zásoboval prvotriednym zvukom.

Jeho predkovia boli boxeri a umelci, on sa stal podnikateľom, ktorý spojil znalosti elektriky s vášňou pre hudbu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V detstve prekonal tuberkulózu a ležal niekoľko mesiacov v nemocniciach, no malo to aj jeden pozitívny efekt - nemusel narukovať, druhú svetovú vojnu strávil hraním na bicích a neskôr začal aj dávať súkromné hodiny.

„Učieval som aj 65 žiakov za týždeň a spolu s honorármi za koncerty som zarobil dosť peňazí, aby som mohol rozbehnúť firmu," spomínal vo svojej autobiografii.

Začalo sa to obchodom v západnom Londýne. Najviac zákazníkov tvorili budúce gitarové legendy ako Pete Townshend či Ritchie Blackmore. Práve prvý menovaný sa majiteľovi raz posťažoval, že jeho aparát je slabý (stačí pripomenúť malé kombá, s ktorými Beatles ozvučovali štadióny).

Marshall vycítil príležitosť - najal si mladého technika, rozobrali kombo značky Fender a začali stavať vlastné. Až šiesty pokus vyšiel a Fender dostal rovnocenného konkurenta s vlastným osobitým zvukom.

Aparatúry muža, ktorý dostal prezývku Father of Loud (otec hluku) si obľúbili Hendrix, Clapton, Jimmy Page a ďalšie generácie muzikantov. „Stvoril najhlasnejšie, skvele znejúce rokenrolové zosilňovače, tvrdo makal a bol starostlivý rodič," vystihol to Slash z Guns N'Roses.

Od britskej kráľovnej dostal cenu za prínos do exportu aj Rad Britského impéria, skromný milionár pravidelne posielal veľké sumy nemocniciam a hospicom. V účasti na koncerte k 50. výročiu firmy Marshall Amplifications, ktorý bude v septembri vo Wembley, jej zakladateľovi zabránila rakovina.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 93 919
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 918
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 602
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 460
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 716
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 385
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 259
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 687
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Úradujúci prezident USA Donald Trump počas Super Bowlu LIX.

Americký prezident ohlásil, že znižuje clá na 10 percent na tri mesiace.


15
Tlačová konferencia premiéra Fica a Tibora Gašpara.

Prvý prieskum v ére transakčnej dane meria Smeru pokles.


a 1 ďalší 6
Minister zdravotníctva Kamil Šaško.

Účasť odborníkov zrušili v poslednej chvíli.


2
Peter Schutz

Celosvetový chaos spôsobili voliči jedinej superveľmoci.


10
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 826
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 623
  3. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 37 525
  4. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 24 357
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 551
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 12 026
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 962
  8. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 9 524
  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  5. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  6. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  7. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  8. Tupou Ceruzou: Businessman
SkryťZatvoriť reklamu