Ako tvorím
Dramaturgička Andrea Domeová
Je to asi rok, čo sa rozchýrilo, že bratislavské Divadlo Astorka Korzo ’90 „ide robiť Kafku“. Nie je to prvý raz, čo siahlo po tomto autorovi, jeho Proces patril začiatkom deväťdesiatych rokov k prvým inscenáciám divadla. „Režíroval ho Roman Polák, a keď povedal, že chce na našej scéne uviesť Zámok, bola som nadšená,“ hovorí dramaturgička Astorky Andrea Domeová.
Kafku čítala už na gymnáziu. „Fascinovalo ma jeho písanie, ako keby sa to človeku snívalo, veci neraz ťažko pomenovateľné súčasne pôsobili dôverne známo, cítila som, že som ich tiež zažila. A teraz, keď som sa k Zámku s radosťou musela vrátiť, bola som unesená jeho humorom a vtipným vnímaním sveta.“
Mnohých možno prekvapí spájanie povestného kafkovského pocitu – pocitu stratenosti jedinca vydaného napospas cudzím a nepochopiteľným mocnostiam–, s humorom. „Aj v Zámku je séria komických až groteskných výstupov. Je známe, že keď Kafka čítal svoje prózy priateľom, vyvolával salvy smiechu a veľké pobavenie. Ľudia sa v jeho diele spoznávali, smiali sa z pomerov v rodinách i na pracoviskách, kde sa stretávali s byrokratickou mašinériou štátu,“ hovorí Domeová, ktorá práve dokončila bulletin k premiére, ktorá bude 1. júna. Okrem množstva načítaných vecí využila aj osobnú návštevu miest, kde sa Kafka pohyboval. „Asi pätnásť rokov pracoval v úrazovej poisťovni a do jeho okrsku patrili aj niektoré mestá v severných Čechách. Mám tam sestru, tak sme počas dovoleniek a rôznych sviatkov pochodili a pofotili veľa zaujímavých lokalít a podozvedala sa o Kafkovi všeličo nové.“
Kým práca na premiére finišuje, rozbieha Andrea Domeová prípravu inscenácie Dostojevského Idiota. „Réžiu bude mať Miroslav Krobot, skvelý divadelník, ktorý sa v poslednom čase stal aj veľmi obsadzovaným filmovým hercom. Ponúkli sme mu to už pred tromi rokmi, keď som na Festival Astorka pozvala jeho Dejvické divadlo, no až teraz sme sa k inscenácii dostali.“
Vo výpočte svojich pracovných aktivít nemohla Domeová nespomenúť prípravu knihy zakladateľa európskeho moderného tanca Rudolfa Labana, bratislavského rodáka. Nové vydanie jeho knihy Životopis tanca obohatí štúdia významnej osoby slovenského baletného umenia Miklósa Vojteka.