Táto komédia má rovnako blízko k dráme Davida Cronenberga Nebezpečná metóda, ako ku tragikomédii Sama Garbarskeho Irina Palm.
Hystéria je príjemná komorná konverzačná komédia s niekoľkými situačnými gagmi. Nekladie na diváka vysoké nároky, ale ani sa mu nepodkladá. Hoci vznikla v britsko-francúzsko-nemecko–luxemburskej koprodukcii, je tretím dlhometrážnym hraným filmom americkej režisérky Tanye Wexlerovej, no prvým nakrúteným v Európe. Autormi scenára boli tiež Američania Stephen Dyer, jeho manželka Jonah Lisa Dyer a Howard Gensler z USA pochádza i predstaviteľka hlavnej ženskej roly Maggie Gyllenhaal.
Od ručnej driny k strojom
Príbeh, voľne spracovávajúci autentické udalosti, sa odohráva vo viktoriánskom Londýne na sklonku 19. storočia. Mladý doktor Mortimer Granville (Hugh Dancy) prichádza o jedno zamestnanie za druhým, lebo sa usiluje presadzovať najnovšie vedecké poznatky. Zakotví u doktora Dalrympla (Jonathan Pryce), špecialistu na ženskú hystériu, ako sa nazývala sexuálna neukojenosť a z nej vyplývajúce frustrácie.
Osvedčený prostriedok je „manuálna masáž“. Mortimer vlastne nelieči, ale ručne ukája bohaté „pacientky“. Zoznámi sa s Dalrymplovými dcérami – energickou sufražetkou Charlotte (Maggie Gyllenhaal) a nežnou, pokornou Emily (Felicity Jones), ale aj s vyzývavou slúžkou Molly (Sheridan Smith).
Sľubne rozbehnutú kariéru mu tentoraz ohrozí presilená ruka. Našťastie, jeho priateľ lord Edmund St. John-Smythe (Rupert Everett), fascinovaný novinkami ranej elektrotechniky, pracuje na vynáleze, ktorý dnes poznáme ako vibrátor.
Bez hmly a nostalgie
Hoci sa snímka nevyhýba ani sociálnym témam, nenadväzuje na Dickensa, skôr na tradičné britské konverzačné veselohry. Netají, že jej hlavným poslaním je zabávať. Je optimisticky presvetlená žiariacim slnkom a veselými pestrými farbami i hudbou.
Postavy, stvárňované prevažne známymi britskými hercami, sú sympaticky štylizované. Rozprávanie plynie hladko, bez prekvapení, zručne využíva tradičné postupy a schémy, účinne pracuje s komickou skratkou i žánrovými stereotypmi.
Druhý plán (postupné dozrievanie hrdinov, najmä Mortimera a Emily, ale aj téma emancipácie a celého začiatku modernej civilizácie) je však dostatočne silný, vážny a pôsobivý. Takže film nakoniec nevyznieva lacno ani plytko.